اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

تصمیم جدید واردکنندگان،مرجوع کردن خودروهای غیر چینی

بلاتکلیفی و سردرگم نگه داشتن واردکنندگان از سوی سازمان ملی استاندارد منجر به اخذ تصمیم جدید مبنی بر مرجوع کردن خودرو های غیر چینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» ، بر اساس آمار تا کنون نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه نیسان ،تویوتا،کیا و هیوندا خریداری شده است. تعدادی از این خودروها از اسفند سال گذشته به کشور رسیده اند و تعدادی دیگر در حال بارگیری هستند.همچنین بنا به گفته مسئولین ۴ هزار دستگاه خودرو هم ترخیص شده اند.

اما هنوز غیر از یک دستگاه خودروی تجاری و تعدادی چانگان چینی که سایپا وارد کرده و آماده تحویل است،هنوز هیچ خودرویی مجوزهای لازم را از سازمان ملی استاندارد دریافت نکرده است.

به بیان ساده این سازمان کاری کرده است که واردکنندگان خودروهایی مانندنیسان، تویوتا، کیا ، هیوندا،اشکودا ،میتسوبیشی و … به جای اینکه به دنبال افزایش واردات وتزریق هر چه سریع تر این خودرو ها به بازار های ایران باشند، تصمیم گرفته اند که این خودروها را در جاهای دیگر به فروش برسانند .

در واقع بر خلاف ادعای مسئولین و حتی رئیس سازمان ملی استاندارد ، این خودروها راهی به خیابان های کشور پیدا نکرده و در حال فرار از گمرکات کشور هستند.

البته دلیل و موضوع این کار از یک جهت ساده است و زیاد پیچیده نیست ، مجوز های لازم برای ترخیص و شماره گذاری به آنها داده نشده است و سازمان استاندارد مسبب اخذ این تصمیم به شمار می آید.

این در حالی است که واردکنندگان خودروهای غیر چینی مدارک استانداردی لازم را به این سازمان ارائه داده اند استانداردهایی که مورد تایید قرار دارند. به عنوان مثال چندی پیش این سازمان اعلام کرد برای سرعت بخشیدن به ورود این خودروها استانداردهای کشورهای چین ،هند ،حاشیه خلیج فارس و حتی عراق را هم پذیرفته است.

رشیدی کوچی ،نماینده مردم ارسنجان ، مرودشت و پارسارگاد نیز پس از دیدار با اسلام پناه،رئیس این سازمان ، این موضوع را تایید کرد.

واردکنندگان نیز مدارک معتبری را ارائه داده اند که مورد پذیرش و تایید این سازمان است. با این حال معلوم نیست که چرا همچنان برای اخذ تائیدیه های لازم پشت سد بلند سازمان ملی استاندارد گیر کرده اند؟ دلیل اینکه بر خلاف ادعا،هنوز مجوز نداده اند مشخص نیست ؟ این سازمان به صورت شفاف و روشن علت را بیان نمی کند.

به بیان ساده معلوم نیست که دلیل این حجم از تعلل و بی توجهی چیست؟ اما همین مساله موجب شده است که واردکنندگان بر خلاف میل قلبی و باطنی، زیان را به جان بخرند و عطای واردات را به لقایش ببخشند.

بر اساس شنیده ها،خودر‌وهایی که به قصد ورود به کشور خریداری شده اند،در حال بارگیری به مقاصد دیگر و در حال مرجوع شدن هستند.

سازمان ملی استاندارد کاری کرده است که طرح واردات خودرو به شکست نزدیک شود . خودروهای مانده در گمرک سرمایه های اشخاص بوده و آنها بیش از این نمی توانند هزینه های بلاتکلیفی ، تعلل و ناکارآمدی سازمان ملی استاندارد را تحمل کنند.

عباس مغاری

انتهای پیام/
اما سازمان ملی استاندارد کاری کرده است که بازهم تصمیمات دولتی مانع از دسترسی مردم به خودروهای به روز و جدید شود. این کار یعنی دهن کجی آشکار به مردم و دولت.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا