خودروسازی داخلی

به سمت خلق ارزش افزوده بیشتر و دانش بنیان کردن صنعت گام برداریم

 به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، به نقل از شاتا محمد شریعتمداری در همایش گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن افزود: اگر بخواهیم بر مشکلات فایق آییم حتما باید گام‌های مؤثرتری برداریم و یکی از کمک‌های دولت با حمایت معاون اول رئیس جمهور ممنوعیت واردات ۱۳۵ شاخه کالای اصلی معادل ۱۳۳۹ قلم کالا بود که این اقدام به معنی برگرداندن کفه رقابت به نفع تولید داخل و ایجاد ظرفیت برای بکارگیری وضعیت‌های خالی و ایجاد واحدهای صنعتی است.

 

وی تصریح کرد : نکته قابل توجه این است که ۳۰درصد مجموعه ظرفیت‌های یاد شده صنعتی خالی است و در بهترین شرایط در صنایعی که از منابع سرمایه ای استفاده می‌کنند حدود ۷۰ درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت است و بدون نیاز به سرمایه گذاری ثابت و فقط با بهره گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده می‌توانیم تولید را رشد دهیم.

 

شریعتمداری در ادامه با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های تولید افزود: کاهش هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده و تأمین اجتماعی و نیز دادن مشوق‌های صادراتی باعث میشود که بتوانیم تولید را سرپا نگه داریم و این در حالی است که تقاضای مطمئن یعنی حیاط تولید و اقتصاد باید هم تقاضا محور و هم تولید محور باشد .

 

وی تصریح کرد وارد کننده و صادر کننده باید بتوانند در بازار رقابتی کنترل شده با هم مبادله کنند، وارد کننده و صادر کننده باید آزادانه و با کمترین بروکراسی با نرخ ارز متعارف به فعالیت بپردازند و همه سیاست‌های ترامپ نقش بر آب می‌شود اگر زنجیر از دست و پایشان برای فعالیت‌آزادانه تر برداریم.

 

به سمت کاهش قیمت تمام شده برویم

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم کاهش ارزش افزوده بخش صنعت افزود: باید قیمت تمام شده در تولید را کاهش دهیم و به دلیل عوامل عارض شده بر صنعت قیمت تمام شده ما بالاست و به عنوان مثال هزینه های حمل و نقل به طور متوسط دو برابر اروپا است.

 

شریعتمداری در ادامه یادآور شد رشد صنعتی طی دوره‌های قبل باعث ایجاد ضایعاتی بر پیکره‌اقتصاد کشور شد البته که هر چند می گذرد روند بهبود را در ۴ ساله دولت یازدهم و اکنون شاهدیم اما برای جبران گذشته باید قدمهای جدی را برداریم .

 

شریعتمداری اظهار کرد : این سربازان ارزشمند نظام صنعت کشور قول می‌دهند که در درک بهره وری تأمین نیازمندی‌ها از تولید داخل تغییر بازارها و ارز و هزینه‌های مبادله تلاش کنند اما در کنار آن انتظاراتی هم دارند که کاهش هزینه‌های مالی طرح‌های تولیدی و نیز کاهش هزینه‌های تسهیلات بانکی برای آنها از جمله خواسته‌هایشان است این در حالی است که با تصویب ۳۲ هزار میلیارد ریال از منابع عمومی دولت به عنوان یارانه به صنعت می‌توان به جریان تولید کمک کرد .

 

آمارهای تولید در یکسال گذشته حاکی از رشد این بخش است

 

به گفته شریعتمداری خودرو ۸ درصد ، پتروشیمی ۴ درصد ، کاغذ ۸ درصد ، تایر ۱۶ درصد، چوب ۹.۵ درصد ، زنجیره فولاد ۱۱ درصد ، سیمان ۳.۵ درصد و کاشی و سرامیک ۱۰.۵ درصد در یکسال گذشته رشد تولید را تجربه کردند.

 

وی یادآور شد : عملکرد صادرات صنعتی کشور ۲۲ درصد بیش از آن چیزی است که در برنامه‌ها و اسناد راهبردی به آن اشاره شده است در حالی که به ۷.۳ میلیارددلار صادرات صنعتی دست یافتیم.

 

صادرات غیر نفتی در دو ماهه ابتدای سال ۳۰ درصد رشد کرد

 

شریعتمداری در ادامه با اعلام رشد تولید دوماهه ابتدای سال جاری تصریح کرد: صادرات غیر نفتی ۱۸.۸ میلیون تن با ارزش ۷/۷ میلیارد دلار ۲۱.۹ درصد رشد کرد و این در حالی است که از این مقدار ۶ میلیارددلار صادرات صنعتی و ۱.۷ میلیارد دلار بقیه حوزه‌های غیرنفتی هستند .

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا