خودروسازی داخلی

گودیر، از تایر اختصاصی خودروهای الکتریکی، رونمایی کرد

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،شرکت لاستیک‌سازی گودیر (Goodyear)‌ از نمونه اولیه نوعی تایر جدید برای استفاده در خودروهای الکتریکی رونمایی کرد که مشکلات ناشی از گشتاور بالا را حل می‌کند. لاستیک جدید گودیر با نام افیشنت‌گریپ (EfficientGrip) معرفی شده است و به گفته سازنده، می‌تواند تحولی بزرگ در دنیای خودروی برقی باشد.

طراحی لاستیک جدید گودیر مخصوص خودروهای الکتریکی است که قدرتمندتر هستند و فشار زیادی به علت گشتاور بسیار بالا (به‌خصوص در هنگام شروع به حرکت) متحمل می‌شوند؛ این فشار زیاد باعث می‌شود لاستیک‌های استاندارد بسیار سریع‌تر (به اعتقاد گودیر تا ۳۰ درصد) فرسوده شوند. به همین علت باید لاستیک جدیدی برای خودروهای الکتریکی طراحی شود تا بتواند گشتاور زیادی را تحمل کند. گودیر معتقد است که طراحی لاستیک جدید علاوه بر کاهش مقاومت غلتشی، می‌تواند شعاع حرکتی خودروی الکتریکی را نیز افزایش دهد.

Goodyear EfficientGrip tire / لاستیک افیشنت‌گریپ گودیر برای خودروی برقی

گودیر می‌گوید این مشکلات خاص متعلق به خودروی الکتریکی را از طریق طراحی آج جدید برای لاستیک همراه با شیارهای نازک‌تر (کانال‌های کوچک در امتداد تایر برای بهبود چسبندگی)، ساختمان با قابلیت تحمل بالا و ترکیب ویژه حل کرده است. نمونه اولیه این لاستیک جدید که در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد، در سال آینده برای استفاده در سری جدید خودروهای برقی به تولید خواهد رسید.

گودیر در نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو ۲۰۱۸ از لاستیک عملکردی افیشنت‌گریپ با فناوری رانندگی الکتریکی رونمایی کرد؛ یک نمونه اولیه از لاستیک گودیر برای خودروهای برقی که تا سال ۲۰۱۹ وارد بازار اروپا خواهد شد. آزمایش‌های گودیر نشان می‌دهد که لاستیک‌های معمولی می‌تواند تا ۳۰ درصد سریع‌تر فرسوده شوند؛ این فرسودگی سریع‌ به علت گشتاور زیاد و آنی تولید‌شده از موتور الکتریکی و وزن اضافه‌ی خودروی برقی ناشی از پکیج سنگین باتری اتفاق می‌افتد.

علاوه بر مقررات موجود برای دوام لاستیک، خودروسازان خواستار افزایش مقاومت غلتشی تایرهای مورد استفاده در خودروهای الکتریکی هستند و در این موضوع به سازندگان فشار وارد می‌کنند. با توجه به این‌که زیرساخت‌های شارژ الکتریکی در اکثر کشورها توسعه یافته است، افزایش شعاع حرکتی به‌عنوان اولویت مهم مشتریان خودروی برقی مطرح می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در طراحی لاستیک اهمیت زیادی دارد، راحتی و کم‌صدا بودن تایر است؛ زیرا در سرعت‌های کم، وسایل نقلیه الکتریکی به اندازه نیمی از نویز تولیدی توسط خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، صدا تولید می‌کنند.

Goodyear EfficientGrip tire / لاستیک افیشنت‌گریپ گودیر برای خودروی برقی

برای مقابله با این چالش‌ها، نمونه اولیه از لاستیک افیشنت‌گریپ گودیر با فناوری Electric Drive و ویژگی‌های زیر ارائه شده است:

طراحی نوآورانه آج لاستیک و افزایش کیفیت سواری

شیارهای نازک‌تر آج (کانال‌های کوچک‌تر در سطح لاستیک) اجازه می‌دهد سطح تماس بیش‌تری با جاده نسبت به شیارهای شعاعی سنتی فراهم شود. با استفاده از سطح تماس بیش‌تر لاستیک با جاده، تایر می‌تواند با سطوح بالایی از گشتاور و حفظ عملکرد عالی در شرایط مرطوب، بهتر عمل کند. طراحی آج جدید نیز مانع از ورود امواج صوتی به داخل شیارهای لاستیک می‌شود و باعث کاهش سرو‌صدای داخلی و خارجی در تایر می‌شود.

ساختار تقویت‌شده برای تحمل بار

شکل حفره‌ای تایر برای حمایت از وزن اضافه‌ی خودروی الکتریکی ناشی از وجود پکیج باتری بهینه‌سازی شده است؛ درحالی‌که اثر مطلوب آج برای عملکرد بالای چسبندگی در جاده همچنان حفظ می‌شود.

افزایش محدوده رانندگی

خواص مواد به‌کاررفته در ترکیب آج لاستیک، برای مقاومت غلتشی فوق‌العاده کم تنظیم شده است تا باعث افزایش محدوده رانندگی خودروی الکتریکی شود. علاوه بر این، جداره لاستیک به گونه‌ای طراحی شده است تا درگ آیرودینامیک را کاهش دهد و استفاده از این پروفیل باعث کاهش جرم دوار (نوسانی) تایر می‌شود؛ در نتیجه مصرف انرژی در خودروی برقی کاهش می‌یابد و شعاع حرکتی نیز افزایش خواهد یافت.

کریس دلانی، رئیس بخش نمایندگی شرکت گودیر در اروپا، خاورمیانه و آفریقا می‌گوید:

ترکیبی از افزایش مقررات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تمایل برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و دستیابی سریع به فناوری باتری، محیط ایده‌آلی برای خودروهای الکتریکی ایجاد کرده است. ما در حال کار با خودروسازان بزرگ هستیم تا فناوری Electric Drive را تا سال آینده به بازار معرفی کنیم؛ این فناوری برای دست‌یابی به الزامات و نیازهای عملکردی منحصربفرد در این بخش روبه‌رشد از صنعت خودرو طراحی شده است. گودیر به‌عنوان شرکتی با میراث ۱۲۰ ساله که به ارائه محصولات نوآورانه در صنعت خودرو کمک می‌کند و دنیای حمل‌ونقل را تغییر می‌دهد، نمونه اولیه از تایر عملکردی افیشنت‌گریپ را به بازار عرضه خواهد کرد. عرضه این فناوری نشان می‌دهد که گودیر همچنان در مسیر خدمت به دنیای حمل‌ونقل آینده قرار دارد.

دانلود

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا