خودروسازی خارجی

ایکس۹۰، داستان یک خانواده پرحاشیه

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،این اتفاق در حالی افتاده که رشد قیمت برای بقیه محصولات خانواده ایکس۹۰ رنو شامل تندر، تندرپارس، تندرپلاس، ساندرو و تندر پیکاپ هم رقم خورده اما هیچ‌گاه شدت آنها به میزانی که در مدل استپ‌وی بروز کرده، نبوده است. در این گزارش کوتاه ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از محصولات اقتصادی رنو در ایران، تلاش می‌کنیم دلایل واقعی اقبال بالا به هاچ‌بک کراس ساندرو استپ‌وی و افزایش شدید این محصول اروپایی را بررسی کنیم.

تندر پیکاپ

یک وانت بسیار کوچک شهری که در عین توانمندی متوسط کاملا بر محصولات وطنی هم‌رده نظیر آریسان برتری داشته و ضمن شاسی و فنربندی مستحکم از جای بار کافی جهت امورات روزمره و نیز مصرف سوخت پایین سود می‌برد.تندر پیکاپ که هم‌اینک قیمتش به بیش از ۴۹ میلیون تومان رسیده تا قبل از نوروز ۹۷ بهایی ۳۸ میلیون تومانی داشت، اما حالا با انتشار شایعاتی درخصوص کاهش تیراژ تولید محصولات رنو در ایران، به کالایی کمیاب در بازار تبدیل شده است.

تندر۹۰

ارزان‌ترین محصول خانواده ایکس۹۰ همین سدان کوچک و کامپکت رومانیایی است که در ایران با برچسب رنو توانسته در سال‌های اخیر یکی از محبوب‌ترین خودروهای اقتصادی اقشار متوسط و ضعیف باشد. فضای گسترده اتاق و کابین، موتور نسبتا چابک و کم‌مصرف، استهلاک بسیار پایین در کنار صندوق بار بزرگ و ایمنی نسبتا خوب همگی از جمله عوامل موفقیت تندر۹۰ یا نسل اول داچیا لوگان در ایران هستند. دو نمونه دستی تولید ایران خودرو و پارس‌خودرو تندر۹۰ در حالی این روزها در بازار ۵۶ تا ۵۸ میلیون تومان قیمت دارند که تا قبل از وقایع اخیر بین ۳۹ تا ۴۱ میلیون تومان داد و ستد می‌شدند.

تندرپلاس

فیس لیفت ۲۰۱۰ داچیا لوگان در دو نمونه دستی و اتومات قیمتی به ترتیب معادل ۶۶ و ۷۷ میلیون تومان دارد. این خودرو که از اواسط سال گذشته پایش به بازار مصرف باز شد، در بدو ورود به بازار تا این اندازه گران نبود و در محدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. از علل اصلی اقبال مشتریان به این خودرو ظاهر بهتر آن است که به لطف سپرهای رنگی، چراغ‌های یکپارچه کریستالی در جلو و نیز چراغ‌ها و نمای عقب جدید، سپرها و مه‌شکن‌های تازه در کناره کابین مدرن‌تر به‌دست آمده است. تندرپلاس یکی از رکوردداران افزایش قیمت در بازار محصولات داخلی به‌شمار می‌رود.

رنو ساندرو

یک هاچ‌بک کوچک شهری با پایین‌ترین سطح ممکن از لحاظ آپشن و تزئینات که از بیماری استفاده بیش از حد از پلاستیک در داشبورد خود رنج می‌برد. این خودرو اروپایی که تولید آن سال ۲۰۱۱متوقف شده به لطف مشخصات مشهور محصولات خانواده ایکس۹۰ رنو توانسته در سال ۹۶ تیراژ خود را به بالای ۵۰هزار دستگاه برساند و با فروشی چشمگیر برتری خود را بر رقبای مستقیم قیمتی و هم‌رده نظیر چری ۳۱۵ یا پژو ۲۰۷ اثبات کند. ساندرو اتومات که این روزها در بازار مصرف قیمتش به بیش از ۸۲ میلیون تومان رسیده، تا همین ماه ابتدایی سال تنها ۶۸ میلیون تومان قیمت داشت.

رنو ساندرو استپ‌وی

این یکی مهم‌ترین دلایل نوشتن این گزارش است که از همان بدو ورود به کشور تحت‌تاثیر تیراژ اندک و تقاضای بسیار بازار به یکی از محبوب‌ترین محصولات بازار زیر ۱۰۰ میلیون تومان ایران تبدیل گشت. کسب ۴ستاره کیفی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ظاهر به مراتب بهتر و اسپورت‌تر که به لطف تزئینات خارجی پدید آمده در کنار تغییر سلیقه و ترند بازار از انواع سدان و هاچ‌بک به خودروهای موسوم به شاسی‌بلند باعث شده استپ‌وی با یک اختلاف فاحش، بهایی۹۰ میلیون تومانی در بازار یافته که نسبت به قیمت کارخانه از حاشیه سودی ۲۸ میلیونی در سری اتوماتیک حکایت دارد. شاید مهم‌ترین دلیل هجوم خریداران به استپ‌وی فقدان یک رقیب قدرتمند و هم‌سطح برای این محصول است.

تندرپارس

یکی از دلایل اصلی صحیح بودن شایعه خروج رنو از ایران، کاهش تولید تندرپارس در اردیبهشت‌ماه ۹۷ است که باعث شده قیمت این محصول ری‌دیزاین شده پارس‌خودرو در نمونه عادی و JHQ به ۵۶ و ۶۱ میلیون تومان برسد. این خودرو که تنها فرق واقعی‌اش با تندر۹۰ معمولی در طرح متفاوت نمای عقب خودرو است، در مقایسه همواره بین ۲تا ۴ میلیون تومان در کارخانه اختلاف قیمت داشت. در عین حال تا پیش از این در بازار داخلی بهایی ۴۵ میلیون تومانی داشت؛ اما پس از افزایش شدید قیمت ارز و انتشار رسمی اعمال دوباره تحریم‌های اقتصادی صنعتی از سوی آمریکا تا ۳۰درصد با افزایش قیمت روبه‌رو شد.

منبع: دنیای اقتصاد

 

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا