اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

بی توجهی بازار به آمار بازی وزارت صمت

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودرو پلاس»، به نظر می رسد بازار بیش از آنکه به سخنان متولیان صنعت خودروسازی کشور توجه داشته باشد،بیشتر از نرخ ارز فرمان پذیری کرده و از آن تاثیر می گیرد.در غیر این صورت می بایست طی ماه های اخیر به آمارهای منتشر شده واکنش کوچکی نشان می داد.آمارهایی که همه حاکی از رشد تولید و افزایش کیفیت،تیراژ،توزیع و عبور مستقیم هستند.آمارهایی که نشان می دهد دیگر در پارکینگ خودروسازان هیچ اثر و نشانه ای از خودروهای ناقص نمانده است. جدیدترین آمار که توسط مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام شده نیز از همین جنس است .
به گفته عبداله توکلی لاهیجانی، خودروسازان کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال توانستند پس از موفقیت‌های پی در پی، نزدیک به به ۷۵۰ هزار خودرو تولید کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۵ درصدی نشان می دهد.این درحالی است که از خرداد سال جاری، روند تولید عبور مستقیم و توقف تولید خودروهای ناقص پس از گذشت بیش از چهار سال متوالی شکل گرفت.
ویبا اشاره به تثبیت جریان تولیدی که در صنعت خودروی کشور شکل گرفته است، ابراز امیدواری می کند: پس از ترمیم جریان تولید، توسعه پلتفرم‌های جدید و تولید محصولات کیفی و رقابتی در صنعت خودروی کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد، همان گونه که در گام دوم برنامه تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مهم مد نظر قرار گرفته است.
توکلی لاهیجانی اضافه‌ می کند: نکته درخشان کار خودروسازان و زنجیره تأمین توانمند داخلی این است که فقط در آبان امسال بیش از ۱۲۲ هزار خودرو در کشور تولید شده که رکورد تولید در همه ماه‌های پنج سال گذشته از سال ۱۳۹۷ تاکنون را شکسته است و نشان از عبور از بحران تولید در صنعت خودروی کشور دارد.
وی خاطرنشان‌ می کند: نکته مهم دیگر، میزان تحویل خودروها توسط دو خودروساز اصلی کشور است که با توجه به کاهش چشمگیر خودروهای ناقص داخل پارکینگ نسبت به سال گذشته، در عمل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.
این سخنان در حالی مطرح می شود که بدون تردید این آمار و افزایش ها باید بدون ترید حداقل تاثیری در روند بازار داشته باشد.بازاری که این روزها به هیچ وجه روی خوشی نسبت به آنها نشان نمی دهد.در مقابل نشان می دهد بدون توجه به جریان تولید بیشتر از نرخ ارز حرف شنوی دارد.به نحوی که هم اکنون در بازار خودرو به رغم حاکم بودن رکود با افزایش قیمت ها نیز مواجه هستیم.این در حالی است که باید این میزان تولید بازار را به تکاپو بیاندازد.به این معنی که تزریق خودروهای تولید شده باید از میزان حجم تقاضا بکاهد.ولی بر خلاف تصور نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه با افزایش قیمت ها نیز همراه شده ایم.به بیان ساده بازار که در حافظه اش آمارهای تولید و افزایش های دوره قبل را به خاطر دارد،دیگر واکنش مثبتی به این مسائل نشان نمی دهد.بلکه همچنان مسیر خود را ادامه می دهد.یعنی نه تنها هیچ باور و اعتمادی به این آمار ندارد،بلکه با توجه به اثر بودن آنها،می داند که باید مسیر خود را برود.مسیری که همچنان در آن تقاضا اعم از کاذب و مصرفی حرف اول را می زند.اما در عین حال چشم انتظار واردات است.وارداتی که مشخص نیست چه زمانی به سرانجام می رسد.بنابراین یک پیام پنهان و دردناک این ماجرا این است که صنعت خودروسازی کشور ،نیازی به آمار و ارقام ندارد.بلکه بیش از هر نکته و آمار و ارقامی،به عمل احتیاج دارد.منظور این است که باید برای یکبار فقط یکبار افزایش تولید،افزایش میزان توزیع اثرخود را نشان بدهد.اما طی ماه های اخیر این اثر دیده نشده است.در این میان این پرسش مطرح می شود که آیا میان این ارقام و افزایش تولید رابطه ای با آماری از این جنس در زمان مدیران قبلی دو خودروساز بزرگ وجود دارد؟آن موقع نیز آمارهای بسیاری مبتنی بر افزایش تولید وجود داشت،اما بعد از تغییر و تحولات ،وجود بیش از ۱۷۰ هزار خودروی ناقص نشان داد که این آمار چرا برای صنعت خودروسازی کشور مناسب نبوده و نیستند.

عباس مغاری

انتهای پیام /

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا