خودروسازی داخلی

سایه روشن عرضه خودرو توسط خودروسازان

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،روز گذشته یکی از نمایشگاه‌داران گفت: چند هفته‌ای است که برای خرید خودروهای داخلی و عرضه آن به مردم اقدام کرده‌ایم اما ایران خودرو و سایپا هیچ ماشینی به ما نداده است. نمایندگی‌ها نیز چنین چالشی دارند.

با‌وجود آنکه سال‌های گذشته می‌توانستند خودرو حتی به‌صورت امانی دریافت کنند ولی چند وقتی است که شرکت‌های خودروسازی عرضه را متوقف کردند. محمدرضا دیلمی نیا فعال بازار خودرو می‌گوید: وقتی قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند که عرضه آن کاهش پیدا کرده باشد. سال گذشته به‌خاطر عرضه زیاد، قیمت خودرو در نمایشگاه‌ها از قیمت کارخانه ارزان‌تر بود ولی اکنون هر هفته قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت کارخانه و عدم عرضه و افزایش قیمت ارز، عوامل اثرگذار در بهم ریختگی بازار خودرو است و تا زمانیکه میزان عرضه خودرو در سطح بازار افزایش پیدا نکند، نمی‌توان ثباتی برای بازار متصور بود.

این گفته‌ها در شرایطی است که یک مقام آگاه در ایران‌خودرو اظهار داشت: عرضه خودرو به مردم و مشتریان به‌صورت منظم است و هیچ وقفه‌ای صورت نگرفته است. از طرفی برای آنکه بازار آرامش داشته باشد و دچار هیچ التهابی نشود، پیش فروش خودروهای پرمتقاضی هم آغاز شد. وی ادامه داد: ایران خودرو محدودیتی برای عرضه خودرو به هیچ بخشی تعریف نکرده است و روال سال گذشته در این مجموعه ادامه دارد.

مجتبی نظری سخنگوی سایپا هم درباره وضعیت بازار خودرو و اینکه چرا این مجموعه عرضه خودرو به نمایشگاه‌داران و نمایندگی‌ها را متوقف کرده است، گفت: ما تنها با کد ملی افراد خودرو می‌دهیم به‌همین جهت به هیچ‌کدام از نمایندگی‌ها و نمایشگاه داران خودرو داده نمی‌شود مگر آنهایی که بخواهند به مشتری واقعی بدهند.

وی ادامه داد: اگر خودرو به کد ملی افراد داده نشود امکان احتکار و ایجاد بازار سیاه برخی از خودروها وجود دارد. لذا در شرایطی که فاصله قیمت کارخانه وبازار زیاد است نمی‌توان به مشتریان غیر واقعی خودرو داد. این امر در نهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود.

سخنگوی سایپا با بیان اینکه ما تولیدات خودرو را روانه بازار می‌کنیم و آن را در هیچ کجا انبار نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود چطور می‌توان آن را در پارکینگ‌ها نگهداری کرد. ظرف دو روز تمام پارکینگ‌ها پر می‌شود.

وی گفت: عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان قابل قبول نیست. ما منتظر افزایش قیمت نیستیم. هر میزان که تولید صورت می‌گیرد، عرضه هم انجام می‌شود. البته طی هفته‌های اخیر متقاضی خرید خودرو ایرانی افزایش پیدا کرده است و تمام سعی ما این است که بر اساس حجم تقاضا تولید داشته باشیم. نظری با بیان اینکه تنها دو خودروی ساندرو و استپ وی با مشکل عرضه روبه‌رو است، اذعان داشت: تقاضای بالا برای این دو خودرو باعث شده است که با تولید هماهنگ نباشد.

به دنبال آن هستیم که میزان تولید خودروهای ساندرو و استپ وی را افزایش دهیم. وی گفت: طی هفته‌های گذشته اکثر خودروهای سایپا چون تندر ۹۰، سراتو، برلیانس، ساینا و…فروش فوری داشت. این نوع فروش در جهت حمایت از مصرف‌کننده بوده است.

روز گذشته سری به سایت فروش ایران‌خودرو و سایپا زدیم. در بخش فروش نقدی ایران خودرو تنها دو خودرو پژو ۵۰۸ اتومات تحویل ۳۰روزه و وانت آریسان دوگانه سوز تحویل ۱۵ روزه آمده است. در بخش پیش فروش، خودروی دنا تحویل مهر ۹۷ تکمیل ظرفیت شده است اما در مورد سایر خودروهای تولیدی این مجموعه چون ۲۰۶، رانا و… همچنان پیش فروش با تحویل مهر و آذر ۹۷ وجود دارد. تحویل شهریور ماه تکمیل ظرفیت است.

سایپایی‌ها نیز در پیش فروش اعتباری تیبا مشکلی ندارند و متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام کنند. از آنجا که طرح فروش فوری آنها به اتمام رسیده است، متقاضیان باید منتظر بسته‌های جدید نارنجی پوشان جاده مخصوص باشند. مژگان سعیدی یکی از خریداران خودرو است.

او می‌گوید: از اواسط فروردین ماه به‌دنبال خرید خودرو است اما هنوز نتوانسته از طریق نمایندگی‌ها ثبت‌نامی انجام دهد. نمایشگاه داران نیز قیمت‌ها را بسیار بالا بردند به گونه‌ای که نمی‌توان خریدی انجام داد.

وی ادامه داد: فروش‌های فوری که شرکت‌های خودروسازی انجام دادند خودروهایی نبود که مردم از آن استقبال کنند. این خودروها حاشیه بازارشان کم است. لذا خودروهای پرمتقاضی همچنان با عدم عرضه روبه‌رو است. حتی فروش فوری به‌گونه‌ای است که مردم عادی توانایی خرید ندارند.

شرکت‌ها محدودیت در عرضه دارند و زمانی‌که ما می‌خواهیم ثبت‌نام انجام دهیم سایت پیام تکمیل ظرفیت را می‌دهد. وی یادآور شد: بازار خودروهای خارجی سردرگم است و هیچ کس درمورد آن اظهار نظری نمی‌کند.در مورد خودروهای داخلی هم چنین اوضاعی در حال رخ دادن است. فعالان بازار معتقدند که افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باعث بهم ریختن وضعیت بازار شده است.

 

منبع: ایران

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا