خودروسازی داخلی

قانون انسداد، ایستادگی اروپا در مقابل آمریکا را نشان داد

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،«امیرحسن کاکایی» درباره خروج یکجانبه آمریکا از برجام و پیش بینی اثر آن بر قراردادهای خودرویی ایران در پسابرجام، به حمایت اتحادیه اروپا از شرکت های اروپایی با اجرای قانون «انسداد» اشاره کرد.
قانون انسداد، پیروی شرکت های اتحادیه اروپا را از تحریم های فرامرزی آمریکا را ممنوع و شرکت ها را مجاز می کند تا زیان های ناشی از این تحریم ها را از عامل آن دریافت کنند. بر اساس این قانون، آرای ناشی از داوری های خارج از اتحادیه اروپا که بر اساس تحریم های آمریکا صادر شده باشند، لغو می شوند.
جمعه گذشته (۲۸ اردیبهشت)، کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که برای محافظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا که این کشور با خروج از برجام طی ماه های آینده علیه ایران بار دیگر برقرار می کند، اجرای قانون انسداد را آغاز می کند.
در بند دوم بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا در قانون انسداد، آغاز روند رسمی برداشتن موانع تامین مالی فعالیت های داخل ایران از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا اعلام شده است؛ این کار به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه می دهد تا از سرمایه گذاری اعضای این اتحادیه در ایران حمایت کند که می تواند برای شرکت های کوچک و متوسط مفید باشد.
در این پیوند، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره میزان اثرپذیری صنعت خودروسازی ایران از تحریم های یکجانبه آمریکا و در مقابل توان قانون انسداد برای مقابله با این تحریم ها به ایرنا اظهار داشت: هرچند تحریم های یکجانبه آمریکا منجر به کند شدن فرآیند اجرای قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو می انجامد اما حرکت نوین صنعت خودروسازی کشورمان با قدرت ادامه خواهد یافت.
کاکایی اظهار داشت: هرچند کشورهای اروپایی نمی توانند تاثیر مستقیمی بر شرکت های خود که خصوصی هستند، بگذارند اما اتحادیه اروپا اعلام کرده نه تنها جلوی شرکت ها را در برقراری رابطه با ایران نمی گیرد بلکه آنها را تجهیز نیز خواهد کرد.
وی افزود: اگر قرار باشد آمریکا به صورت یک طرفه به اعمال تحریم ها و جریمه شرکت ها بپردازد، شرکت های اروپایی ریسک های زیادی را متحمل می شوند و تضمین این ریسک ها بسیار مهم است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: به هر حال اتحادیه اروپا با این اقدام خود نشان داد که اراده ایستادن در برابر یکجانبه گرایی های آمریکایی ها را دارد، اما اینکه چقدر موفق می شود بستگی به حرکت های بعدی عملیاتی آمریکا، حجم خسارت های ناشی از آن و توان جبران اروپایی ها دارد.
وی خاطر نشان کرد: فضای سیاسی کنونی جهان برای ایران مثبت ارزیابی می شود، زیرا آمریکا در رویکرد جدید خود تنهاست ولی ایران به دلیل پایبندی به تعهدات خود از سوی حقوق بین الملل حمایت می شود.
کاکایی با اشاره به قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو در سه سال اخیر، تاکید کرد: این قراردادها به گونه ای تنظیم شده اند که به راحتی نمی توان از زیر بار آنها شانه خالی کرد زیرا در مفاد آنها تولید مشترک، طراحی های جدید و انتقال فناوری گنجانده شده است.
وی با اشاره به قطعه سازان که قرار بود در قالب قراردادهای جدید همکاری مشترک (جوینت ونچر) به تعامل با اروپایی ها بپردازند، یادآور شد: بسیاری از شرکت های قطعه سازی اروپایی جزو شرکت های متوسط محسوب می شوند و بر این اساس می توان امیدوار بود که از قانون انسداد بهره بگیرند.
به گزارش کسب و کار نیوز اظهار داشت: هدف فرانسه باقی ماندن در برجام و اولویت نخست این شرکت حضور در بازار بزرگ ایران است.

منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا