خودروسازی داخلی

الزامات توسعه ترانزیت‌ ریلی

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،سعید عظیم‌زاده‌ با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق راه‌آهن برای افزایش ترانزیت ریلی‌، درباره هدف‌گذاری امسال راه‌آهن برای حمل بار و ترانزیت و افزایش سهم راه‌‌آهن بیان کرد: دراین زمینه، پیش‌نیاز افزایش سرعت و حجم ترانزیت ریلی، برنامه‌ریزی دقیق‌ است.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف‌گذاری راه‌آهن علاوه بر افزایش سرعت حمل بار، باید روان‌سازی و تسهیل مقررات را در این باره در دستور کار قرار دهد.

وی تأکید کرد: مهمترین خواسته‌ صاحبان کالا در همه مدل‌های حمل و نقل‌، روان‌سازی و تسهیل قوانین و امور ترانزیت است،‌ متأسفانه در کشور ما ارگان‌های متعدد‌ بر ترانزیت نظارت و اعمال نظر دارند که این امر سرعت انتقال بار و ترانزیت را کند می‌کند.

این کارشناس حمل‌‌ونقل ریلی با تأکید بر اینکه نوسازی کل ناوگان حمل و نقل ریلی و بهره‌‌گیری از فنآوری‌های نو نیز می‌‌تواند در این زمینه‌ مؤثر باشد، تصریح کرد: راه‌‌آهن به دفعات زیاد خواسته است که میزان حمل بار و ترانزیت ریلی را افزایش دهد اما فراهم نبودن زیر ساخت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب برای روان‌سازی و تسهیل امور ترانزیت، مانع این اقدام شده است.

وی تأکید کرد: تا زمانی که قوانین ورود و خروج کالا از مرزها یکسان و عملی نشود، تسهیل امور ترانزیت کار آسانی نخواهد بود،‌ علاوه بر افزایش سرعت ترانزیت ریلی باید توقف‌های ایستگاهی هم به حداقل برسد.

عظیم‌زاده توجه به قوانین و ارتباطات بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش سرعت حمل کالا از طریق ریل دانست و گفت: بحث کریدورهای ترانزیتی یکی از موضوعات مطرح در کشور ما است و شاهدیم که هر روز کریدور جدیدی در کشورهای پیرامون ما تعریف می‌شود، از این رو با توجه به شرایط طبیعی و جغرافیایی کشورمان، رقابت و تعامل برای حضور فعال در این کریدورها، نیاز ضروری افزایش حمل بار است.

وی همچنین با تأکید بر نقش مؤثر راه‌آهن در تحقق شعار سال مبنی بر استفاده از کالای داخلی، گفت:‌ راه‌آهن بارها برای توسعه زیر ساخت‌های خود از کالاها و تکنولوژی‌های موجود در کشور استفاده کرده و توان مهندسان متخصص ایرانی را به کار گرفته است که این مطلوب است.

عظیم‌زاده اضافه کرد: برای راهی شدن به بازارهای صادراتی باید توجه خاص به تشدید رقابت میان تولید‌کنندگان داخلی و خارجی داشته باشیم؛ برای موفق بودن در این شرایط لازم است که از حرکت‌های اقتصادی و نوآوری‌های تولیدی در کشورهای خارجی نیز مطلع شویم و رویه های سنتی تولید داخل را هم به‌روز رسانی کنیم.

این کارشناس حمل‌‌ونقل ریلی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر تأثیر برگزاری نمایشگاه ریلی در ارتقاء بکارگیری محصولات داخلی در عرصه بین‌المللی ‌گفت: برگزاری نمایشگاه۳ سالانه ریلی‌ توسط حاکمیت صنعت ریلی موجب آگاهی مشتریان داخلی و خارجی در مورد تولیدات ریلی می‌شود؛ در واقع می‌تواند ‌موجب تأمین و فراهم‌آوری ابزارهای مهم و مؤثر در بازاریابی و ارتباطات تجاری شده و در این میان میزان اطلاعات، دانش فنی، مبادلات بازرگانی خارجی و توسعه همکاری‌ اقتصادی را بالا ببرد.

وی گفت: البته تنها ارائه محصولات شرکت‌هایی که در ساخت واگن و ریل اقداماتی انجام داده‌اند، مطرح نیست بلکه علاوه بر آن، شرکت‌هایی که می‌توانند تجهیزات مرتبط با ساخت واگن را برای تولید‌کنندگان داخلی را فراهم کنند، نیز مطرح می‌شوند و به عبارتی یک خوشه ریلی از تلاش‌های داخلی مطرح می‌شود.

عظیم‌زاده با تأکید بر اینکه نمایشگاه‌های کشور باید صادرات محور باشند نه واردات‌محور، اظهار داشت: راه‌آهن با حمایت‌ خود از تولید واگن و ریل در داخل کشور توانسته است قدم‌های خوبی برای حمایت از کالاهای ایرانی بردارد‌‌ از سوی دیگر ضرورت دارد به این موضوع توجه کرد که در بسیاری از موارد تولیدات و محصولات کشور در شرایط اشباع قرار دارند و برای صادرات آنها باید چاره اندیشی شود‌.

منبع:فارس

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا