خودروسازی داخلی

آغاز عملیات نوسازی ناوگان فرسوده درون و برون‌شهری

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به احتمال آغاز عملیات نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری و درون شهری در آینده نزدیک، اظهار کرد: با توجه به تسریع فرآیند پیگیری و تصویب شورای اقتصاد، مصوبه صندوق توسعه ملی، صدور ابلاغیه توسط معاون اول رئیس‌جمهوری به بانک‌ها و صدور ابلاغیه از سوی مرکزی به بانک‌های عامل این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در بخش برون شهری از مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه  کامیون فرسوده ۱۲۰ هزار دستگاه، از ۱۳ هزار اتوبوس فرسوده ۹هزار دستگاه، از ۵۷هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ۶ هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.

وی با تأکید بر مسئولیت نظارت بر فرایند نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در این طرح ۲۰۲ هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برون‌شهری با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار نوسازی خواهد شد. البته پیشنهاد این مصوبه از سوی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری مطرح شد و پیگیری امور مربوطه نیز بر عهده همین وزارتخانه است. که شهرداری‌ها در بخش درون شهری و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بخش برون‌شهری، عملیات اجرایی را  بر عهده دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در این طرح، مابه‌التفاوت صرفه‌جویی انجام‌گرفته در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت به ازای اسقاط یک خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو، محاسبه و پرداخت‌ می‌شود، افزود: پس از تحویل خودرو نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع ۶ماهه پس‌ از آن، بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداخت مبالغ ذکرشده در جداول محاسباتی، معادل صرفه‌جویی سوخت حاصله تا سقف کل مبلغ جدول مصوب، پس از تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع نفت گاز یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، از طریق بانک مرکزی به‌حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز کرده و به‌حساب بدهکار دولت منظور کند.

حسن‌نیا اظهار کرد: در این روش، کارخانه تولیدکننده برای تأمین قطعات، نسبت به گشایش LC اقدام و قطعات مورد نیاز را  از طریق فاینانس تامین می‌کنند. البته بازپرداخت فاینانس از محل اجرای این طرح با تضمین دولت انجام می‌شود. به‌طوریکه در موعد سررسید اقساط از سوی وزارت نفت بر اساس تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت می‌شود.

وی افزود: در فرآیند خرید خودرو، مبلغ پرداختی دولت بابت  خریدخودرو  به صورت کمک بلاعوض دولت ازمحل صرفه جویی سوخت تأمین می‌شود، متقاضی نیز برای خرید ۲۰ درصد به‌عنوان آورده و حدود ۳۰درصد قیمت خرید نیز به‌صورت تسهیلات با نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شود./تنسیم

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا