خودروسازی داخلی

تیم دانشگاه فردوسی بهترین در مسابقات فرمول یک ایتالیا شد

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، سرپرست دانشجویی این گروه روز پنجشنبه پس از بازگشت از مسابقات ایتالیا، در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد افزود: این تیم با طراحی و ساخت خودوری سورنا و شرکت در مسابقات بین المللی فرمول یک دانشجویی ایتالیا توانست همه آزمایشهای فنی و دینامیکی از جمله تست صدا، تست ترمز، تستهای فنی و تست شیب را با موفقیت پشت سر بگذارد.
مسعود ریاضی تهرانی افزود: این مسابقات با حضور ۸۸ تیم از ۸۲ دانشگاه کشورهای مختلف جهان در پیست ریکاردو پالتی شهر وارانو در شمال کشور ایتالیا برگزار شد.
عضو دیگر تیم دانشجویی ساخت خودروی فرمول یک دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خودروی فرمول یک دانشجویی ساخت دانشجویان دانشگاه فردوسی با نام سورنا توانست در این مسابقات رتبه نخست تیم سال اولی برای حضور در مسابقات، رتبه نخست در تست اگزوز، رتبه دوم در بازرسیهای فنی، رتبه سوم در بخش سوخت و بازدهی، رتبه چهاردهم در بخش تست خستگی که سختترین بخش مسابقات فرمول یک است و رتبه بیست‌ وسوم در میان ۸۸ تیم شرکت‌ کننده را کسب کند.
محمدمهدی جوادی افزود: این مسابقات جایزه نقدی یا مادی ندارد اما گواهینامه معتبری که به تیمهای برنده داده می شود ارزش چندین مقاله آی.اس.آی را دارد چون داوران مسابقات از کمپانیهای معتبر خودروسازی جهان همچون بنز، بی.ام.و و لامبورگینی هستند و ممکن است اعضای تیمهای برتر را جذب کنند.
وی ادامه داد: اعضای این تیم را ‘حمید معین فرد، وحید ریاضی تهرانی، سعید ریاضی تهرانی، امیررضا صانعی، حجت مهدی سوزنی، عرفان فورگی نژاد، افشین خاتم منش، محمدمهدی جوادی، کامران نظری، علی یوسفی، امیراحسان قلیپور، علیرضا حیدریان، حامد مهدی سوزنی، کاظم ایزدی، علیرضا صندوقی، آرش سیف الدینی و نسترن آزاد’ تشکیل می دهند.
عضو تیم دانشجویی ساخت خودروی فرمول یک سورنا گفت: از بین اعضای تیم دکتر حمید معین فرد عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد مشاور ارشد پروژه و ارتباطات تیم دانشجویان بیشتر با وی بود لذا به مسابقات هم اعزام شد. مدیریت کل پروژه نیز با دکتر مسعود طهانی عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد بود.
وی افزود: فقط پنج نفر از این تیم ۱۷ نفره موفق شدند برای شرکت در مسابقات ویزا بگیرند و اعزام شوند. ایتالیا برای بقیه اعضای تیم ویزا صادر نکرد.
عضو تیم دانشجویی ساخت خودروی سورنا ادامه داد: ساخت این خودرو با قطعات یدکی خریداری شده، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه داشته است و البته تیم دانشجویی بدون دستمزد کار کرده اند. خودروی سورنا هم اکنون در بندر پارمای ایتالیا است و در حال انجام کارها برای برگرداندن آن هستیم که تا چند هفته دیگر به مشهد می رسد.
وی گفت: دانشگاه فردوسی مشهد، پارک علم و فناوری خراسان، سازمانهای جمع آوری و فروش اموال تملیکی در استانهای خراسان رضوی و تهران، شرکت خودروسازی ایران خودروی خراسان، گروه خودروسازی مگاموتور، گروه صنعتی پارت لاستیک، شرکت پارت پلاستیک، شرکت همگرتوس، شرکت رضایی مشهد، گروه بازرگانی عدالتی، گروه ستاره شرق (اگزوز تهرانی) و صنایع کامپوزیت سورناحامیان ساخت این خودرو بودند.
مسابقه Formula SAE رقابت طراحی دانشجویی برای دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی است که فرصت خوبی را به منظور افزایش مهارتهای طراحی، مهندسی و مدیریت پروژه با استفاده از اطلاعات نظری از کلاسهای درس فراهم می کند. هدف اصلی طراحان در این پروژه به دست آوردن بسته ای کامل و بهینه از طراحی، ساخت، عملکرد و هزینه خودرو است.
خودروی دانشجویی فرمول یک ‘سورنا’ دارای موتور با چهار سیلندر با حجم موتور ۶۰۰ سی.سی و قدرت موتور ۱۱۸ اسب بخار است.
این خودرو دارای سامانه تعلیق دو جناغی برای عقب و جلو و بدنه فیبر کربن است و نخستین خودروی ایرانی دانشجویی ساخته شده در کلاس A مسابقات فرمول یک دانشجویی جهان محسوب می شود.

منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا