اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

تکیه فاطمی امین بر آمارها بدون توجه به وضعیت امروز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،طی ماه های اخیر بسیاری از طرح ها و برنامه های وزیر صمت محقق نشده است.یعنی به غیر از آمار بی تاثیر بر بازار از جمله رشد تولید،دیگر وعده های وی محقق نشده است. یعنی هنوز کیفیت خودروها برای مردم ملموس نشده است.این در حالی است که از زمستان سال گذشته تا به امروز این مهم یکی از اصلی ترین خواسته های صدر تا ذیل جامعه بوده و هست.همچنان اندرخم کاهش قیمت تمام شده خودرو مانده است.

به رغم افزایش نرخ ارز و بالارفتن هزینه های تولید مشخص نیست که وضعیت زیان تولید و زیان انباشته خودروسازان چگونه خواهد شد.این در حالی است که به نظر می رسد آنها که در دولت گذشته همواره نسبت به قیمت گذاری دستوری و همچنین زیان معترض بودند و با رسانه در این خصوص زیاد صحبت می کردند هم اکنون باید به طور کل درباره میزان افزایش تولید و بالارفتن درصد تولید کامل حرف بزنند و همه چیز را خوب و خوش نشان بدهند. این در حالی است که بر خلاف آنچه که بیان نمی شود با توجه به افزایش هزینه های تولید و بالارفتن قیمت تمام شده بدون تردید زیان انباشته و تولید خودروسازان نیز بیشتر شده است.

در همین حال همچنان وعده آزادسازی واردات محقق نشده است.یعنی آئین نامه ای تدوین شده است که نمی توان بر اساس آن اطمینان داشت که بازار می تواند به آرامش برسد. اما همچنان وزیر صمت مصرانه تاکید دارد که برنامه های وی برای به سرانجام رسیدن نیاز به زمان دارد.یعنی به اندازه عمر صدرات وی در دولت اول رئیسی .در همین راستا وی برای اینکه خود را فعال و سوار موضوع نشان دهد،هرازچندگاهی با حضور در برنامه،نشست و یا شهری اقدام به ارائه آمارهای مختلف می کند.اما مشخص نیست چرا اثرات این آمار ملموس نیست.

وی چند روز پیش در رشت با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون ۲۸۰ میلیون کد رهگیری بر روی لوازم یدکی خودرو ثبت شده است گفت که این اقدام به رغم جلوگیری از ورود و توزیع کالای قاچاق و بی کیفیت، به تولید با کیفیت خودرو نیز کمک می کند.اما فاطمی امین در ادامه به اقدامات مثبت انجام شده در حوزه تولید خودرو اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر تولید خودروی ناقص به صفر رسیده است و این در صورتی است که در آذر ماه سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودرو سازان وجود داشت.

 

“مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

 

وی افزوده است: با توجه به افزایش تولید در شرکت خودرو سازی سایپا در حال حاضر خودروهای این شرکت بدون قرعه کشی به متقاضیان عرضه می شود و در شرکت ایران خودرو نیز اتومبیل تارا به زودی از قرعه کشی حذف خواهد شد.

وزیر صمت همچنین با یادآوری نمایشگاه اتومبیل مسکو و حضور موفقیت آمیز شرکت های ایرانی در آن نمایشگاه گفت: ۵۰ غرفه از ۵۵۰ غرفه آن نمایشگاه متعلق به شرکت های ایرانی بود که در همین راستا تفاهم نامه هایی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار امضا شد.

فاطمی امین افزود: این در صورتی است که ارزش کل صادرات ایران به روسیه در سال گذشته ۵۸۰ میلیون دلار بود، اما در حال حاضر تنها ارزش صادرات خودرویی ایران به روسیه بیش از کل صادرات در سال گذشته است.

وزیر صمت با تاکید بر تلاش برای افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: نخست خود خودروسازان باید در این عرصه گام های موثری بردارند و از طرفی تولید محصولات جدید و همچنین فعال شدن در عرصه قطعه سازی می تواند کمکی به افزایش کیفیت تولید کند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که نه تنها ارزش خبری ندارند بلکه به کرات و دفعات توسط خودروسازان اعلام شده است.یعنی الان هر فعال و علاقمند و پیگیر صنعت خودروسازی کشور،می داند که دیگر نه تنها خودروی ناقص تولید نمی شود بلکه خط تولید سمند،۴۰۵،تیباو … متوقف شده است.بنابراین اگر در این شرایط بسیاری از فعالان این حوزه به دنبال شنیدن خبرهای جدید و گام های عملی هستند.اما آنچه که اکنون از این صحبت ها برداشت می شود این است که غیر از موارد یاد شده ،کار دیگری در این حوزه انجام نشده است.یعنی مشخص نیست چه زمانی قرار است قیمت خودروها کاهش یابند،چه زمانی کیفیت ارتقاء یافته برای مردم ملموس می شود.مشخص نیست سرانجام واردات چه خواهد شد؟ حالا مشخص نیست که وی این سخنان را تنها برای اینکه در دیدار مجمع نمایندگان استان گیلان حرفی برای گفتن داشته باشد بر زبان آورده است یا این آمار تنها دستاوردهای وی طی بیش از یک سال وزارتش بوده اند و همچنان برای بازگشت روزهای خوب و با ثبات در صنعت خودروسازی کشور باید چشم انتظار بود و ماند.

 

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجیرا در رسانهخودرو پلاس دنبال کنید “

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا