خودروسازی داخلی

نسل جدید کارت خوان و سامانه هوشمند پرداخت سوخت، بهره برداری شد

به گزارش پایگاه خبری خودوپلاس،تا پیش از سال ۱۳۸۵ به سبب قیمت پایین بنزین، زمینه مصرف بالا و قاچاق سوخت به کشورهای همسایه فراهم شده بود؛ امری که دولت را به سوی بنزین دونرخی و سهمیه بندی آن رهنمون کرد. سوم خرداد ۱۳۹۴ بنزین تک نرخی و در عمل استفاده از کارت های سوخت متوقف شد. از سوی دیگر، در روزهای پایانی اردیبهشت سال ۱۳۹۵ با اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای بنزین و گازوییل الزامی شد.

در روزهای گذشته بازسازی برخی جایگاه های سوخت برای اجرای طرح برندینگ صورت گرفت؛ امری که از سوی برخی منتقدان به منزله آغاز حذف کارت سوخت برداشت شد. در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هفتم خردادماه یادآوری کرد:

از سال ۱۳۹۴ روی ۱۰۲ نازل و حدود ۴۶ جایگاه عرضه سوخت در اصفهان، قم و تهران، تجهیزات جدید به صورت آزمایشی نصب شد که این مرحله تکمیل شده است و از پایان خردادماه این جایگاه ها به سیستم جدید کارت سوخت مجهز می شود. در سامانه جدید، در زمان سوخت گیری به پیاده شدن راننده از خودرو نیازی نیست و همه فرآیند سوخت گیری و پرداخت، از طریق گوشی های موبایل قابل انجام است. سالیانه ۲۰ میلیارد تومان صرف نگهداری و تامین تجهیزات سامانه قدیمی می شود.

محمدرضا موسوی خواه، سرانجام عصر سه شنبه، آغاز عملیات اجرایی نصب نسل جدید سامانه هوشمند و کارتخوان در جایگاه های سوخت را کلید زد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این آیین گفت: این سامانه با هدف تسهیل فرایند سوخت گیری و پرداخت هزینه ها از امروز اجرایی می شود. ارتقای امنیت، افزایش سرعت سوخت گیری در جایگاه ها، بهبود ۲۵۰ برابری سرعت تراکنش در زمان سوخت گیری، کاهش سالیانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه استهلاک و نگاهداری سامانه سوخت و استفاده از بستر بانکی، مهمترین ویژگی های سامانه جدید سوخت گیری است.

بزرگ ترین سامانه تراکنش در خاورمیانه

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت:

۲۱ میلیون کارت بنزین برای خودروهای سراسر کشور صادر شده است. ایران به سبب بهره مندی از سامانه هوشمند سوخت، بزرگ ترین سامانه تراکنش در خاورمیانه را دارد. روزانه بیش از یکصد میلیارد تومان پول در جایگاه های عرضه سوخت جابجا می شود، بنابراین تامین امنیت آن اهمیت زیادی دارد. تا پایان امسال، بخش زیادی از پمپ های بنزین کشور و همه آنها تا پایان سال ۱۳۹۸ به سامانه جدید تجهیز می شوند.این طرح، هزینه های اضافی بر دوش دولت تحمیل نمی کند و تامین هزینه های طرح، با استفاده از خدمات بانکی صورت پذیرفته است؛ به گونه ای که اکنون همه بانک های کشور وارد اجرای این طرح شده اند.

مردم از کارت های سوخت خود در پمپ بنزین ها استفاده کنند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه کارت های سوخت جایگاه داران همچنان فعال است از مردم خواست از کارت های سوخت خود استفاده کنند. حمدرضا موسوی خواه افزود:

برای همه خودروها از جمله خودروهای وارداتی و خودروهای بالای هزار و ۸۰۰ سی.سی از سال ۸۶ تاکنون کارت سوخت صادر شده است اما در زمان سهمیه بندی بنزین به خودروهای بالای هزار و ۸۰۰ سی.سی سهمیه سوخت تعلق نمی گرفت.  از سال گذشته تلاش کردیم کارت خوان های جایگاه های سوخت به روز شوند و امروز این طرح به بهره برداری رسید.۶۰ سال بود که نظام کارمزدی در جایگاه های سوخت اعمال می شد اما این نظام را به حق العمل کاری تغییر دادیم و جایگاه داران زمانی که از نازل جایگاه سوخت را تحویل مشتری می دهند کارمزد خود را به صورت نقدی دریافت می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه اجرای این طرح به هیچ وجه در پرداختی مردم تغییری ایجاد نمی کند گفت:

به عنوان نمونه فرآورده ای را که پیش از این هزار تومان به جایگاه دار می فروختیم پس از یک ماه کارمزد آن را به وی پرداخت می کردیم اما اکنون این فرآورده را با قیمت ۹۶۰ تومان به جایگاه دار می دهیم و ۴۰ تومان الباقی را جایگاه دار به صورت نقدی از مشتری می گیرد. این موضوع موجب افزایش چشمگیر نقدینگی جایگاه داران می شود و مشکلاتی که برای دولت در تأمین یکصد و ۴۰ میلیارد تومان کارمزد آخر ماه جایگاه داران ایجاد می شد رفع می کند.

منبع:مبران

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا