خودروسازی داخلی

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس، اولین لوکس سازی که برای نخستین بار در تاریخش شاسی بلندی را روانهٔ بازار کرد، پورشه با مدل کاین بود و سپس طی سال های بعد، جگوار، آلفارومئو و مازراتی هم به پورشه پیوستند؛ اما در صدر بخش اس یووی های لوکس هم اکنون بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس ایستاده اند. خودروهایی که هردو ساخت گروه فولکس واگن هستند و هردو روی پلت فرم یکسانی ساخته شده اند؛ اما از بین این دو سوپراس یووی، کدام یک انتخاب بهتری محسوب می شود؟

معرفی خودروها

اگر مدل سفارشی و تولید محدود دومیناتور را حساب نکنیم، بنتایگا اولین اس یووی ساخت بنتلی محسوب می شود. پس از رونمایی از کانسپت بنتلی EXP ۹ F در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲، نهایتاً نسخهٔ تولیدی بنتایگا در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. این اس یووی فوق لوکس بریتانیایی روی پلت فرم MLB گروه فولکس واگن ساخته شده، ساختاری یکپارچه دارد و از پیشرانهٔ W۱۲ بای توربوی ساخت گروه فولکس واگن استفاده می کند. البته بعداً یک موتور ۴ لیتری V۸ سه توربوی دیزل، یک نمونهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربوی بنزینی و یک نسخهٔ هیبریدی هم برای بنتایگا ارائه شد که ما در این رویارویی، دو موتور W۱۲ و V۸ بنزینی آن را با اوروس مقایسه کرده ایم.

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

برخلاف شرکت هایی چون مازراتی، آلفارومئو و رولزرویس که برای اولین بار به ساخت خودروهای شاسی بلند روی آورده اند، لامبورگینی با دنیای بلندقامتان بیگانه نیست چراکه این شرکت ایتالیایی برای اولین بار با ساخت مدلی بنام LM002 به این بخش وارد شد؛ بنابراین اوروس دومین اس یووی ساخت لامبورگینی محسوب می شود. نسخهٔ کانسپت این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۲ رونمایی شد و سپس نهایتاً در دسامبر سال ۲۰۱۷ نسخهٔ تولیدی اوروس به جهانیان نشان داده شد. همان طور که در ابتدا اشاره شد، اوروس پلت فرم مشترکی با بنتایگا دارد و روی همان پلت فرم MLB گروه فولکس واگن ساخته شده است.

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

اما علیرغم این اشتراک، این دو سوپراس یووی گروه فولکس واگن تفاوت های قابل توجهی باهم دارند زیرا درحالی که بنتایگا بر لوکس بودن تمرکز دارد، اوروس یک اس یووی اسپرت محسوب می شود؛ بنابراین می توان گفت اوروس درواقع یک سوپراسپرت قدبلند است درحالی که بنتایگا یک سدان فوق لوکس بلندقامت محسوب می شود؛ به همین دلیل، هرچند بنتایگا و اوروس، از لحاظ قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند و ممکن است رقیب یکدیگر تلقی شوند اما بازار و هدف آن ها کاملاً باهم متفاوت است. این در حالی است که فولکس واگن توآرگ، آئودی Q7، آئودی Q8 و پورشه کاین هم روی همین پلت فرم MLB ساخته شده اند اما هرکدام از این خودروها نیز بخش های خاصی از بازار را پوشش می دهند.

مقایسهٔ مشخصات فنی

بنتلی بنتایگا W12 بنتلی بنتایگا V8 لامبورگینی اوروس
پیشرانه ۶ لیتری W12 ۴ لیتری V8 ۴ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه ۳.۹ ثانیه ۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر/ساعت ۲۹۰ کیلومتر/ساعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
طول ۵.۱۴ متر ۵.۱۱ متر
عرض ۲.۰۰ متر ۲.۰۱ متر
ارتفاع ۱.۷۴ متر ۱.۶۴ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۹ متر ۳.۰۰ متر
وزن ۲۴۴۰ کیلوگرم ۲۳۹۰ کیلوگرم ۲۲۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۲۳۰ هزار دلار ۱۶۸ هزار دلار ۲۰۰ هزار دلار

پیروز کیست؟

تعیین برندهٔ این مقایسه بسیار سخت است چراکه هردوی این شاسی بلندها در نوع خود فوق العاده هستند و هردو در زیر پوستهٔ خود، مهندسی بی نقص فولکس واگن را پنهان کرده اند. از یک سو لامبورگینی با استایل بسیار زیبا و عملکردی عالی قرار دارد و از سمت دیگر بنتایگا با سطح لاکچری فوق العاده و ویژگی های سفارشی بی شمار خودنمایی می کند؛ اما بااین حال به طورکلی می توان بنتلی بنتایگا را برندهٔ این مقایسه دانست زیرا همان طور که در ابتدا گفته شد، برای این خودرو غیر از پیشرانهٔ استاندارد W۱۲، نمونه های V۸ و هیبریدی هم ارائه می گردد که قیمت پایهٔ آن ها کمتر از اوروس است؛ بنابراین با پرداخت مبلغی کمتر می توان مالک یک اس یووی فوق لوکس با عملکردی نزدیک به اوروس شد. البته این قیمت پایهٔ بنتایگا بوده و مطمئناً با سفارش آپشن ها تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. همچنین از سوی دیگر اوروس هم ارزان ترین و قابل دسترس ترین محصول لامبورگینی است؛ اما با همهٔ این اوصاف، نهایتاً بنتلی بنتایگا V۸ به عنوان پیروز این رقابت انتخاب می شود.

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

رویارویی سوپراس یووی های گروه فولکس واگن، بنتایگا یا اوروس؟

منبع: نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا