اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگخودروسازی داخلی

ایلیاموتورخودروسازی با تفکر آلمانی و شریک چینی در ایران

بورگوارد،خاطراتی خوب و زودگذر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، با مسدود شدن راه ورود خودرو به کشور در اوایل سال ۹۷و سوی دیگر تحریم های یکجانبه علیه صنعت خودروی ایران برخی بر این گمان بودند که کار بسیاری از شرکت‌های وارد کننده دیگر تمام شده است و باید با آنها خداحافظی کرد.البته بیراه هم نمی گفتند با این حال برخی شرکت ها در این میان بودند که سعی کردند از مسیر واردات به سمت تولید حرکت کنند.مانندکیان موتور وارنا با راه اندازی صنایع خودروسازی ایلیا  نشان داد که همچنان پابرجاست و آمده است که بماند.

این اتفاق برای کیان موتور وارنا در حالی رخ داد که بازار خودرو آماده پذیرایی از یک محصول جدید بود و می دانست که باید با محصولات بورگوارد کنار بیایند.بسیاری از فعالان بازار محصولات بورگوارد را به چشم یک رقیب بسیار قدرتمند می‌دیدند.بازار نیز نشان داد که از Bx5  و Bx7 نیز استقبال خوبی شده است. کیان موتور وارنا نیز خود را برای ارائه محصولات جدیدتر آماده می کرد و همه چیز مطابق انتظار و برنامه ها پیش می رفت .ولی ناگاه خبر  ممنوعیت واردات همه چیز را به هم ریخت . بسیاری از شرکت‌ها از جمله کیان موتور وارنا به عنوان نماینده برند احیاء شده بورگوارد از حرکت بازایستادند. تمام کارها متوقف شد.فعالان عرصه واردات متحیر از این تصمیم یکباره با انبوهی از تعهدات و برنامه های مواجه شدند که فرصت تعیین تکلیف پیدا نکرده بودند.

این در حالی بود که کیان موتور وارنا با توجه به استقبالی که در سال ۹۶ از محصولات بورگوارد شده بود حسابی برای سال ۹۷ تدارک ویژه دیده بود .

ایلیاموتورخودروسازی با تفکر آلمانی و شریک چینی در ایران

آروزهای بر دل مانده

در واقع این شرکت نه تنها ادامه تزریق دو محصول گذشته به بازار را همچنان مد نظر داشت بلکه برای سال ۹۷ محصولات دیگه ای از نشانه تازه احیا شده بورگوارد نیز در نظر گرفته بود.

این اتفاق و استقبال از محصولات بورگوارد در شرایطی رخ داده بود که بسیاری معتقد بودند این برند با مالیکت چینی نمی تواند در بازاری که از سرشار از محصولات فرانسوی ،کره ای و ژاپنی است موفق شود و سری میان سرها درآورد. اما ورود محصولات بورگوارد به ایران خط بطلانی بر این انتقادها کشید و نشان داد که بورگوارد تنها سرمایه گذار چینی دارد. در واقع اصالت و تمام تفکرات خودروساز بزرگ آلمانی را در دل خویش نگه داشته است و آن ها را برای اجرای شده‌اند برای روز موعود نگه داشته است.

این مسئله باعث شد که برخلاف برخی تبلیغ ها و نقد های منفی که نسبت به این محصول  وارد می شد کیان موتور وارنا با بورگوارد بتواند به سرعت جایگاه مناسبی در بازار پیدا کند. به خصوص آنکه در آن سال‌ها  رقابت شدیدی میان تولیدکنندگان و وارد کنندگان وجود داشت و محصولات متنوعی از شرکت های مختلف غیر چینی در بازار حضور داشتند.

ترکه ممنوعیت و تحریم بر تن کیان موتور وارنا

با این حال درست در زمانی که محصولات بورگوارد در بازار جا افتاده بود و بسیاری با توجه به مزیت هایی که این محصول داشت آن را به عنوان انتخاب اول خود برمی گزیدند با ممنوعیت واردات  مواجه شد. در این شرایط که بسیاری از واردکنندگان درگیر رفع مشکلات به وجود آمده شده بودند مشکل دیگری  گریبان صنعت خودروی کشور را گرفت، خروج یک جانبه آمریکا از برجام و آغاز تحریم مستقیم صنعت خودرو . در این شرایط کیان موتور وارنا که از ابتدا قصد داشت با فراهم کردن شرایط به تولید محصول در ایران بپردازد با مسدود شدن راه ها همراه شد. این شرکت نیز مانند سایر فعالان بازار خودرو در وضعیتی قرار گرفته بود که اصلا مساعد نبود و مشخص نبود که سمت و سوی تولید،بازار و شرایط سیاسی به کدام سو خواهد بود.

آغاز راهی جدید

اما این پایان کار این کیان موتور وارنا نبود. هرچند بسیاری از نمایندگی ها و همکاران این شرکت به دلیل مشکلات به وجود آمده چراغ را خاموش کردند اما چراغ اصلی شرکت هیچگاه خاموش نشد.این شرکت منتظر یک فرصتی بود تا بتواند این بار در قالب یک تولیدکننده باز هم به بازار خودرو کشور وارد شود و توانمندی خود را نشان بدهند.برای اثبات این مدعا زمانی برای  عبور از گردنه سخت و ضربه ابتدایی تحریم ها و ممنوعیت ها نیاز بود. زمانی که کمتر از دو سال به طول انجامید و اینبار کیان موتور وارنا با احداث و راه اندازی صنایع خودروسازی ایلیا نشان داد که به رغم تمام شرایط نامناسب همچنان قصد اجرایی کردن برنامه هایش را دارد. در واقع نشان داد که قرار نبوده است که تنها یک وارد کننده صرف باشد و نیت اصلی تولید بوده است.هر چند موفق به تولید بورگوارد نشد اما سراغ تولید محصولی رفت که بتواند با آن هم بخشی از نیاز بازار را پوشش بدهد و هم بتواند اعتبار نشان شرکت را حفظ کند.

دایون y5 اولین مبارز ایلیا موتور

کیان موتور وارنا که مسئولیت تولید را بر عهده ایلیا موتور گذاشته بود در دور جدید فعالیت هایش سراغ محصولی رفت که از قضای روزگار در کلاسی قرار دارد که هم پر ترافیک است و هم رقبای زیادی دارد.با این حال این نام و نشان تجاری نشان داد که چرا دایون y5 را به عنوان اولین مبارز خود برگزیده است. صنابع خودروسازی ایلیابا عرضه این خودرو به بازار نشان داد که حاصل همکاری با آلمانی تنها واردات یک نشان احیاء شده نبوده است.بلکه در کنار اهداف وبرنامه هایی که از پیش تدارک دیده بود،تفکر و نظم آلمانی را نیز به خوبی وارد عرضه تولید کرده است.

ایلیاموتورخودروسازی با تفکر آلمانی و شریک چینی در ایران

تلاش برای افزایش رضایت مشتری

در کنار این ها در شرایطی که برخی شرکت ها توان ایفای به موقع تعهدات خود را ندارند،خودروسازی ایلیا با تحویل پیش از موعد دایون y5  از حرکت سریع این شرکت خبر داد.یعنی نشان داد که همچنان آنچه که بیش از هر چیز برایش اهمیت دارد،رضایت مشتری و احساس خرسندی اوست.بنابراین با این حرکت نشان داد که در وهله اول مشتری برای او اهمیت دارد و اوست که نقش اول و آخر را برای خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا ایفا می کند.حالا صنایع خودروسازی ایلیا با تحویل زودتر از موعد چند پیام مخابره کرده است که می توان حسابی بازار رقابت را داغ تر کند؛توان بالای تولید و در پی آن تحویل و افزایش سرعت ضریب نفوذ به بازار.پیام هایی که می تواند به نوبه خود باعث افزایش سرعت رقبا شده و در نهایت آن چه که از این رقابت حاصل می شود،افزایش میزان تولید و نفعی است که به مصرف کننده می رسد.

 

عباس مغاری

انتهای پیام /

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا