خودروسازی داخلی

با قیمت پژو ۲۰۶ در ایران، چه خودرو‌هایی می‌توان در خارج خرید؟

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس،  در ایران برای خرید خودرو‌های خارجی با کیفیت باید قیمت‌های گزافی را پرداخت کرد و تصمیم‌گیری‌های شبانه و محدودیت در بخش تجارت خارجی باعث شده که هزینه خودرو‌های وارداتی نسبت به گذشته نیز روند صعودی را به خود بگیرد. حال در این گزارش «تجارت‌نیوز» مقایسه قیمتی خودرو‌های خارجی در بازار‌های ایران و اروپا مورد بررسی قرار داده است.

بر این اساس در بازار ایران یک دستگاه خودرو ۲۰۶ تیپ دو حداقل حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است درحالی که در بازار‌های اروپایی به ویژه در آلمان می‌توان خودرو‌های مورد علاقه سلبریتی‌ها را همچون بی ام و (BMW) مدل ۵۲۵ را به قیمت ۴ هزار یورو معادل ۴۰ میلیون تومان خریداری کرد.

سوزوکی ویتارا (Suzuki Vitara) دست دوم نیز با ۱۲۸ هزار کارکرد به قیمت ۴ هزار یورو به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت بی ام و (BMW) سری سران مدل ۵۲۰ i. به قیمت یک صد و ۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت سوزوکی ویتارا (Suzuki Vitara) مدل ۲۰۰۹ در بازار ایران بدون هیچ آپشن جانبی ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بهمچنین در انگلستان نیز رنو سیمبل (Renault Symbol)، هیوندا آی ۱۰ HYUNDAI I)) و کیا پیکانتو (KIA Picanto) به ترتیب به قیمت ۵ و ۹ هزار پوند خرید و فروش می‌شود. (هر یک پوند در ایران ۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری می‌شود.) این درحالی است که قیمت خودروی کیا پیکانتو مدل ۲۰۱۸ در ایران با احتساب حقوق گمرکی به ۱۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

در این بین برخی فعالان بازار می‌گویند که در کشور‌های اروپایی و توسعه یافته به دلیل مالیات بالای اعمال شده بر موتور‌های خودرویی فرسوده، بیمه و نرخ بالای سوخت ماشین‌های که حجم موتور بالا دارند با افت قیمت زیادی مواجه می‌شوند این درحالی است که در ایران این نوع موضوع‌ها در قیمت‌گذاری خودرو‌ها تاثیری ندارد.

در این راستا باید گفت که طی دو سال گذشته کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی» راه‌اندازی و حامیان بسیاری را جذب کرد. هدف از تشکیل این کمپین نخریدن خودروی صفر ایرانی بود. حامیان این کمپین با خودروی داخلی قهر کرده و روزانه در پی آن بودند که افراد زیادی را برای نخریدن خودروی صفر ایرانی ترغیب کنند.

از آنسو راه‌اندازی این کمپین حواشی زیادی را به دنبال خود داشت. پس از اعتراض‌های متعدد هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به مردم وعده ارتقای کیفیت محصولاتش را داد و اعلام کرد که «به مردم قول می‌دهد هر فردی که خودروی ایرانی خریداری کند تا ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش نیازمند مراجعه به نمایندگی نباشد و تنها برای تعویض روغن به نمایندگی‌ها برود.»

همچنین مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرد.

اما طرفداران کمپین «نه به خرید خودروی صفر ایرانی» معتقد بودند که با عذرخواهی ضرر و زیان‌هایی که تا امروز به جان و مالشان وارد شده جبران نمی‌شود.

منبع:تجارت نیوز

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا