خودروسازی داخلی

کانسپت های فراموش شده: بوگاتی شیرون ۱۹۹۹

نام بوگاتی شیرون
معرفی نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۶.۳ لیتری W18
قدرت ۵۵۵ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،چرا باید آن را به یاد داشته باشیم؟

چون این خودرو اولین پیش نمایش از ویرون بود و به راحتی می توان تعدادی ویژگی های ظاهری که چند سال بعد در ویرون بکار رفتند را در شیرون کانسپت دید.

بوگاتی در دههٔ ۹۰ کانسپت های مختلفی را در نمایشگاه های خودروی سراسر اروپا رونمایی کرد که ازجملهٔ مهم ترین آن ها می توان به کانسپت های EB۱۱۸ و EB۲۱۸ اشاره کرد؛ اما یکی دیگر از کانسپت های چشمگیر بوگاتی در دههٔ ۹۰ مدلی بنام شیرون است که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ رونمایی شد؛ اما شیرون فرق عمده ای با کانسپت های قبلی بوگاتی داشت زیرا درحالی که کانسپت های سری EB بوگاتی همگی گرند تورر یا سدان های بزرگ و فوق لوکس بودند، شیرون یک هایپرکار موتور وسط پیشرو بود.

کانسپت های فراموش شده: بوگاتی شیرون 1999

بدنهٔ فیبر کربنی این کانسپت توسط Fabrizio Giugiaro و Hartmut Warkuss با الهام از گذشتهٔ بوگاتی و درعین حال با نگاه به آینده طراحی شده بود. به همین دلیل در شیرون نشانه هایی از طراحی رترو، مانند رینگ های آلیاژی ۲۰ اینچی هشت پره که با الهام از رینگ های مدل های کلاسیک T۳۵ و T۵۱ طراحی شده بودند دیده می شد. نام شیرون برای این کانسپت نیز به افتخار رانندهٔ مسابقه ای بوگاتی یعنی لویی شیرون انتخاب شد. البته هم اکنون دوباره از این نام برای جانشین ویرون هم استفاده شده است.

کانسپت های فراموش شده: بوگاتی شیرون 1999

اما در زیر پوستهٔ شیرون کانسپت اساساً یک لامبورگینی دیابلو قرار داشت زیرا برای ساخت این کانسپت از شاسی دیابلو استفاده شده و همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک آن هم قرض گرفته شده بود؛ اما در بخش پیشرانه، در شیرون کانسپت از همان پیشرانهٔ عظیم ۶.۳ لیتری W۱۸ استفاده شده که قبلاً در کانسپت های EB۱۱۸ و EB۲۱۸ مورداستفاده قرار گرفته بود. این پیشرانهٔ هجده سیلندر توسط فولکس واگن طراحی شده بود و برای اولین بار در کانسپت EB۱۱۸ در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸ معرفی شد؛ اما درحالی که این موتور در زیر کاپوت کانسپت های قبلی پنهان شده بود، در کانسپت شیرون کاملاً در معرض دید قرار گرفته بود.

کانسپت های فراموش شده: بوگاتی شیرون 1999

این پیشرانهٔ هجده سیلندر از سه ردیف شش سیلندر تشکیل شده بود که با زاویهٔ شصت درجه نسبت به هم قرار گرفته بودند. این نیروگاه تنفس طبیعی عظیم در شیرون هم مانند کانسپت های قبلی ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. پس از نمایش شیرون کانسپت در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹، بوگاتی در نمایشگاه توکیو همان سال هایپرکار کانسپت دیگری بنام EB ۱۸/۴ ویرون را رونمایی کرد. این خودرو که اولین پروتوتایپ ویرون محسوب می شد، به همان پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری W۱۸ مجهز شده بود.

کانسپت های فراموش شده: بوگاتی شیرون 1999

اما به دلیل مشکلات ناشی از تعداد سیلندرهای زیاد، نهایتاً این موتور هجده سیلندر کنار گذاشته شد و بجای آن پیشرانهٔ شانزده سیلندر جدیدی طراحی و ساخته شد. سپس در سال ۲۰۰۰ نسخهٔ اصلاح شده ای از کانسپت ویرون با این موتور W۱۶ جدید با نام EB ۱۶/۴ در نمایشگاه های خودروی مختلف به نمایش درآمد که نهایتاً منجر به ساخت نسخهٔ تولیدی ویرون در سال ۲۰۰۴ شد. نمونهٔ ارتقاءیافتهٔ همین موتور هم اکنون در مدل جدید شیرون مورداستفاده قرار گرفته است.

کانسپت های فراموش شده: بوگاتی شیرون 1999

منبع: نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا