اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

آیا مخالفان بورس کالا دنبال نابودی خودروسازان هستند؟

طی ماه های اخیر آمار ثبت شده از فرایند فروش در بورس کالا نشان می دهد که در حال حاضر این روش بهترین گزینه ممکن است.اما بر خلاف تصور برخی در پی متوقف کردن آن هستند،اخیرا رئیس سازمان بورس نیز در این زمینه هشدار داده است.با این حال پرسش این است که آیا مخالفان بورس کالا دنبال نابودی خودروسازان هستند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، با توجه به مدعی جدید قیمت گذاری ،ادامه عرضه خودرو در بورس کالا به رغم تمام مزایایی که از خود نشان داده است در هاله ای از ابهام قرار دارد.یعنی مشخص نیست که آیا این فرایند استمرار پیدا خواهد کرد ویا باید بازهم شاهد حضور شورای رقابت در این عرصه و ادامه داستان های غم انگیز سابق باشیم.

رئیس سازمان بورس نیز در این زمینه هشدار داده و اعلام کرده است”: توقف عرضه خودرو در بورس تبعات عجیبی به همراه دارد. مجید عشقی  با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت است، اظهار کرد: برخی تمایل دارند تجربه‌های دیگران را بارها تجربه کنند.اگر درمورد فولاد و پتروشیمی هم کوتاه می آمدیم زیان انباشته‌ای که در خودروسازان وجود دارد در آنجا هم اتفاق می‌افتاد.

او ادامه داد: صنعت خودرو چندین سال است که توسط شورای رقابت و سازمان حمایت گروگان گرفته شده است. سازمان بورس هم درابتدا با عرضه خودرو در بورس مخالف بود اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که این صنعت راه نجاتی جز این ندارد. رئیس سازمان بورس با اشاره به معاملات خودرو در بورس کالا عنوان کرد: ممکن است در ابتدا خودروها بالاتر از قیمت بازار معامله شود، اما بعد از مدتی به تعادل می‌رسد.

عشقی ادامه داد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مجموع خودروسازها توزیع می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد آن مانند یک یارانه کور در یک قرعه‌کشی توزیع و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن پشت پرده توزیع می‌شود. او با تاکید بر اینکه سازمان بورس عرضه خودرو در بورس را با جدیت پیگیری و از آن دفاع می‌کند،  عنوان کرد: اگر عرضه ادامه پیدا نکند امیدی به زنده‌شدن این صنعت وجود ندارد. سهامدارانی که ابتدای سال خودرو خریدند تاکنون سود زیادی کردند اما سهام‌دارانی که سهام خودروسازها را خریدند باید متحمل ریسک شوند. توقف عرضه خودرو در بورس تبعات عجیبی خواهد داشت”

در این شرایط با توجه به موجود بودن آمار عملکردی این پرسش به وجود می آید که متولیان و مسئولان مرتبط با این صنعت به دنبال چه چیزی هستند؟آیا غیر از سود ده شدن این صنعت و حرکت به سمت جایگاه واقعی اش در اقتصاد کشور،چیز دیگری می خواهند؟آیا قرار است که دوباره شاهد افزوده شدن زیان انباشته خودروسازان باشیم؟آیا قرار است که اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود؟آیا بهتر نیست به جای اینکه به دنبال جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا باشند،مانع از دو طرح جوانی و فرسوده بشوند؟آیا بهتر نیست این دو طرح که هم دلالان جدید خلق کرده و هم مانع از افزایش حجم عرضه شده است را متوقف کنند؟آیا به دنبال جلب رضایت گروه و یا افراد خاصی هستند؟ آیا عدم توزیع بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رانت،سند روشن و گویا مبنی بر کارکرد درست بورس کالا نیست؟پس چرا به دنبال برهم زدن آن هستند؟یا درست تر اینکه چه کسانی از عرضه خودرو در بورس کالا می ترسند؟ منافع چه کسانی این قدر مهم است که یکی از اصلی ترین و ضروری ترین مسائل زندگی مردم را این چنین تحت تاثیر قرار داده و می دهند؟آیا توزیع بیش ازهزاران میلیارد رانت تا کنون کافی نبوده است؟آیا زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی،دلیل واضح برای عدم کارایی شورای رقابت نیست؟در این زمینه پرسش های زیادی می توان مطرح کرد اما به نظر می رسد که توزیع رانت های پشت پرده به خطر افتاده است؟آیا رابطه ای میان قیمت گذاری دستوری و افراد پشت پرده وجود دارد؟

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا