خودروسازی داخلی

ابهام در واردات خودرو و آمبولانس، توسط وزارت بهداشت

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، چندی پیش بر اساس اظهارات رئیس جمهور موضوع شفافیت ارز دولتی توسط گیرندگان آن به مطالبه افکار عمومی تبدیل شد و بر اساس آن بانک مرکزی اقدام به انتشار فهرستی ناقص کرد که نشان می داد، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی چه میزان ارز و برای واردات چه کالایی دریافت کرده اند.

در این فهرست نام وزارت بهداشت به چشم می خورد که ۱۸.۵ میلیون یورو برای واردات خودرو با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی با کد تعرفه خاص (۸۷۰۳۲۳۱۹)کرده است.

این شفاف سازی نسبی از سوی بانک مرکزی منجر به گمانه زنی و ابهامات زیادتری در سطح افکار عمومی شد، تا جایی که مسئولان وزارت بهداشت را مجبور به شفاف سازی و پاسخ به این پرسش ها کرد.

عباس زارع نژاد رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات وزارت بهداشت در این باره گفته است، کد تعرفه ای که در این زمینه اعلام شده مربوط به خودروهایی با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی است که با آمبولانس های خریداری شده کاملا مطابقت دارد.

او تاکید می کند:

واردات آمبولانس کدهای متعددی دارد. کدی که اعلام شده مربوط به این خودروها بوده و متاسفانه در اعلام این کد و مطابقت با حجم موتور اطلاع رسانی غیر واقعی و تحریف شده از جانب یکی از رسانه ها صورت گرفت. در حال حاضر نیز بخشی از ۴۰۰ دستگاه آمبولانس کمک دار که برای استفاده در مناطق صعب العبور خریداری شده است با حجم موتور ۲۱۴۳ سی سی وارد گمرک بندرعباس شده و فرایند ترخیص آن در حال انجام است، ضمن اینکه کدها توسط گمرک تعریف می شود و مغایرتی وجود ندارد.

ابهام در واردات آمبولانس و خودروی امداد، توسط وزارت بهداشت

در این شکی نیست که وزارت بهداشت برای تامین نیازهای پزشکی و ارائه خدمات اورژانسی باید به آمبولانس تجهیز شود، تا در نهایت منجر به افزایش کیفیت و کمیت و رضایت مندی مردم شود اما نکته اینجاست که اظهارات رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات وزارت بهداشت نیز بر ابهامات و شائبه ها در مورد ارز دریافتی و تعرفه آمبولانس ها همچنان پابرجاست و نتوانسته آمار و مستندات کافی و مستدل ارائه دهد.

۱- تعرفه درج شده در لیست بانک مرکزی برای واردات خودروی سواری است و نه آمبولانس. زارع نژاد گفته است، کد تعرفه این خودروها آمبولانس بوده آن هم با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی. بخشی از آمبولانس هایی که وارد شده نیز ۲۱۴۳ سی سی بوده است. ضمن آنکه تعرفه فهرست منتشر شده ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی است، بنابراین مغایریت کد تعرفه در این بخش وجود دارد.

۲- پس از انتشار فهرست اولیه و بازخورد افکار عمومی که با واکنش وزارت بهداشت روبرو شد، بانک مرکزی در اقدامی فهرست را اصلاح کرده و در شرح تعرفه کالا نام «آمبولانس» را مقابل تامین ارز وزارت بهداشت درج کرد.

سؤال اینجاست بانک مرکزی که به گفته مسئولانش صرفا تامین کننده ارز مورد نیاز واردات است، چرا و با کدام توجیه تخصصی اقدام به اصلاح در شرح تعرفه کرده است. قطعا اگر اصلاحی در تعرفه یا شرح کالا باید ارائه شود، مسئول و متولی آن وزارت صنعت معدن و تجارت است و این بحث در حیطه اختیارات بانک مرکزی نیست.

ambulance Bike

۳- متولی ثبت سفارش و اختصاص کدتعرفه کالا برای واردات وزارت صنعت معدن تجارت (سازمان توسعه تجارت) است. آیا کد تعرفه اشتباه برای واردات آمبولانس های وزارت بهداشت تخصیص یافته یا موضوع دیگری است؟ با فرض پذیرش اشتباه که باور آن بسیار سخت است عاملی انسانی یا سیستم به سهو یا عمد دخیل هستند که سامانه جامع تجارت امکان تعریف کد تعرفه اشتباه وجود ندارد. اگر غیر از این مباحث باشد باید پشت پرده و بخش غیرشفاف اختصاص کد تعرفه خودروی سواری برای آمبولانس های وزارت بهداشت توسط دستگاه های نظارتی مشخص شود.

با فرض چشم پوشی بر این اشتباه اگر چنین چیزی را بپذیریم عملا باید متصور باشیم، اختلال در تجارت خارجی بروز کرده و قطعا می تواند به بخش های دیگر سرایت کند که پیامد آن مفسده های احتمالی در تجارت خارجی خواهد بود.

۴- امروز کلیپی تعدادی آمبولانس بنز در سوله ای منتشر شد که آن را به آمبولانس های وزارت بهداشت در گمرک شهید رجایی بندرعباس نسبت دادند. این آمبولانس ها با حجم و کدتعرفه ای که در فهرست وجود دارد متفاوت است. دقیقا برای آمبولانس هایی که مشاور وزیر بهداشت سخن گفته، شرکت ایران خودرو دیزل اقدام به دریافت ارز کرده و کد تعرفه آن صحیح ثبت شده است.

۵- مسئله دیگر به فرایند واردات، تامین ارز و ورود کالاها به کشور است، یعنی آنکه در دو ماهی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی برای واردات اختصاص یافته است، آیا امکان خرید خودروی تخصصی جدید آن هم از نوع آمبولانس که نیاز به استانداردها و هماهنگی ها و انجام فرایند اداری پیچیده و خاص دارد، می تواند منجر به واردات آن شود یا خیر.

۶- در اظهارات مشاور وزیر بهداشت شفاف گفته نشد که با ۱۸.۵ میلیون یورو تخصیصی دقیقا کدام کالا یا خودرو به کشور آمده است و تنها گفته شد، بخشی از ۴۰۰ آمبولانس کمک دار که برای استفاده در مناطق صعب العبور خریداری شده با حجم موتور ۲۱۴۳ سی سی وارد گمرک بندرعباس شده و فرایند ترخیص آن در حال انجام است. بنابراین باید مستندات آن موجود باشد که البته تاکنون ارائه نشده است.

یک منبع آگاه در گمرک ایران در پاسخ به این سؤال فارس که در سال جاری آیا آمبولانس یا خودرویی به نام وزارت بهداشت از گمرک ترخیص شده است، گفت: تاکنون هیچ خودرویی به اسم وزارت بهداشت طی سال جاری ترخیص نشده و حتی اظهارنامه ای در جریان رسیدگی وجود ندارد.

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا