خودروسازی داخلی

بوگاتی شیرون چگونه ساخته می شود؟!

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،توریست های مجارستانی از دیدن لامبورگینی کانتاش، فراری F۵۰ و بوگاتی ویرون سیر نمی شوند. البته با این استثنا که آخری خودرویی ایتالیایی نیست. مؤسس شرکت بوگاتی آقای اتوره بوگاتی در میلان ایتالیا به دنیا آمد اما همه خودروهایی که او طراحی کرد در شهری به نام مولشایم متولد شدند. این سنت امروزه نیز ادامه یافت و شیرون جدیدترین محصول این شرکت است که از زمان معرفی تاکنون سر و صدای زیادی به پا کرده است.

بوگاتی کارخانه خود را “کارگاه هنری” می نامد. فرایند تولید این خودرو فقط متکی به دست انسان بوده و هیچ الگوریتم یا نرم افزاری در کار نیست. حتی یک ربات تنها نیز در داخل کارخانه دیده نمی شود. این موضوع برای شرکتی که قطعات خود را نمی سازد کمک حال است. همه چیز از تأمین کنندگان اروپایی گرفته می شود.

مونوکوک فیبر کربنی شیرون محصول دالارا است، کالیپرهای ترمز را AP ریسینگ می سازد و صندلی ها نیز محصول تأمین کننده معروف اسپارکو است. مکانیک های بسیار باتجربه بوگاتی حدود یک هفته را صرف مونتاژ پیشرانه ۱۶ سیلندر کوادتوربو می کنند. این قلب آهنین در تأسیسات خاص گروه فولکس واگن ساخته می شود. بوگاتی قطعات موردنیاز برای ساخت شیرون را حدود سه ماه پیش از شروع تولید سفارش می دهد.

بوگاتی شیرون چگونه ساخته می شود؟!

شیرون در کارگاه هنری ۱۲ جایگاه را پشت سر می گذارد. اولین قدم در فرایند تولید شامل تبدیل پیشرانه و گیربکس به یک واحد تنها بوده و البته مورد دیگر نیز مونتاژ ساب فریم جلو است. کارکنان شرکت سپس مونوکوک را در جای خود قرار داده و بخش عقبی را با استفاده از ۱۴ پیچ تیتانیومی در جای خود نصب می کنند. شاسی پس از حدود یک هفته کار آماده شده است. خودرو سپس به جایگاه دیگری رفته و روغن، مایع خنک کننده روغن ترمز و اولین سوخت بنزین را دریافت می کند.

بوگاتی شیرون چگونه ساخته می شود؟!

سپس شیرون روی داینامومتر قرار گرفته و تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رانده می شود. رئیس فرایند تولید آقای کریستوف پیچون می گوید بوگاتی باید داینامومتر جدیدی را که قادر به هماهنگی با قدرت و گشتاور فوق العاده شیرون است سفارش دهد زیرا این داینامومتر برای ویرون بکار می رفت و هم اکنون نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. بوگاتی الکتریسیته اضافی را در زمان تست شیرون به دست می آورد. شما می توانید گوشی خود را در این مکان شارژ کرده و به دوستانتان بگویید که شارژ آن حاصل گردش چهار چرخ شیرون بوده است!

بوگاتی شیرون چگونه ساخته می شود؟!

کارکنان حدود ۳ روز را صرف نصب و تنظیم پانل های بدنه فیبر کربنی می کنند و بوگاتی حالت پیش از رنگ پیدا می کند. شیرون سپس با رنگ ابتدایی آشنا می شود تا هرگونه نشتی آن پیش از نصب کابین بررسی شود.

بوگاتی شیرون چگونه ساخته می شود؟!

هر شیرون نیازمند تست توسط دو راننده در جاده های عمومی است. در خلال اولین تست این خودرو کارگاه هنری را ترک کرده و به شهر کلمار می رود. یک فرودگاه در این شهر وجود دارد که به بوگاتی اجازه می دهد تا خودروهای خود را در باند فرود تست کند. رانندگان با برج مراقبت در تماس هستند تا زمان مناسب برای رسیدن به سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت را اعلام نمایند. پس از این تست پرسرعت خودرو به مولشایم می رود. پس از دریافت مایعات جدید شیرون آماده دومین تست می شود که کوتاه تر می باشد.

 bugatti Chiron

پس از تست های صورت گرفته شیرون حدود سه روز در جایگاه تمیزکاری و پولیش زدن متوقف می شود. سپس خودرو وارد تونل نور شده و متخصصان شرکت هر سانتی متر خودرو را بررسی می کنند تا هرگونه ایراد احتمالی را بیابند. این کار حدود ۶ ساعت طول می کشد.

 bugatti Chiron

نهایتاً خودرو پیش از سفر آخر به جایگاه بررسی بازهم فرایند تمیزکاری را پشت سر می گذارد. شیرون چراغ سبز تحویل به مشتری را در آخر این فرایند دریافت می کند. تا رسیدن به این نقطه، خودرو حدود ۲ ماه را در کارگاه هنری بوگاتی سپری کرده است.

 bugatti Chiron

پیشرانه ۱۶ سیلندر دست ساز شیرون به مدت ۸ ساعت روی دستگاه داینو تست شده و سپس از آلمان به کارگاه هنری در مولشایم می آید. تولید آن با اتصال پیشرانه به گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته و به وجود آمدن یک واحد تنها شروع می شود.

 bugatti Chiron

نصب پانل های بدنه فیبر کربنی روی مونوکوک خودرو حدود سه روز طول می کشد. این تصویر نشان می دهد که سه رادیاتور در بخش جلویی قرار گرفته و یک مجرای هوا نیز جلوی چراغ ها قرار دارد. این مجاری هوا خنک را مستقیماً به ترمزهای جلو می رسانند.

 bugatti Chiron

شیرون به خاطر نبود صفحه نمایش در کنسول مرکزی از دیگر خودروهای بازار متفاوت است. بجای آن شاهد دو صفحه نمایش باکیفیت در هر طرف سرعت سنج هستیم که اطلاعات اساسی خودرو را به راننده منتقل می کند.

 bugatti Chiron

بوگاتی هر دستگاه شیرون را حدود ۳۵۴ کیلومتر تست می کند. بخش جلویی این خودرو دارای پوشش استتاری بوده تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود. به همین دلیل خودروهای تست شده از رینگ های خود یا پوشش زیر بدنه استفاده نمی کنند. پس از پایان تست ها است که خودرو حالت نهایی به خود می گیرد.

 bugatti Chiron

۱۴ پیچ بسیار سبک تیتانیومی باعث اتصال مونوکوک به بخش عقبی خودرو می شوند. در کل حدود ۱۸۸ نقطه اتصال باعث می شود شیرون به صورت یک مجموعه باقی بماند. کارکنان از آچارهای ویژه دیجیتالی به منظور اطمینان از اینکه هر پیچ به اندازه کافی سفت شده استفاده می کنند.

بوگاتی شیرون چگونه ساخته می شود؟!

بوگاتی فاصله بین برخی قطعات بدنه را با فوم و ساختار شانه عسلی آلومینیومی پر کرده است. این متریال باعث می شوند وزن شیرون در حالت ایده آل باقی بماند.

به زودی که خودرو آماده راندن شد، مکانیک های بوگاتی عملکردهای الکترونیکی همچون کشش و کنترل پایداری را کالیبره می کنند. سپس خودرو روی داینامومتر قرار گرفته و حدود ۶۴ کیلومتر را با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رانده می شود.

متخصصان کیفیت کمپانی ساعت ها زمان را صرف بررسی جزئیات هر خودرو پس از تست های خیابانی می کنند. آن ها حتی به کوچک ترین ناهمواری روی رنگ یا چرم شیرون توجه می کنند.

بی دلیل نیست که بوگاتی شیرون یکی از خاص ترین خودروهای دنیا لقب گرفته است…

 

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا