اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگ

ایران بهترین حیاط خلوت برای خودروسازان جهان /بعد از فرانسه حالا نوبت به چین رسید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، هر روز اخبار بسیاری در سایت های خبری و فضای مجازی در خصوص تولید یک خودروی چینی به گوش می رسد خودروهایی که برخی از آنها حتی در کشور چین هم طرفدار ندارد اما در این وانفسا کجا بهتر از حیات خلوتی بنام ایران .

بازار خودروی ایران و خودروسازی آن سالها در سلطه خودروهای فرانسوی سیر می کرد آن هم خودروهای درجه  دوم وسوم آنها،از انواع پژو تا مدلهای مختلف رنو اما پس  از برجام  خیابانهای ایران شاهد خودروهای مدل بالا و بروز فرانسوی ها هرچند به صورت وارداتی بودند حتی فرانسوی ها انقدر این حیاط خلوت را دوست داشتند که شروع به برنامه ریزی برای  تولید چند مدل خودروی جدید خود را آغاز کردندو حتی دومدل را هرچند محدود وارد فاز تولید در خودروسازی کشور نمودند ، ولی با خروج  امریکایی ها از برجام شیرها و لوزی ها بار خود را بستند و از ایران فرار کردند .

حالا خودروسازی ایران ماند و حوضش ،خودروسازی که بدلیل اشتباهات دیپلماتیک در وزارت صمت وقت و عقد قرارداد های یک طرفه حتی نتوانست یک ریال خسارت دریافت کند چه برسد به دلار هایی که از آنها فقط حرفی به میان می آمد .

خودروسازی کشور با تغییرات وزارتی از خودروسازی عملیاتی به خودروسازی شعاری بدل شد خودروسازیی که بیشتر شبیه طبل تو خالی بود و فقط در چنته پراید داشت و سمند اما بار ها و بارها وزارت صمت دچار تغییرات شد از سرپرست به وزیر و از وزیر به سرپرست رسید تا جایی که هر دو خودروساز صاحب سکاندارانی فنی شدند و نتیجه آن تا حدودی از مونتاژ کاری به خودروسازی سوق پیدا کرد و خودروهای داخلی وابستگی کمتری به قطعات خارجی پیدا نمودند و حتی چند پلتفرم جدید نیز به بازار معرفی شد هرچند همین پلتفرم ها هم کم از ایراد نیست اما همین پوست اندازی هر چند کوچک هم نشانه ای از بلوغ برای خودروسازی مونتاژی ایران است و خودرو سازان نشان دادند می تواند در شرایط سخت با همت قطعه سازان پوست اندازی کنند.

اما این روزها گویا عده ای از این موضوع ناراحت هستند و گویا وارد نشدن قطعات و عدم وابستگی به خارج برای جیب آنها خطرات زیادی را به دنبال دارد و حالا دستمال به سر بسته و حیاط خلوت را آب و جارو کرده اند و فرشی زیبا پهن نموده اند تا چینی های دست چندم که در کشور خود کمترین استقبال را دارند بیایند ودر این حیاط مدتی را مهمان باشند .

آری، ایرانی است و مهمانوازیش مدتی فرانسوی ها در حیاط خلوت بودند حالا مدتی هم چینی ها میهمان باشند ، حیاط را که نمی شود به خودی داد باید مهمان داشته باشد آنهم از دیار اجنبی ، حالا غرب نشد شرق ، بازهم نشد میرویم شمال سراغ تزار ها .

این است داستان این روزهای صنعت خودروی کشور چینی ها به شرکتهای خودروساز و مونتاژ کار رحم نکرده اند و به کوچک وبزرگ برند داده اند برای تولید شاید عده ای هم بگویند کمی بی انصافی می کنید همه  برند هایی که داده اند بد نیست آری قبول دارم یک دو برند خوب هم داده اند اما یک سوال مگر فرانسوی ها هم یکی دو مدل خوب ما را مهمان نکردند و بعد با وعده های توخالی خودروهای کم کیفیت خود را به تولید انبوه رساندند حالا همین موضوع شده روزگار ما با چینی ها آنها هم دو مدل خودروی متوسط یا خوب به ما تعارف کرده اند و چندین برند ناشناخته ما را مهمان کرده اند از خودروهای دورگه گرفته تا خودروهای بی رگ وریشه این روزها این حیاط خلوت بسیار شلوغ شده و میهمان ها سرو صدای زیادی بپا کرده اند .

آنها خیالشان راحت است مردم ایران خودروهای پر آپشن وکم ایمنی ما را با پراید و سمند مقایسه می کنند این دقیقا همان اتفاقی است که فرانسوی ها از آن استفاده کردند سالها پراید را با ال ۹۰ مقایسه کردیم و گفتیم عجب ماشین با کیفیتی وارد کشور شده است مرگ ندارد.

آری گویا چینی ها ما را از خودمان بهتر می شناسند واین روزها در حیاط خلوت خودروسازی کشور جشنی بپا کرده اند .

باید منتظر بود و دید پس از غربی ها شرقی ها از این حیاط  خلوت چقدر سود می کنند .

عباس مغاری

انتهای پیام

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا