خودروسازی داخلی

بهترین خودروهای برقی ۲۰۱۸ را بشناسید +عکس

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،خودروهایی که امروزه با برق حرکت می‌کنند، حاصل مطالعه محققان و مهندسانی هستند که از سال‌ها پیش وارد عرصه رقابت در این حوزه شده‌اند. مهم‌ترین خصوصیت خودروهای برقی که باعث شده اتکای خودروسازان به سوخت‌های فسیلی به کمترین میزان ممکن برسد، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است و هرچقدر متخصصان این صنعت بتوانند میزان کارایی و مقدار پیمایش محصولاتشان را بالاتر ببرند موفق‌تر عمل کرده‌اند. به همین علت سازندگان خودروهای الکتریکی اهمیت زیادی به بهبود کیفیت باتری‌ها و افزایش محدوده پیمایش محصولات تولیدی خود می‌دهند. در این زمینه نمی‌توان از موفقیت‌ها و پیروزی‌های تسلا در تولید خودروهای برقی چشم پوشید؛ شرکتی که تا امروز موفق شده خودروهایی را به بازار مصرف عرضه کند که بیشترین میزان پیمایش را به ثبت رسانده‌اند. اما باید بدانیم تسلا تنها مجموعه‌ای نیست که در این زمینه فعالیت می‌کند و رقبای سرسختی دارد. در ادامه با ده نمونه از موفق‌ترین خودروهای برقی سال ۲۰۱۸ آشنا می‌شویم که توانسته‌اند بهترین بازار فروش را برای خود به دست بیاورند.

گلف الکتریکی Volkswagene-Golf

http://www.jamejamonline.ir/Media/Free/1397/04/20/636669240008972042.jpg

«باید جهان را از این همه پلیدی و آلودگی پاک کرد.» این شعار فولکس‌واگن برای ساخت نمونه الکتریکی از محصول گلف است. البته اگر بخواهید گلف را در مسیر رسیدن به آرمان شعارش همراهی کنید، مجبورید تا یک و نیم برابر نسبت به نمونه بنزین‌سوز گلف هزینه کنید، زیرا این خودرو با قیمت پایه ۳۵هزار و ۴۴۵ دلار تقریبا ده هزار دلار از گلف جی‌تی‌آی گران‌تر است. اما طبق ادعای فولکس‌واگن پس از طی ۱۰۴هزار کیلومتر و صرفه‌جویی در پرداخت هزینه سوخت، این مبلغ اضافه پرداخت شده جبران خواهد شد. ای-گلف (e-Golf) به یک موتور الکتریکی ۸۵ کیلوواتی که ۱۱۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند مجهز است که می‌تواند ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز ۱۰/۴ ثانیه اعلام شده است. انرژی این خودرو از باتری‌های لیتیوم‌یونی ۲۴/۲ کیلووات ساعتی تامین می‌شود که شارژ معمولی آنها ۱۲ساعت طول می‌کشد.

بامو آی۳ ۳ BMW i

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/04/20/636669239855690474.jpg

این خودرو به یک موتور الکتریکی ۱۶۸ اسب بخاری مجهز است و باتری لیتیوم‌یونی آن برای شارژ کامل به سه ساعت زمان نیاز دارد. در نمونه ۲۰۱۸ شعاع حرکتش به ۲۹۰کیلومتر افزایش پیدا کرده است که در نسل قبلی ۱۵۵ کیلومتر بود. همچنین در این نمونه سیستم Idrive شرکت ب‌ام‌و نیز به روز شده که می‌تواند مکان‌های شارژ را به راننده نشان دهد.

این محصول یک برادر تنی دیگر نیز دارد که نسخه اسپرت آن به حساب می‌آید. مدل آی۳اس (I3s) به یک موتور الکتریکی تقویت شده مجهز است که ۱۴ اسب بخار قدرت بیشتری دارد و گشتاور آن نیز به ۲۷۰ نیوتن‌متر رسیده و نسبت به برادر معمولی خود ۲۰ نیوتن‌متر قوی‌تر است. این نمونه اسپرت می‌تواند شتاب صفر تا صد را در مدت ۶/۹ ثانیه داشته باشد و به سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند.

نیسان لیف Nissan Leaf

http://www.jamejamonline.ir/Media/Free/1397/04/20/636669239642408796.jpg

شرکت نیسان ژاپن که از موفق‌ترین‌طراحان و سازندگان خودروهای برقی به شمار می‌رود، از این‌که محصولاتش مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته بسیار خرسند است. طی آخرین گزارشی که نیسان ارائه کرده از افزایش ۱۰ درصدی فروش محصول برقی نیسان لیف خبر داده است.

این خودروساز از آخرین نمونه لیف الکتریکی خود در پاییز ۱۳۹۶ در ژاپن و آمریکا رونمایی و سپس اقدام به عرضه آن کرد. تاکنون نزدیک به ۵۵هزار دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به فروش رفته است. شایان ذکر است فروش این خودرو در سال ۲۰۱۷ به عدد ۴۷هزار و ۴۲۳ دستگاه رسید که رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. بازارهای آمریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه نیز به مصرف‌کنندگان این محصول افزوده شده است. از زمان رونمایی این خودرو از سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ تاکنون ۳۲۰ هزار دستگاه در ۵۱ بازار بین‌المللی فروخته شده است. نیسان لیف نه‌تنها از جدیدترین مجموعه باتری و قوای محرکه بهره می‌برد، بلکه به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم رانندگی خودکار پروپایلوت، پارک پروپایلوت وE-Pedal نیز مجهز است.

به گفته مصرف‌کنندگان، حرکت در ترافیک شلوغ با نیسان لیف به کمک موتور تقریبا بی‌صدایش که قدرت ۱۴۷ اسب بخار را دارد، تجربه خوشایندی است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۷/۴ ثانیه بوده و گشتاور قدرتمند ۳۲۰ نیوتن‌متری آن شما را فقط در ۲/۸ ثانیه از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر در ساعت خواهد رساند. همچنین ظرفیت باتری این خودرو ۴۰ کیلووات ساعت است که نسبت به نمونه قبل خود ده واحد افزایش داشته است. نیسان می‌گوید با یک بار شارژ کامل باتری می‌توان مسافتی معادل ۲۴۰ کیلومتر را با این خودرو رانندگی کرد.

رنو زویی Renault ZOE

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/04/20/636669239735065222.jpg

این خودروی کوچک شهری که به سوپر مینی بدون آلایندگی مشهور شده، قدرتی حدود ۱۰۷ اسب بخار دارد که نسبت به نمونه قبلی خود ۱۶ واحد افزایش پیدا کرده است. طبق ادعای سازندگانش می‌تواند با هر بار شارژ باتری ۴۱کیلوواتی مسافتی معادل ۴۰۲ کیلومتر را طی کند. این خودروی ۱۸ هزار پوندی به لطف قدرت بیشتر موتور جدیدش، برای سفرهای بین شهری بسیار مناسب به نظر می‌رسد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن حدود ۱۳ ثانیه است.نرم‌افزار اندروید اتو که متصل به صفحه لمسی ۱۶ اینچی است نیز به راننده و سرنشینان کمک می‌کند راحت‌تر بتوانند ایستگاه‌های شارژ را اطراف خود پیدا کنند. زویی دارای چرخ‌های ۱۶ اینچی، چراغ و برف‌پاکن الکتریکی، فرمان چرم و حسگر پارک است و طبق ادعای متخصصان شرکت رنو، باتری‌اش را می‌توان در طول هفت ساعت شارژ کامل کرد.

تسلا مدل اس Tesla Model S

http://www.jamejamonline.ir/Media/Free/1397/04/20/636669239918503104.jpg

این خودرو که واقعگرایانه‌ترین و در عین حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژه شرکت تسلا موتورز به شمار می‌رود، ابتدا سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ و با قیمت ۳۶هزار دلار به بازار عرضه شد. نسل ۲۰۱۸ این خودرو نیز در دو بسته سفارشی و با قیمت و ویژگی‌های متفاوت عرضه شد. نمونه جدید که به یک باتری ۹هزار دلاری مجهز است دامنه حرکتی این خودرو را از ۳۵۴ کیلومتر به ۴۹۹ کیلومتر افزایش داده است. بسته سفارشی دوم نیز با افزایش قیمت ۵۰۰۰دلاری به امکاناتی همچون صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن، سقف شیشه‌ای پانوراما و یک سیستم صوتی پریمیوم مجهز است. دانستن این نکته هم جالب است که انتخاب هر رنگ دیگر به جز مشکی هزینه‌ای در حدود ۲۰۰۰دلار به خریدار تحمیل می‌کند. شتاب صفر تا صد تسلا اس ۵/۱ ثانیه است و با گرفتن ترمز در سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت، با طی مسافت ۵۳/۶ متر متوقف خواهد شد. میزان رسمی مصرف انرژی این خودرو برابر مسافت ۴۹۹ کیلومتر در سیکل ترکیبی و ۴۸۱ کیلومتر در بزرگراه به ازای هر یک مرتبه شارژ کامل باتری است.

فولکس واگن ای- آپ e-up

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/04/20/636669239894440594.jpg

در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۱، فولکس‌واگن نسخه نهایی و تولیدی هاچ‌بک کوچک جدیدی را رونمایی کرد که آن را ای- آپ نامگذاری کرده بود. این خودرو توانست در سال بعد عنوان خودروی سال را کسب کند. در قدم‌های بعدی نسخه‌های دیگری از آن توسط دو زیرمجموعه فولکس واگن یعنی سئات و اشکودا به نام‌های Mii‌ و سیتیگو معرفی شدند. این خودروها که در اصل محصولاتی یکسان هستند، فقط در نمای جلو و داخل کابین تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. آپ ابتدا در دو نسخه هاچ‌بک سه‌ و پنج‌در تولید می‌شد و بعدها نمونه‌های کراس و جی‌تی‌آی نیز به مجموعه آن اضافه شد. نمونه ای – آپ نیز همزمان با تولید این محصول در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ رونمایی شد و تفاوت آن با نسخه معمولی‌اش فقط در قسمت جلویی و چراغ‌های ال‌ای‌دی خطی است که جایگزین چراغ‌های مه‌شکن شده‌اند. در ای- آپ یک موتور الکتریکی کوچک با ۸۲ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور جایگزین موتورهای درون‌سوز استاندارد شده است. این موتور انرژی خود را از یک مجموعه باتری لیتیوم‌یون ۱۸/۷کیلووات ساعتی تامین می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۲/۴ ثانیه است. قیمت پایه این خودرو نیز ۲۹هزار یوروست.

هیوندای آیونیک Hyundai Ioniq

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/04/20/636669239819284166.jpg

هنگامی که بیشتر خودروسازان مطرح جهان بر سرمایه‌گذاری روی ساخت خودروهای برقی برای حفظ موقعیت و بازار فروش خود روی آورده‌اند، چرا هیوندای از این قاعده مستثنا باشد. هیوندای با ارائه مدل آیونیک نخستین حضور جدی و رسمی خود را اعلام کرد که البته ابتدا هدفی جز رقابت با تویوتا پریوس نداشت. این خودرو که در سه نسخه هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی عرضه می‌شود، اولین بار در روزهای نخست سال ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴) رونمایی شد. نمونه الکتریکی آیونیک به یک موتور الکتریکی با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰نیوتن‌متر گشتاور مجهز است که برای تامین انرژی مورد نیاز آن یک باتری لیتیوم‌یونی ۲۸ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده و طبق ادعای سازندگان این خودرو با هر بار شارژ توانایی پیمودن ۲۰۰ کیلومتر را داراست. این خودرو موفق شده است فقط در بازار آمریکا حدود ۱۱ هزار دستگاه به فروش برساند. موفقیت این نمونه به حدی بوده است که هیوندای اعلام کرده برای سال آینده نیز نمونه به‌روزتر شده آن را به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه ۲۰۱۹ آیونیک دارای سیستم‌های ایمنی جدید شامل هشدار توجه راننده و دستیار نور بالاست. همچنین ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل هوشمند نیز از جمله تجهیزاتی است که آیونیک ۲۰۱۹ از آنها بهره خواهد برد.

تسلا مدل ایکس Tesla Model X

http://www.jamejamonline.ir/Media/Free/1397/04/20/636669239572877408.jpg

تسلا مدل ایکس سومین خودرو از مجموعه پیشگامان خودروهای الکتریکی آمریکاست. این کراس‌اوور که با طراحی حیرت‌انگیز خود نظر بسیاری از منتقدان را جلب کرده است، دارای درِ عقب منحصر به فردی به نام فالکون است که مانند یک بال پرنده عمل می‌کند و برای افزایش دسترسی در فضاهای تنگ طراحی شده است. تسلا ایکس که یک خودروی چهار چرخ است، دارای یک جفت موتور الکتریکی است که هر کدام برای یک محور طراحی شده‌اند و ارتباطی با یکدیگر ندارند. نمونه استاندارد آن ۲۵۹ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد آن نیز شش ثانیه اعلام شده است. نمونه دیگری از تسلا ایکس نیز به یک موتور ۵۰۳اسب‌بخار دارد که شتاب صفر تا صد این نمونه نیز ۴/۸ ثانیه است. آخرین فناوری رانندگی اتوپایلوت در این محصول قرار گرفته و با به‌روزرسانی رایگان عرضه شده است. تمام این مشخصات و امکانات باعث شده تا قیمت ۷۰ تا ۱۲۵ هزار پوندی این محصول برای خریداران چندان مورد توجه قرار نگیرد.

اسمارت فور تو ایدی Smart ForTwo ED

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/04/20/636669239699908906.jpg

از حضور اولیه این خودرو در خیابان‌های جهان حدود یک دهه می‌گذرد و در حال حاضر ما شاهد نسل چهارم آن هستیم. در طول این مدت شعاع حرکتی اسمارت فورتو از ۱۴۵کیلومتر به ۱۶۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده و با استفاده از شبکه شارژ سریع، زمان شارژ آن نیز تقریبا ۲/۵ ساعت کاهش پیدا کرده است. این خودرو از یک باتری لیتیوم‌یونی ۱۷/۶ کیلووات ساعتی برای تامین نیروی موتور الکتریکی ۸۱اسب بخاری استفاده می‌کند. یک سیستم اطلاعاتی سرگرمی هفت اینچی همراه سامانه ناوبری نیز از جمله تجهیزاتی است که برای اسمارت فورتو در نظر گرفته شده است.

نیسان ای- انوی۲۰۰ کومبی Nissan e-NV۲۰۰ Combi

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/04/20/636669239780846590.jpg

این خودرو بر خلاف نمونه‌های قبلی که معمولا خودروهای سدان یا کراس‌اوور بودند، خودروی بزرگ‌تری است و می‌تواند تا هفت سرنشین را با خود حمل کند. ای- ان‌وی۲۰۰ خودرویی با برخی نکات ظریف در طراحی است که به کمک آن می‌تواند از نمونه استانداردش متمایز شود. ضربه‌گیرهای رنگی بدنه و دماغه صاف همراه با یک فلاپ شارژ در وسط از جمله وجوه تمایز آن به شمار می‌رود. همچنین این محصول با رنگ‌های منحصر به فرد مانند سفید و آبی فلزی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
ای ـ ان‌وی۲۰۰ در قسمت چرخ‌دنده‌ها با نیسان لیف مشترک است و با بهره‌گیری از بسته باتری‌های لیتیوم‌یونی ۲۴کیلووات ساعتی که زیر اتاق تعبیه شده است می‌تواند تا ۱۸۰ کیلومتر مسیر را بپیماید. از نگاه منتقدان این خودرو از فرمان‌پذیری مناسبی برخوردار نیست.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا