خودروسازی داخلی

بررسی بازی F1 2017 ؛ شبیه ساز فرمول یک

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،

در سال ۲۰۰۹ کدمسترز اولین نسخه از مجموعه فرمولا وان را برای دو پلتفرم Wii و PSP و سیستم عامل iOS به بازار عرضه کرد. این اولین باری بود که پس از پایان قرارداد انحصار بازی های F1 برای پلتفرم های سونی، یک نسخه به صورت مولتی پلتفرم ساخته می شد. بازی از نظر جزئیات رانندگی و تنظیمات خودرو سطح خوبی داشت اما به علت ضعف های فراوان در گرافیک و فیزیک نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و نمرات متوسطی گرفت.

درحالی که مجموعه F1 به دهمین سالگرد انتشار خود نزدیک می شود قصد داریم به بررسی آخرین نسخه ساخته شده این مجموعه یعنی F1 2017 بپردازیم.

F1 2017

بگذارید همین ابتدا موضوعی را به طور کامل با هم حل و فصل کنیم. اگر به مسابقات فرمولا وان علاقه ندارید به هیچ وجه سمت این بازی نروید. F1 2017 در تنظیمات شبیه ساز و واقعی بسیار مشکل است و اگر فکر می کنید که قرار است یک Need For Speed تجربه کنید سخت در اشتباه هستید. اگر هم بخواهید بازی را با پایین ترین درجه سختی و بدون هیچ المان شبیه سازی انجام دهید به نظر من هیچ لذت و هیجانی نخواهد داشت.

بعد از ورود به بازی با منو مواجه می شوید. منوی F1 2017 بسیار شبیه به نسخه موفق سال گذشته طراحی شده و تغییرات بسیار کمی دارد. مُدهای مختلفی برای بازی کردن وجود دارند. این مُدها شامل Career ،Grand Prix ،Championship ،Event ،Time Trial و Multiplayer می شوند.

F1 2017

در مد Grand Prix از بین دو گزینه خودروهای مدرن (خودروهای سال ۲۰۱۷) و خودروهای کلاسیک (در ادامه در مورد خودروهای کلاسیک توضیح خواهیم داد) یکی را انتخاب می کنید و بعد می توانید از یک تا چند مسابقه را طراحی کنید و با تنظیم مواردی چون تعداد تمرین ها، وجود تایم گیری و … به رقابت بپردازید.

مد Championship شامل رقابت هایی از پیش تعیین شده و با اهداف خاص هستند که با انجام آن ها می توانید امتیاز کسب کنید و مراحل و چالش های جدید را باز کنید. همچنین بخشی در این مد وجود دارد که با گذراندن مد Career باز می شوند و چالش های به خصوصی را برای شما طرح می کند.

مد Event نیز برای اولین بار است که به این مجموعه آمده و در طول زمان چالشی برای شما مطرح می شود که فقط یک بار می توانید آن را انجام دهید و سپس زمان و امتیاز شما با دیگر افرادی که در دنیا آن را انجام داده اند مقایسه می شود.

اما بهتر است سراغ مهم ترین و اصلی ترین مد بازی یعنی Career برویم. بعد از این که اطلاعات خود را به بازی دادید (که البته می توانید آن ها را از نسخه ۲۰۱۶ نیز منتقل کنید) نوبت به انتخاب تیم می رسد. شما می توانید با انتخاب یکی از تیم های مرسدس پتروناس، اسکودریا فراری یا ردبول ریسینگ کار خود را کمی آسان کنید.

F1 2017

اما اگر می خواهید تجربه‌تان از F1 2017 چالش های بیشتری داشته باشد سراغ تیم های میان رده یا ضعیف بروید. هرچند انتخاب دو تیم مکلارن هوندا و همین طور ساوبر می تواند حسابی با اعصابتان بازی کند و باید خود را برای آخر شدن در مسابقات و ناتوانی در کسب کمترین امتیاز آماده کنید. البته هر تیم انتظارات مخصوص خود را از شما دارد و مثلا اگر تیم میان رده ای مانند رنو را اتخاب کنید آن ها از شما انتظار قهرمانی در اولین فصل حضورتان در تیم را ندارند. بلکه از شما می خواهند در طول چند فصل خود را به تیم های پیشتاز نزدیک کنید.

بعد از انتخاب تیم به بخش تنظیمات مسابقات می روید. در این بخش می توانید تعداد جلسات تمرین ومدت زمان آن ها، نحوه ی تایم گیری و تعیین خط برای مسابقه اصلی و طول مسابقه اصلی را تعیین کنید. درجه سختی هوش مصنوعی، نحوه استارت مسابقه، وجود دور گرم کردن و البته تمام تنظیمات مربوط به کنترل ماشین قابل تنظیم هستند و می توانید با توجه به مهارت و علاقه خود آن ها را تغییر دهید.

توصیه من این است که اگر می خواهید از F1 2017 لذت ببرید تمام مراحل را به صورت کامل برگزار کنید و تا جایی که برایتان ممکن است از تنظیمات کمکی مربوط به کنترل ماشین مانند ترمز خودکار و… استفاده نکنید.

F1 2017

از این جا بازی به دو بخش تقسیم می شود. داخل پیست و خارج پیست. هر مسابقه شامل سه جلسه تمرین است که دو تای اول هر کدام ۹۰ دقیقه و سومی ۶۰ دقیقه واقعی طول می کشند. در طول جلسه های تمرین اهداف و برنامه هایی برای شما مشخص شده اند که با انجام آن ها هم با شرایط پیست آشنا می شوید و هم امتیاز هایی کسب می کنید که برای ارتقا دادن خودروی خود در طول فصل به آن ها نیاز دارید.

این برنامه ها شامل یادگیری پیست، کنترل خوردگی لاستیک ها، کنترل مصرف سوخت، قرار دادن خودرو در حالت تایم گیری و شبیه ساز شرایط مسابقه هستند. با تکمیل کردن این برنامه ها تیم اطلاعات مفیدی بدست می آورد و براساس آن استراتژی مناسب برای مسابقه را تعیین می کند.

F1 2017

دو برنامه کنترل مصرف سوخت و شبیه ساز شرایط مسابقه در این نسخه به بازی اضافه شده اند که بسیار کاربردی هستند و F1 2017 را به واقعیت نزدیک تر کرده اند. برنامه های دیگر نیز به واقعیت نزدیک تر شده اند و مثلا در برنامه کنترل خوردگی لاستیک کار سخت تری را نسبت به نسخه ۲۰۱۶ تجربه خواهید کرد.

سپس نوبت تایم گیری است. تایم گیری نیز دارای سه بخش است و براساس تایم های شما، در روز مسابقه از رده ای که در آن قرار گرفتید مسابقه را آغاز خواهید کرد (البته اگر جریمه نداشته باشید).

در ابتدای مسابقه یک دور مخصوص گرم کردن لاستیک ها است و سپس مسابقه آغاز می شود. در هر مسابقه شما باید از بین سه نوع لاستیک موجود در شرایط خشک حداقل از دو نوع استفاده کنید. در طول مسابقه می توانید تنظیمات بسیار جزئی مانند مقدار مصرف سوخت و درصد ترمز گیری چرخ های جلو نسبت به چرخ های عقب را تغییر دهید.

F1 2017

لاستیک های موجود برای مسابقه استرالیا

F1 2017 از نظر المان های شبیه سازی بسیار دقیق عمل کرده و کوچک ترین تغییرات می توانند باعث شوند شما امتیازی خوب بدست آورید یا تصادف کنید و از مسابقه خارج شوید. تتظیمات بیشتر نیز تنها قبل از شروع تایم گیری قابل تغییر هستند.

مهندس شما در طول مسابقه با شما در ارتباط است و اطلاعات مختلفی از جمله تایم راننده های دیگر، نوع لاستیک های آن ها، سریع یا کند بودن رقبا نسبت به شما، وضعیت آب و هوا و شرایط خودرو شما را در اختیارتان قرار می دهد. شما نیز می توانید از طریق منویی مفصل اطلاعات و درخواست های  خود را به تیم منتقل کنید و حتی از آن ها بخواهید ساکت باشند تا بتوانید بهتر تمرکز کنید.

F1 2017

با این که این اطلاعات بسیار کاربردی هستند اما به دلیل سخت بودن گشتن در منوها آن هم حین رانندگی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ممکن است خیلی راحت کنترل خودرو را از دست بدهید و شاید بهتر باشد کدمسترز مکانیسم کاربردی تری را در نسخه بعدی طراحی کند.

در مسابقه باید مراقب دیگر خودروها باشید. این یک نسخه از Burnout نیست که خود را به دیگران بکوبید و مسیر را باز کنید. کوچک ترین برخوردها می تواند موجب آسیب دیدن بخش های مهم خودرو شود. برخوردی کوچک و آرام از پشت در هنگام استارت می تواند بال جلو را خرد کند و شما را مجبور سازد برای تعویض آن به محوطه Pit Lane بیایید.

تصادفی شدیدتر می تواند چرخ شما را از جا کنده و ادامه مسابقه را غیر ممکن کند. حتی اگر خودروتان آسیب نبیند (که در شرایط شبیه ساز کامل بسیار نامحتمل است) داوران شما را جریمه می کنند. این جریمه می تواند یک اضافه کردن ۵ ثانیه به زمان پایان مسابقه‌تان باشد یا حتی به قدری شدید باشد که شما را از مسابقه اخراج کند.

F1 2017

تمرین در هوای بارانی

کنترل مصرف سوخت و خوردگی لاستیک در طول مسابقه نیز بسیار مهم است. شما نمی توانید تمام مسابقه را با حداکثر مصرف سوخت رانندگی کنید زیرا سوختتان تمام می شود و نمی توانید مسابقه را به پایان برسانید. درصد خوردگی لاستیک ها نیز همیشه باید کنترل شوند. اگر به لاستیک ها بیش از حد فشار آورید و یا Pit Stop خود را به تأخیر بیاندازید امکان پنچر شدن لاستیک ها وجود دارد و می تواند باعث از دست رفتن زمان زیادی شود.

شرایط آب و هوایی نیز در عملکرد خودرو و رانندگی شما تأثیر فراوانی دارد. در شرایط بارانی خودرو حتی با لاستیک های Wet و Intermediate به راحتی سر می خورد و اگر مراقب نباشید به خودرو آسیب می زنید. رعایت کردن Racing Line نیز در شرایط بارانی مشکل است و اگر بخواهم دقیق تر بگویم حتی خط مسابقه در شرایط خشک با بارانی متفاوت است.

در مجموع می توان گفت عملکرد بازی در زمینه های شبیه سازی مسابقه بسیار بهتر از نسخه قبل است و رانندگی و رقابت مشکل تر شده و به واقعیت نزدیک تر شده اند. هوش مصنوعی نیز بسیار بهتر شده و راننده های حریف راحت تر از شما سبقت می گیرند اما همچنان در دفاع کردن ضعیف هستند.

F1 2017

گرافیک چشم نواز در پیست اتریش

گرافیک و فیزیک داخل پیست نیز به بهترین نوع ممکن اجرا شده و با این که نمی توان به هیچ عنوان آن را با آخرین نسخه از مجموعه Forza مقایسه کرد اما بهترین گرافیکی است که تا به حال در مجموعه F1 دیده ایم. فیزیک و تخریب پذیری خودروهای نیز دقیق هستند اما می توانستند کمی بهتر باشند.

نکته قابل توجه این است که با تغییر طراحی خودروها در سال ۲۰۱۷ و پهن تر شدن آن ها و لاستیک ها تجربه رانندگی با آن ها نیز کاملا متفاوت با خودروهای ۲۰۱۶ است و کسانی که نسخه قبلی بازی را تجربه کرده اند متوجه این تفاوت خواهند شد.

اما کمی نیز در مورد طراحی خود راننده ها و عوامل تیم ها و اتفاقات خارج پیست بپردازیم. متأسفانه هرچقدر که کدمسترز در طراحی داخل پیست دقت و زمان اختصاص داده از بخش های خارج پیست غافل شده. طراحی اشخاص (چه راننده ها و چه حتی تماشاگران) به بدترین نوع ممکن انجام شده و کیفیت بسیار پایینی دارد.

F1 2017

طراحی بسیار ضعیف چهره فرناندو آلونزو

این مسئله نسبت به نسخه ۲۰۱۶ تغییرات کمی داشته و به قدری ضعیف است که شما را به یاد بازی های PS2 می اندازد. انیمیشن های تکراری و دیالوگ های یکنواخت و ضعیف که خیلی سریع شما را وادار به گذشتن از این بخش ها می کند.

شاید بتوان گفت تنها بخش مهم خارج از پیست قسمت مربوط به ارتقا دادن خودرو است. این بخش نسبت به نسخه قبلی شاهد تغییرات زیادی بوده و بسیار جزئی تر شده است. شما می توانید با مصرف کردن امتیاز های بدست آمده در طول یک مسابقه بخش های متفاوتی از خودرو را ارتقا دهید و باعث بهبود عملکرد خودروی خود در مقابل دیگر تیم های شوید. این تغییرات در طول یک فصل محسوس هستند و می توانند در نتیجه مسابقات تأثیر گزار باشند.

F1 2017

مهندس تیم که شما را در ارتقای خودرو یاری می کند!

المان شبیه سازی دیگری که به این نسخه اضافه شده فرسودگی بخش های متفاوت موتور و جعبه دنده هستند. برای مثال توربو شارژ موتور شما بعد از چند مسابقه فرسوده می شود. میزان این فرسودگی به نوع رانندگی شما و تنظیمات خودرو بستگی دارد. اگر یک قطعه از موتور یا جعبه دنده زودتر از حد مجاز خراب شود و شما مجبور به تعویض آن قبل از تعداد خاصی مسابقه شوید، توسط داوران برای شما جریمه تعیین می شود که این جریمه ها رتبه ی شما بعد از تایم گیری را تحت تأثیر قرار می دهند.

F1 2017

درخت ارتقای خودرو

یکی از نکات جذاب F1 2017 اضافه شدن ۱۲ خودرو کلاسیک از بین بهترین ها در طول ۳۰ سال اخیر است. هر ۱۲ خودرو در فصل خود قهرمان شده اند و به نوعی نماد های این ورزش هستند. از این بین می توان به خودرو مکلارن ۱۹۸۸ ایرتون سنا، خودرو فراری ۲۰۰۲ مایکل شوماخر، خودرو رنو ۲۰۰۶ فرناندو آلونزو و ردبول ۲۰۱۰ سباستین فتل اشاره کرد.

F1 2017

خودرو فراری کیمی رایکونن قهرمان سال ۲۰۰۷

تجربه رانندگی با این ماشین های خاص بسیار لذت بخش است و صدای موتور جذاب آن ها دوباره شما را به وجد می آورد. صداگذاری F1 2017 در سطح خوبی قرار دارد اما تنوع موسیقی بسیار پایین است و دیالوگ های نیز با کمترین احساسات بیان شده اند.

فدراسیون جهانی اتومبیل رانی FIA که لایسنس ساخت بازی های F1 را در اختیار شرکت کدمسترز قرار داده است امسال برای اولین بار F1 2017 را به مسابقات رسمی eSport آورده که این نکته یکی از نقاط قوت بازی است. همچنین بخش Photo Mode برای این بازی طراحی شده است که در آن می توانید با تنظیمات فراوانی که وجود دارد تصاویر زیبایی ثبت کنید.

F1 2017

در پایان می توان گفت F1 2017 بهترین تجربه رانندگی شبیه سازی فرمول یک در طول تاریخ را برای تجربه کردن در اختیار مخاطبان قرار داده و اگر کدمسترز بتواند مشکلات خارج از پیست را برطرف کند می تواند به یک بازی بی نقص برسد.

  •  شبیه ساز کامل فرمول یک
  •  گرافیک چشم نواز در پیست
  •  اضافه شدن خودروهای کلاسیک
  •  سیستم جدید و پرجزئیات ارتقای خودرو
  •  حالت Photo Mode
  •  طراحی گرافیکی ضعیف رانندگان و تمام اجزای خارج از پیست
  •  تنوع پایین موسیقی متن و تکراری بودن دیالوگ ها
  •  مکانسیم ناکارآمد صحبت با مهندس تیم در هنگام مسابقه

منبع:دیجیاتو

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا