خودروسازی خارجی

تولید تنها نوش داروی اقتصاد مریض

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس به نقل از میهن صنعت ،طی روزهای اخیر به علت نوسانات بسیار زیاد نرخ کالا ها بازار دچار شرایط آشفته ای شد و برخی از کسبه در بازار تهران در اعتراض به شرایط نامناسب تجمع کردند. گرچه در برخی منطقه ها شنیده ها حاکی از هدایت اعتراضات توسط گروه های به غیر از کسبه بوده که بخش زیادی از روسای اتحادیه های صنفی بر این موضوع تاکید کرده اند.

کسادی بازار در بخش زیادی از صنوف قریب به ۳ سالی است که بر بازار حکم فرما شده این رکود بی سابقه متاثر از عدم ثبات اقتصادی در کشور است که موجب شده تا روند حرکت قیمت رو به رشد باشد و از طرفی دیگر هم کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا بازار در وضعیت نا مناسبی قرار گیرد.

هدایت پول و سرمایه های مردم به منظور کاهش تورم به سمت نظام بانکی موجب شد تا طعم بنگاه داری زیر دندان بانک برود و طی سال های اخیر رویکرد خود را به این سمت تغییر دهند. این موضوع موجب خروج سرمایه از بازار های مولد شد و در پی آن بخش زیادی از افراد دیگر به سراغ سرمایه گذاری در بازار مولد نروند با خیال آسوده به سمت بانک ها بروند.

کمبود نظارت و سو مدیریت در به اجرا درآمدن هرچه بهتر این موضوع موجب رشد بی رویه ورود کالاهای خارجی به کشور شد. طی بررسی هایی که بخش زیادی از کارشناسان انجام داده اند میزان صادرات کالاهایی که نمونه ی آن در داخل تولید می شود، همچنین کالاهایی که اصلا نیازی به ورود آن به کشور نبوده متاثر از کمبود نظارت و پیگیری دستگاه های ذیربط در این امر بوده است.

نوسانات بازار ارز در کنار عدم ثبات نسبی سبب شده تا بخش زیادی از فعالان حوزه تولید و یا حتی کشور های خارجی رغبتی برای سرمایه گذاری در کشور نداشته باشند. به این سبب که نرخ دلار به صورت لحظه ای در بازار تغییر می کند. البته ویروس التهاب و نوسان در بازار به دیگر کالاها سرایت کرده است. بالا بودن هزینه های تولید در کنار موانع قانونی در کشور و تحریم ها مزید بر علت شده است تا بخش زیادی از کسبه ترجیح تغییر کاربری و یا فروش واحد های خود را بدهند.

اما راه چاره بهبود شرایط آشفته بازار و اقتصاد کشور چه خواهد بود در این راستا علی‌اکبر مهرابی اقتصاددان و دکترای اقتصاد از دانشگاه مون‌پلیه فرانسه با اشاره به آشفتگی بازار و التهابات موجود در بازار بیان کرد: سیاستگذاران و تیم اقتصادی دولت با تکرار اشتباهات گذشته، اقتصاد کشور را در شرایطی قرار داده‌اند که حل چالش‌های آن اما و اگرهای فراوانی دارد. در بحبوحه این بحران‌ها، تنها راه چاره تولید است. تولید می‌تواند از افزایش قیمت‌ها، احتکار و خروج سرمایه جلوگیری کند. این در حالی است که دولت با اتخاذ تصمیمات اشتباه و آنی بر التهاب و افزایش تنش و جو روانی در بازار می‌افزاید.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر نیز در بازار ارز، دولت به صورت ضربتی، تعدادی از دلالان و واسطه‌ها را دستگیر کرد و مانع فعالیت صرافی‌ها شد. به موازات این اقدام، با اعلام تک‌نرخی شدن ارز، تلاش کرد بازار را کنترل کند، اما در عمل موفقیتی حاصل نشد. این در حالی است که متاسفانه دلالی و واسطه‌گری در بازار کشور، یکی از اهرم‌های قوی در برهم‌زدن آرامش است.

مهرآبادی اضافه کرد: بازار در ایران قدمت هزارساله دارد و با مفهوم تبعیت از بانک‌های جهانی و صندوق بین‌المللی پول مغایر است. آنچه در اقتصاد ایران رخ داده، آزادسازی اقتصاد نیست، بلکه رهاسازی اقتصاد است. اقتصاد ایران به حال خود رها شده است و تا زمانی که نگاه سیاستگذاران به اقتصاد کشور تغییر پیدا نکند، بروز بحران‌های اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است.
این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: اقتصاد باید هدایت شود؛ هیچ‌کدام از اقتصادهای آزاد موفق در دنیا بدون هدایت اقتصاد خود به موفقیت دست نیافته‌اند. وقتی برنامه‌ای برای هدایت انبوه نقدینگی که در دست مردم کشور است، وجود ندارد، سرمایه‌ها به سمت خرید سکه، ارز و مسکن و به تازگی بورس می‌رود. در حالی که اگر تنها ۵۰ درصد این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، بحران‌های اقتصادی به خودی خود فروکش می‌کند.

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا