خودروسازی خارجی

نیازمند خودروهای خارجی نیستیم/ دستور ریس جمهور برای تامین‌ارز خودروسازان داخلی

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس،وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران گفت : ما قصد داریم تهدیدهای آمریکا را به فرصت تبدیل کنیم و از ظرفیت های موجود که تا به امروز استفاده نشده بهره ببریم.

محمد شریعتمداری افزود : مشکلات به وجود آمده در خصوص واردات خودرو در سال گذشته به دلیل حجم زیاد واردات بود که تصمیم بر مدیریت آن گرفته شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس در تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ موضوع ممنوعیت و بسته شدن سایت ثبت سفارش اعلام و به فاصله چهار روز در تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ ابلاغ شد.

شریعتمداری با اشاره به آمارهای غلط در خصوص میزان قاچاق خودرو بیان کرد : پرونده قاچاق را خود دولت کشف و اعلام کرد با این حال شایعات زیادی در این خصوص به وزارت صنعت نسبت دادند. کل واردات قاچاق ۶۴۸۱ عدد ثبت سفارش خودرو بود که به سرعت به گمرک و دیگر نهادهای مربوط اعلام کردیم. از این تعداد جلوی ترخیص ۴۵۰۰ دستگاه گرفته شد و در گمرک ماند.

وزیر صنعت ادامه داد: متاسفانه ۱۹۰۰ دستگاه در این میان ترخیص شد که با پیگیری های انجام شده تمامی افراد متخلف شناسایی شده اند و به دستگاه ذیربط اعلام شد تا مبالغ آن از متخلفان دریافت و به خزانه بیت المال باز گردد.

شریعتمداری بیان کرد: ما در تمام این مدت سعی کردیم که خودرو رت به جایگاه سرمایه ای خود بازگردانیم. چرا که معتقد بودیم خودرو نه طلا است و نه ارز.

وی ادامه داد : واردات خودرو ممنوع شد چرا که معتقدیم در بسیاری از خودروها نیازمندی داخلی وجود ندارد و اگر هم در بخشی وجود داشته باشد، جایگزین مناسب خواهیم کرد.

وزیر صنعت بیان کرد: طبق آمار میزان ارز اختصاص داده شده به بخش واردات خودرو ۲.۲ میلیارد دلار بود که در شرایط فعلی با توجه به تولید داخل به صلاح کشور نیست که چنین میزان ارزی از کشور خارج شود.

وی افزود : ابلاغیه ممنوعیت واردات تا پایان سال ۹۷ است که پس از آن با توجه به شرایط کشور تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

شریعتمداری گفت : در حوزه تولید خودرو داخلی و فروش نیز در سه ماه نخست سال بسیار موفق بوده ایم. در حوزه تولید و فروش در سه ماه نخست سال ۹۷ نسبت مدت مشابه در سال ۹۶ با رشد ۲۴ درصدی مواجه بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تحریم صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تحریم صنعت خودرو اولین تحریم آمریکا علیه ایران بود چرا که میدانند در این صنعت اشتغال زیادی وجود دارد. امید داریم به کمک مهندسان داخلی تیر آمریکا بازهم به سنگ بخورد.

وی ادامه داد: به دستور محترم رئیس جمهور ارز مورد نیاز خودروسازان تامین خواهد شد که تا این لحظه حدود ۴۰۰ میلیون دلار از ارز مورد نیاز آنان تامین شده است. البته ۲ میلیارد دلار دیگر در حال تخصیص است و قطعه سازان هم در این طرح جایگاه ویژه خواهند داشت.

وزیر صنعت در خصوص تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش خودرو گفت: من هیچ وقت هک شدن سایت ثبت سفارش را تکذیب نکردم. اختلاف بر سر اعداد و ارقام بود که آمار درست را اعلام کردیم. آی پی ها شناسایی و به دستگاه های نظارتی معرفی شده اند اما وزارت صنعت وظیفه اش معرفی به دستگاه های ذیربط است نه معرفی نام آنها به عموم مردم چرا که ما قاضی نیستیم.

وی در خصوص وضعیت شرکت های خودروسازی فرانسوی پس از تحریم مجدد صنعت خودرو ایران گفت : ما انتظار داریم بمانند و هرکه برود جایگزین خواهیم کرد.

وزیر صنعت ادامه داد: شرکای خارجی اعلام کرده اند که در شرایط فورس ماژور در صورت تحت فشار قرار گرفتن ایران را ترک خواهند کرد که  طبق شرایط اسنب بگ متعهد به پرداخت غرامت می شوند.

محمدشریعتمداری با اشاره مجدد به علت ممنوعیت واردات خودرو بیان کرد : ممنوعیت به دلیل حمایت از تولید داخل نبوده چرا که بسیاری از این خودروها نمونه داخلی ندارد. اگر قرار به حمایت است باید جلوی واردات خودروهای هم ردیف پراید و پژو گرفته شود. در این شرایط تنها به دلیل صلاح کشور به دلیل عدم خروج ارز این مهم اتفاق افتاده است.

منبع:مهین صنعت

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا