خودروسازی داخلی

فیسبوک پروژه هواپیمای خورشیدی Aquila را تعطیل می کند

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،ییل مگوایر، یکی از مدیران میانی بخش کدنویسی فیسبوک در یک پست وبلاگی اعلام کرده که این شرکت پروژه ی ساخت هواپیمایی غول پیکر خورشیدی خود با نام Aquila را لغو خواهد کرد. او در این پست نوشته است:

ما تصمیم گرفتیم که طراحی و ساخت هواپیمای اختصاصی خود را لغو کرده و کارگاه تولیدی آن در بریج واتر را نیز تعطیل کنیم.

تعطیلی این کارگاه تولیدی به معنای از دست رفتن ۱۶ فرصت شغلی در فیسبوک است. البته در ادامه ی این خبر آمده که دیگر جنبه های این پروژه بدون تغییر خاصی به کار خود ادامه خواهند داد. فقط در بخش تولید هواپیما و پلتفرم های ارتفاع بلند مانند Aquila، فیسبوک با شرکت های همکار مانند ایرباس به کار خود ادامه خواهد داد.

پروژه ی ساخت هواپیمای خورشیدی فیسبوک از سال ۲۰۱۴ و با خرید شرکت Ascenta شروع شد. پس از آن این پروژه در سال ۲۰۱۵ به صورت عمومی معرفی شد و اولین پرواز آزمایشی نیز در سال ۲۰۱۶ انجام شد. البته این پرواز آزمایشی با شکست مواجه شده و ایرادات ساختاری آن باعث شد تا سازمان ملی امنیت حمل ونقل NTSB یک بازرسی دقیق از فرآیند طراحی و ساخت این هواپیما انجام دهد. پرواز آزمایشی دوم با موفقیت هایی همراه شد اما هنوز تا رسیدن به محصول کامل، راه زیادی در پیش بود.

پهپاد Aquila

این هواپیما طراحی V شکلی داشت که با مصرف انرژی بسیار کم در ارتفاع حرکت می کرد. این انرژی نیز توسط سلول های خورشیدی تامین می شد. اگرچه روند پیشرفت هواپیمای آکویلا به خوبی پیش می رفت اما نکته ی مهم این بود که شرکت های بزرگ دیگر نیز به فکر توسعه ی هواپیماهای ارتفاع زیاد با مصرف انرژی پایین بودند. مگوایر در این مورد نوشته است:

پس از این که ما کار روی هواپیما را شروع کردیم، برایمان بسیار جذاب بود که شرکت های پیشرو در صنعت هواپیمایی نیز به فکر سرمایه گذاری در این بخش افتادند. آنها نیز پروژه هایی برای طراحی و ساخت هواپیماهای ارتفاع بلند شروع کردند.

در نهایت با توجه به هزینه ی مورد نیاز بالا برای طراحی چنین محصولی از صفر و همچنین کمبود تخصص و مهارت کافی در یک شرکت شبکه ی اجتماعی برای توسعه ی هواپیما (نسبت به پیشگامان صنعت هواپیمایی)، توقف پروژه توسط فیسبوک و جلوگیری از ضررهای زیادتر مالی، قابل پیش بینی بود. وبسایت بیزینس اینسایدر چندی پیش از احتمال توقف این پروژه خبر داده بود. آنها در گزارش خود از استعفای مدیر و سرمهندس این پروژه خبر داده بودند. دلیل این استعفا نیز رد شدن درخواست آنها برای طراحی مجدد و همچنین تامین انبار اختصاصی بوده است.

اید ه ی هواپیمای آکویلا و بسیاری ایده های بلندپروازانه ی اتصال همه ی مردم جهان به اینترنت، زمانی از طرف فیسبوک طرح شد که این شرکت در دوران اوج خود و در قله ی موفقیت قرار داشت. این ایده ها پیش از بحران های اخیر فیسبوک و افت ارزش سهام و همچنین گسترش انتقادها در مورد عملکرد آنها مطرح شده بود. البته شکی نیست که فیسبوک به حرکت در این مسیر ادامه خواهد داد و تنها تلاش می کند که هزینه ها را برای رسیدن به هدف نهایی کاهش دهد. مگوایر در ادامه به این نکته اشاره می کند که پروژه با قدرت ادامه خواهد داشت و تنها روش اجرا تغییر خواهد کرد:

در برنامه های آتی ما با شرکای خود مانند ایرباس در ساخت هواپیمای ارتباطی همکاری می کنیم. علاوه بر آن فناوری های دیگر برای اجرایی شدن این پروژه مانند سیستم کنترل هواپیما و باتری های با ظرفیت بالا نیز در دستور ساخت قرار دارند. در بخش سیاست گذاری ما در حال کار روی پروپوزالی برای کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی سال ۲۰۱۹ هستیم تا نظریات مختلف را در مورد این پروژه دریافت کنیم. در نهایت ما با هیئت های مشاوره ای قوانین هوایی در آمریکا و کشورهای دیگر نیز همکاری خواهیم کرد.

اینترنت

اگرچه بلندپروازی فیسبوک قابل تحسین است، اما بسیاری از کارشناسان از همان ابتدای معرفی پروژه ی بلندپروازانه ی فیسبوک، با آن مخالفت می کردند و آن را نوعی خیال پردازی فناورانه می دانستند. آنها معتقد بودند پرداخت هزینه برای پیاده سازی پروژه های فیبر و توسعه ی زیرساخت های اساسی، لزوم اجرایی زیادتری نسبت به این پروژه دارد.

مقامات فیسبوک پاسخ روشنی به سوال خبرنگار تک کرانچ در مورد ادامه ی این پروژه نداده اند. آنها تنها اعلام کرده اند که بخش ساخت هواپیمای نهایی به شرکت های تخصصی این حوزه واگذار خواهد شد. بعلاوه فیسبوک اشاره ای به پیشرفت های زیاد صورت گرفته در این مسیر داشته اند که حوزه هایی همچون حرکت و نیروی محرکه ی هواپیما را شامل می شود. در نهایت هنوز هدف فیسبوک برای استفاده از این پیشرفت ها و آینده ی آکویلا مشخص نیست اما می توان در آینده ای نزدیک منتظر شنیدن خبرهایی در این مورد باشیم.

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا