اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

آیا فرانسوی ها از صنعت خودروی کشور اخراج می شوند؟

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودرو پلاس»، انتقال تکنولوژی، داشتن خدمات پس از فروش و ارائه برنامه تولید داخل از جمله قیود اصلی وزارت صمت برای از سر گیری واردات خودرو هستند که در آئین نامه مربوطه درج شده اند.
با توجه به این موضوع و همچنین اعلام دو شرکت واجد شرایط گمانه زنی ها برای واردات از یک سو حول و حوش دو شرکت بزرگ ایران می چرخید.چرا که این قیود در عمل باعث خارج از دور شدن بسیاری از فعالان حوزه واردات شده اند. به نحوی که بر اساس گزارش ها از حدود ۳۰۰ شرکتی که برای واردات اعلام آمادگی کرده اند تنها ۲ شرکت برای واردت خود تایید شده اند. در همین حال مدیران ایران خودرو و ساپیا نیز پیش از اینکه آیین نامه واردات تصویب شود در حاشیه نمایشگاه های خودرو که در ماه های گذشته در شهرهای مختلفت کشور برگزار شد با اعلام آمادگی برای واردات خودرو خبر از مذاکره با خودروسازان خارجی برای واردات و انتقال فن آوری به کشور دادند و حتی مدیر عامل ساپیا از تصمیم این شرکت برای واردات خودروهای رنو ساندرو، سیتروئن C3 و رنو مگان به واسطه شراکت آنها با طرف فرانسوی در شرکت سایپا سیتروئن خبر داده بود. با این حال بدون در نظر گرفتن این گفته ها نیز با توجه به زیرساخت های صنعت خودروسازی کشور می شد حدس زد که غول های جاده مخصوص،از توان بالایی برای واردات برخوردار هستند.حال اما با پخش اعتراف دو جاسوس فرانسوی که از طرف سرویس امنیت خارجی این کشور مامور برهم زدن آرامش سیاسی و بی ثباتی اقتصادی بودند؛این مساله مطرح می شود که آیا خودروسازان فرانسوی بازهم در ایران جایگاهی خواهند داشت؟ آیا با توجه به فراهم بودن شرایط مطرح در آئین نامه واردات،آنها همچنان جزء گزینه های مبدا واردات خواهند بود؟در واقع این اعترافات نشان می دهد که آنها از حضور در ایران اهداف مختلفی را دنبال می کردند.یکی از آنها افزایش بی ثباتی اقتصادی برای گرفتن امتیاز در مذاکرات است.البته مشخص نیست که در دور پیشین مذاکرات نیز آنها نقشی داشته اند یا خیر.اما پرسش اصلی این است که آیا این مساله باعث اخراج خودروسازان فرانسوی از کشور خواهد شد؟یا همچنان شاهد حضور آنها خواهیم بود؟آیا این صنعت با توجه به شرایط تحریمی از این به بعد دربست در اختیار چینی ها قرار خواهد گرفت؟

دستورالعمل تنظیم شده از سوی وزارت صمت برای واردت خودرو مشخصا محدودیت‌های برای ورود بخش خصوصی صنعت خودرو و واردکنندگان ایجاد خواهد کرد و با این شرایط تعداد محدودی از شرکت های مونتاژکار خودرو چینی نیز به این لیست اضافه خواهند شد و در این شرایط و بر اساسا پیش بینی های کارشناسان خودرو طرح واردات خودور و اهداف آن شکست خواهد خورد.
وزیر صمت در تازه ترین اظهارات خود در رابطه با واردات خودرو اعلام کرده است که زمانی که خودرویی وارد می شود باید در مقابلش انتقال فناوری انجام بگیرد هرکسی که شرایط را دارا باشد می تواند مجوز واردات خودرو داشته باشد. انتقال تکنولوژی، داشتن خدمات پس از فروش و برنامه برای تولید داخل جمله قیودی هستند که در عمل بسیاری از فعالان حوزه واردات را از دور خارج رده است. به صورتی که از حدود ۳۰۰ شرکتی که اعلام آمادگی برای واردات خودرو کرده بودند تا به امروز تنهای ۲ شرکت مورد تایید صمت قرار گرفته‌اند و هنوز اسامی از این دو شرکت اعلام نشده است.

اما با توجه به چراغ سبز وزارت صمت برای واردات خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا و با توجه به اینکه تنها این دو خودروساز زیرساخت های لازم برای پاس کردن شرایط چند گانه واردات خودرو دارد هستند و بر اساس اظهار نظر‌های فعالین صنعت خودرو به نظر می رسد این دو شرکت همان دو خودروساز بزرگ داخلی باشند و با توجه به عملکرد این دو شرکت و نحوه عرضه و قیمت گذاری می توان انتظار داشت واردت خودرو نیز گرفتار انحصار شود.

عباس مغاری

انتهای پیام

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا