خودروسازی خارجی

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،مقامات و مدیران بی ام و هر سال حامی اصلی جشنواره های مختلف خودرو در کشورهای مختلف جهان هستند. در این همایش ها و جشنواره ها، فقط تولیدات کلاسیک و مدرن این برند آلمانی به نمایش گذاشته نمی شوند، بلکه مجموعه ای با ارزشمندترین خودروهای جهان گردهم می آیند. شاید امروز، داستان پشت پرده ی تولید خودروها به اندازه ی قیمت های چند میلیون دلاری برای همه جذاب نباشد، ولی هنوز هم افرادی هستند که به خودروهای کلاسیک، زیادتر از قیمت آن ها، توجه دارند.

در بین این جشنواره ها، دو همایش با عنوان «کنکو دِلگانس» یا «جشنواره ی زیبایی» در دو منطقه ی متفاوت برجسته تر هستند. یکی از این جشنواره ها در حاشیه ی دریاچه ی کومو، ویلادِسته ایتالیا هر سال میزبان علاقه مندان و خودروهای کلاسیک، کمیاب و مفهومی است. همایش ویلادسته یکی از شاخص ترین جشنواره های خودرویی جهان است که از سال ۱۹۲۹ تا امروز برگزار شده است. همایش ویلادسته زیادتر با تمرکز بر خودروهای کلکسیونی و گران قیمت برگزار می شود اما  «کنکو دلگانس»  بی ام و، زیادتر میزبان خودروهای جالب و منحصربه فرد تاریخ است.

BMW LMR

اوایل تابستان چند سال اخیر، با حمایت بی ام و همایش خودروهای سینایا موسوم به «سینایا کنکو دلگانس»، در شهر توریسیتی سینایا رومانی برگزار شده است. این جشنواره به همت آخرین شاه رومانی؛ میخاییل اول رومانی اولین بار در سال ۱۹۳۴  و در زمین های کاخ پلش برگزار شد. سال گذشته بنیان گذار این جشنواره درگذشت، اما با تلاش های دوست داران دنیای خودرو، سینایا کنکو دلگانس ۲۰۱۸ باشکوه زیادتر از گذشته در یکی از زیباترین کاخ های دنیا برگزار شد. البته این جشنواره از سال ۱۹۳۴ تا ۲۰۱۱ برگزار نشد و بنابراین امسال، دهمین دوره ی این همایش محسوب می شود. حضور محصولات بی ام و در جشنواره ی امسال پررنگ تر از گذشته بود، چرا که سال ۲۰۱۸، مصادف با ۵۰ سالگی آغاز دوران استفاده از پیشرانه ی ۶ سیلندر خطی جدید و عرضه ی مدل E۳؛ بنیان گذار سری ۷ بی ام و است.

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

2018 Sinaia Concours d’Elegance

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

جشنواره برترین خودروهای اسپرت تاریخ بی ام و در رومانی برگزار شد

قبل از این دوران، بی ام و شهرتی مانند امروز نداشت و محصولات این برند یا شعار اسپرت و پرسرعت تولید نمی شدند. درحقیقت پس از جنگ جهانی دوم، اروپایی ها محصولاتی چون خودروی مینی ایزتا (Isseta) را تولید می کردند تا در صنعت خودروسازی دوام داشته باشند. عصر نیو ۶ (The New Six) خیربلند باواریایی ها برای تولید محصولات باکیفیت چون E۳ و E۹ است. E۳ بعدها زمینه ساز سری ۷ و E۹ بنیان گذار یکی از خودروهای افسانه ای آلمان شد؛ مدل ۳.۰CSL. این مدل مسابقه ای اولین محصول دپارتمان موتوراسپرت بی ام و بود که زیر نظر مستقیم یوآخن نیرپش برای شرکت در مسابقات قهرمانی تورینگ اروپا، طراحی و ساخته شد. مدل های سری ۰۲ بی ام و شامل بی ام و های ۱۶۰۰ و ۲۰۰۲ که به عنوان پیش درآمد سری ۳ امروزی شناخته می شوند، در این جشنواره به نمایش گذاشته شده بودند. یکی از جالب ترین خودروهای جشنواره امسال، نمونه ی کپی از بی ام و ۳.۰CSL با طرح مسابقه ای شماره ۲۵ سال ۱۹۷۵ بود که بسیاری از افراد نمی توانستند کپی بودن آن را تشخیص دهند. از موارد قابل توجه خودروهای نمایشی سینایا، سلامت فنی آن ها باوجود استفاده ی مکرر است. بسیاری از افرادی که خودروهای خود را به سینایا می رسانند، هر هفته پشت فرمان کلاسیک مورد علاقه ی خود می نشینند و به پارک کردن خودرور در گاراژ عادت ندارند. سینایا در کوه های کارپات واقع شده است؛ در حاشیه جشنواره همیشه افرادی هستند که با این خودروهای کلاسیک و کمیاب بهدل جاده های پر پیچ و خم و معمولاً بارانی می زنند.

2018 Sinaia Concours d’Elegance

در کنار خودروهای کلاسیک و قدیمی، مدیران ارشد بی ام و مدل رودستر i۸ و نسل جدید X۴ را هم برای اولین بار در نمایش عموم قرار دادند. در میان مجموعه ی خودروهای کلاسیک ارزشمند، هر سال یک دستگاه فیات ۵۲۰ مدل ۱۹۲۸ قد علم می کند؛ این مدل در اولین دوره از رالی سانرمو ایتالیا، سال ۱۹۲۸ با هدایت یک راننده ی رومانیایی به مقام اول رسید. مهمان ناخوانده ی جشنواره ی امسال اما مدل زیبا و ارزشمند مرسدس بنز ۵۴۰K کبریوله محصول سال ۱۹۳۷ بود که البته پیش از این در ویلادسته ی ایتالیا نیز به نمایش گذاشته شده بود. هئیت داوران مرسدس قرمز رنگ کروک ۸ سیلندر که در سال های دور خودروی مورد علاقه ی دیکتاتورها و ستاره های سینما بود را به عنوان بهترین مدل جشنواره ی امسال انتخاب کردند.

سینایا کنکو دلگانس ۲۰۱۸ همانند چند سال اخیر، صحنه ی گردهمایی تعدادی از خواستنی ترین خودروهای کلاسیک و مدرن جهان بود که تمام علاقه مندان دنیای خودرو آرزوی شرکت در آن را دارند.

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا