خودروسازی داخلی

وقتی زور دوچرخه به ماشین دودی نمی‌رسد!

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،

بدون شک این روزها که  شهروندان کلانشهرهایی مثل کرج ازافزایش آلاینده‌های هوا گلایه دارند و نفس کشیدن روز به روز برایشان سخت‌تر می‌شود، اهمیت اجرای چنین پویشی بیش از پیش احساس شود ولی واقعیت این است که سه‌شنبه‌های بدون خودرو نه تنها در کرج بلکه در اکثر شهرهای کشور در حد حرف باقی مانده و به  شوی تبلیغاتی برخی مسئولان تبدیل شده است.

وقتی از دست اندرکاران علت ناموفق بودن این پویش را جویا می‌شویم به  یک جواب می رسیم:  «فراهم نبودن بسترها و زیرساخت‌های لازم.»

متاسفانه امروز بسیاری به این یقین رسیده‌اند، طرحی که قرار بود فرهنگ عمومی دوچرخه سواری در جامعه را ترویج کند و راه نجاتی برای خلاصی از آلودگی هوای شهرها باشد، در میانه راه مانده و چاره ساز نیست…

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ، ورزشی و آموزش عمومی شورای شهر کرج می‌گوید: با اینکه حدود  سه سال از آغاز پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در کرج می‌گذرد ولی مسئولان هنوز در آماده‌سازی  اذهان عمومی برای اجرای این طرح موفق نبوده‌اند.

اکبر سلیم نژاد توضیح می‌دهد: اگر انتظار داریم مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی از دوچرخه برای رفت و آمد در سطح شهر استفاده کنند، باید بستر فرهنگی لازم در این خصوص فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: بدون شک تا زمانی که اراده عمومی برای پیوستن به این پویش وجود نداشته باشد و دوچرخه سواری به امری عادی در میان مردم تبدیل نشود، سه‌شنبه‌های بدون خودرو نه تنها در کرج بلکه درهیچ شهری موفق نخواهد بود. متاسفانه هنوز بسیاری از شهروندان از لحاظ فرهنگی آماده پیوستن به این پویش نیستند و دوچرخه سواری با هدف رفتن به محل کار، کلاس و باشگاه را امری نشدنی و مغایر با عرف می‌دانند.

فرهنگ استفاده از دوچرخه عمومی نشده است

سلیم نژاد با اشاره به توفیق برخی کشورها در عمومی کردن فرهنگ دوچرخه سواری می‌گوید: در کشورهایی مثل چین، بلژیک و سوئیس  دوچرخه یک وسیله ضروری برای خانواده‌ها محسوب می‌شود و اغلب مردم برای فرار از ترافیک، حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی هوا از دوچرخه استفاده می‌کنند.

عضو شورای شهر توضیح می‌دهد: بسیاری از ما از دوران کودکی یاد گرفته‌ایم که دوچرخه صرفا وسیله‌ای برای تفریح است و استفاده از آن را به سه دهه اول زندگی محدود می‌کنیم. به عنوان مثال اگر فردی ۵۰ ساله را سوار بر دوچرخه در خیابان ببینیم،  اولین جمله‌ای که از ذهنمان عبور می‌کند « معرکه گیری در دوران پیری » است. این نشان می‌دهد که ما هنوز برای دیدن دوچرخه سوارانی با سنین مختلف آماده نیستیم.

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد اولین گام برای اجرای موفق پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو فرهنگسازی برای پذیرش دوچرخه به عنوان وسیله‌ای کاربردی است. در این پویش باید به نقطه‌ای برسیم که هیچ کس از اینکه با دوچرخه رفت و آمد می‌کند، خجالت نکشد و مورد تمسخر قرار نگیرد.

زیرساخت های سخت افزاری پویش فراهم نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به مشکلات زیرساختی برای اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو می‌گوید: در کنار ایجاد بستر فرهنگی باید زیرساخت‌های فیزیکی لازم برای اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو هم فراهم شود.

فردین حکیمی ادامه می‌دهد: حتی اگر مردم از لحاظ فرهنگی به جایگاهی برسند که با حضور دوچرخه سواران زن و مرد در سطح شهر مشکلی نداشته باشند، تا زمانی‌که که در خیابان‌ها فضایی برای تردد دوچرخه سواران اختصاص نیابد، امیدی به استمرار این طرح نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دوچرخه سواران  کرجی با خطراتی جدی مواجه هستند، توضیح می‌دهد: از آنجایی که مسیرهای خاص دوچرخه سواری در خیابان های کرج ایجاد نشده ، دوچرخه سواران چاره‌ای جز عبور از پیاده‌روها و خیابان‌ها ندارند.

دوچرخه سواران کرجی با جان خود بازی می‌کنند

این مسئول بیان می‌کند: وقتی دوچرخه سواری در خیابان  رکاب می‌زند هر آن احتمال دارد از پشت یا جلو با خودرویی برخورد کند. به بیان واضح‌تر باید گفت جان هیچ دوچرخه سواری در خیابان ایمن نیست و رانندگان اغلب هیچ توجهی به عبور و مرور آنها ندارند و برای این افراد موجودیتی قائل نیستند.

وی اظهار می‌کند: رکاب زدن در پیاده‌روها هم به واسطه عبور و مرور مردم و وجود موانع و پستی بلندیها  چندان ساده نیست و مشکلات خاص خودش را دارد.

وی  با اشاره به ضرورت ایجاد مسیرهای خاص دوچرخه سواری درکرج می‌گوید: متاسفانه شهرداری در ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در خیابان‌های کرج کم کاری کرده و به تکلیف خود برای فراهم کردن  بستر مناسب جهت کاهش آلودگی هوا به خوبی عمل نکرده است. درچنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داست پویش سه شنبه‌های خودرو از حد حرف فراتر رفته و به طور واقعی اجرایی شود؟

وی ادامه می‌دهد: درشرایط فعلی سه‌شنبه‌های بدون خودرو صرفا تذکر و تلنگری برای مسئولان به حساب می‌آید تا فراموش نکنند راه‌های رهایی از آلودگی هوا کم نیست ولی قدم گذاشتن در این راه‌ها به مدیریت ، برنامه ریزی و تعامل جمعی نیاز دارد.

مردم باید با دوچرخه آشتی کنند

رییس هیات دوچرخه سواری البرز توضیح می‌دهد: ما در سه‌شنبه‌های بدون خودرو به دنبال پرورش دوچرخه سواران حرفه‌ای نیستیم بلکه می‌خواهیم عموم مردم را با دوچرخه آشتی دهیم.

مجید سبزه پرور ادامه می‌دهد: سال گذشته به جز ایام ماه مبارک رمضان پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در استان اجرا شد که همین جای امیداواری دارد.

وی  با تاکید بر ضرورت فراهم سازی بستر مناسب برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در استان ادامه می‌دهد: متاسفانه به جز مناطقی مثل جهانشهر و مهرشهر که دارای موقعیت جغرافیایی و فرهنگی خاصی هستند ، در سایر مناطق کرج دوچرخه سواران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند .

رییس هیات دوچرخه سواری البرز اظهار کرد: نمی‌توان از این حقیقت فرار کرد که برخی شهروندان نه تنها دوچرخه سواران را تشویق نمی‌کنند بلکه باعث اذیت و آزار آنها می‌شوند و همین موجب شده تعداد دوچرخه سواران سطح شهر روز به روز کمتر شود.

خواسته‌های حداقلی دوچرخه سواران برآورده نشده است

این مسئول اضافه می‌کند: در حالی که برخی شهرها مثل یزد، اصفهان و تبریز تا حد زیادی در اجرای پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو موفق بوده‌اند، دوچرخه سواران کرجی هنوز باید نگران دست اندازهای کوچه و خیابان ، شیطنت‌های رانندگان خودرو، نبود جای پارک مناسب برای دوچرخه خود و … باشند.

سبزه پرور توضیح می‌دهد: حتی اگر از ایجاد مسیر ویژه دوچرخه سواری در مناطق مختلف کرج بگذریم ، به نظر نمی‌رسد نصب جایگاه‌های ویژه برای پارک چند ساعته دوچرخه توسط شهرداری کار چندان پیچیده و هزینه‌بری باشد.

این مسئول ادامه می‌دهد: درست است که در شرایط فعلی مسئولان نمی‌توانند ایده‌آل‌های مورد نیاز دوچرخه سواران برای تردد بی دغدغه و امن در شهر را فراهم کنند، ولی می‌توانند حداقل خواسته‌های آنها تامین کرده و بی تفاوت از کنارشان رد نشوند.

سبزه پرور گفت: تبدیل سه‌شنبه‌های بدون خودرو به پویشی فراگیر در کرج یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند گذر زمان، مدیریت  مناسب و همکاری خوب مردم است.

 

منبع:ایسنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا