خودروسازی داخلی

جزئیات نوسازی ۲۰۲ هزار کامیون و اتوبوس فرسوده با کمک دولت

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، بهزاد اعتمادی معاون حمل و نقل سازمان ایدور درباره نوسازی حمل و نقل جاده ای گفت: در ۱۶ بهمن ریاست جمهوری این طرح را اعلام و در ۱۹ بهمن به سازمان گسترش بعنوان ستاد اجرایی طرح ابلاغ شد. این طرح ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ ناوگان حمل و نقل فرسوده را در برمی گیرد که شامل اتوبوس، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس است و قرار است ظرف سه سال بازسازی و نوسازی و در واقع جایگزین شوند.

او درباره مزایای این طرح نیز افزود: اجرای این طرح موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، بالابردن امنیت در جاده ها می شود. کلیات این طرح به این شرح است که وقتی کامیونی از جاده خارج می شود ۵۰ درصد هزینه خرید کامیون جدید را دولت از طریق وزارت نفت می پردازد ۳۰ درصد به صورت تسهیلات با سود۱۸ درصد و اقساط ۶۰ ماهه و ۲۰ درصد هم آورده متقاضی خواهد بود.

اعتمادی گفت: این طرح ۹ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری، ۳۵ هزار دستگاه کشنده، ۷۵ هزار دستگاه کامیون بین ۱۹ و ۲۶ تن، ۱۱ هزار دستگاه کامیون بین ۱۱ تا ۱۸ تن و ۶ هزار دستگاه  کامیونت و ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس را شامل می شود. او افزود: عمده آلایندگی شهرها و تهران ناشی از تردد کامیون هاست. از وقتی که این طرح به سازمان گسترش ابلاغ شد، ستادی تحت عنوان ستاد اجرایی و کمیته راهبردی تشکیل شد و از سال قبل مراحل اجرایی کار آغاز شد و تا به امروز حدود یک میلیارد و  ۵۰۰ میلیون یورو برای ۲۹ هزار دستگاه در ناوگان جاده ای به صورت ال سی صورت گرفته است و درحال حاضر منتظر گشایش اعتبار از سوی بانک ها هستیم.

او درباره اعتبار انجام شده گفت: آنچه از سوی شورای اقتصاد مصوب شده است ده میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار برای سه سال است که تا به امروز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو آماده استارت است که ثبت سفارش صورت گرفته و از هفته آینده اولین استارت زده خواهد شد و تا ۵ الی ۶ ماه آینده اولین سری نوسازی  ناوگان واردجاده ها خواهد شد.

اعتمادی افزود: صندوق توسعه ملی سال اول طرح را برای تامین منابع پذیرفت است، بانک های عامل و بانک مرکزی، وزرات راه و وزارت کشور، سازمان بهینه سازی سوخت ارگان هایی هستند که وظایفی را به عهده دارند. بازپرداخت این مبلغ تخصیص داده شده باید با صرفه جویی صورت گیرد بنابراین سامانه هایی تشکیل شده که شرایط ثبت نام را اعلام می کنند و بعد میزان پیمایش به وزارت نفت اعلام می شود و وزارت نفت نیز با درنظرگرفتن میزان صرفه جویی برای بازپرداخت مبالغ اقدام خواهد کرد.

معاون حمل و نقل سازمان ایدور درباره مزایای این طرح با طرح های قبلی گفت: در طرح های قبلی دولت در کنار آورده متقاضیان کمک می کرد ولی از مزایای این طرح این است که دولت ۵۰ درصد هزینه خرید می پردازد و ۳۰ درصد را با مصوبه دولت تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و ۶۰ ماهه تخصیص  داده شده که فقط ۲۰ درصد را متقاضی می پردازد. ویژگی دیگر این است که سعی شده از نظر کیفی خودروهایی در نظر گرفته شود که با کیفیت بالا و تکنولوژی روز باشد و اغلب با یورو ۵ تطابق دارند.

وی درباره تعداد خودروهای فرسوده در کشور نیز گفت: در شهرستان ها و کلانشهرها آمار خودروهای فرسوده بالاست اما اثرات آلایندگی دقیق مشخص نیست چون خودروهایی هستند که با قدمت ۵۰ تا ۶۰ سال هنوز در جاده ها تردد دارند برخی خودروها نیز استانداردهای لازم را ندارند که بخش عمده ای نیز ثبت نمی شود. در تهران کامیون ها از ساعت ۱۲ شب به بعد تردد آزاد دارند که میزان زیادی آلایندگی دارند به طوری که روزانه ۸ تن اجزای آلایندگی به هوا منتشر می شود که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد مربوط به کامیون هایی است که در سطح شهر تردد می کنند که با تعویض با خودروهایی مطابق یورو ۵ و جایگزینی بیش از درصد آلایندگی ها از بین خواهد رفت.

او در ادامه افزود: در فاز اول اجرایی این طرح هستیم اما به تدریج آمار گیری خواهد شد تا آمار دقیق از تعداد خودروهای سنگین که قرار است از رده خارج شوند، بدست آید. اتوبوس های درون شهری با نوع گازسوز جایگزین می شوند تا در مصرف سوخت به مقدار زیاد در کل سال صرفه جویی شود. در مورد برون شهری نیز ۹ هزار اتوبوس برون شهری که گازوئیل مصرف می کنند که با جایگزینی مصرف به زیر ۳۰ لیتر خواهد رسید. در مورد کشنده های موجود که ۳۵ هزار دستگاه هستند با اجرای این طرح کشنده های قدیمی که ۱۸ چرخ هستند که با جایگزینی جدید به ۱۲ چرخ می رسند که در مصرف لاستیک ۳۰ درصد صرفه جویی می شود همچنین کاهش مصرف روغن خواهند داشت. یکی دیگر از دلایل جایگزنی از خرابی جاده ها جلوگیری می شود. در مورد مینی بوس ها نیز به دلیل دودزا بودن و آلایندگی زیاد حتما باید جایگزین شود.

او درباره فرایند نوسازی جاده ها نیز گفت: به محض تامین منابع طرح در بانک ها سامانه های وزارت راه برای برون شهری و سامانه وزارت کشور برای درون شهری فعال می شود که شرایط ثبت نام را اعلام می کنند و شرکت های موجود نیز محصولات خود را در طرح ارائه می دهند که شخص با مراجعه و انتخاب دستگاه مورد نظر ۲۰ درصد آورده خود را ارائه می کند و بعد به بانک معرفی می شود تا بعد از اعتبار سنجی عقد قرارداد صورت گیرد. برای اسقاط نیز می توانند کارها را انجام دهند اما تحویل خودرو به صورت کلید به کلید خواهد بود.

منبع:ایسنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا