اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگ

ثبت نام خودرو در سامانه برای خودروسازتعهد ایجاد نمی کند

با توجه به افزایش شکایات ثبت نام کنندگان در خصوص عدم تعهد و تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی در سامانه یکپارچه شورای رقابت اعلام کرد که  ثبت نام در سامانه برای خودروساز تعهد ایجاد نمی کند.

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، شورای رقابت در خصوص شکایت از خودروسازان مبنی بر عدم ایفای به موقع تعهدات ثبت نام در سامانه فروش یکپارچه اعلام کرد : این موضوع برای خودروسازان تعهد ایجاد نمی کند.

بنابراین گزارش شواری رقابت پس از بررسی و صدور در خصوص چرایی اتخاذ این تصمیم نوشته است : ” شکایت و اعتراض در خصوص تغییرخودرو که خود نیز دوگروه می باشند؛ گروه اول: شکایاتی که موضوع آنها تغییرمدل خودروی ثبت نامی در سامانه یکپارچه خودرو است بدین توضیح که پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه و تعیین مدل خودرودرخواستی از جانب مشتری،شرکت خودروساز به مشتری پیامک داده است که نسبت به انعقاد قرار داد در خصوص خودرویی متفاوت اقدام کند.با توجه به اینکه ثبت نام در سامانه برای خودرو تعهدی ایجاد نمی کند و این نکته در اعلامیه های ثبت نام در سامانه یکپارچه نیز درج شده است لذا اعضای شورای رقابت با اکثرآراءحاضرین تصویب نمودند که شکایات مربوط به ثبت نام و مراحل بعدی در سامانه یکپارچه در شورای رقابت غیر قابل رسیدگی است.

گروه دوم:هم آن دسته از شکایت هستند که شکات اعلام نموده اند پس از انعقاد قرارداد ، شرکت خودروساز اعلام نموده است که مشتری خودروی دیگری غیر از خودروی ثبت نامی تحویل بگیرد.با توجه به اینکه در این شکایات شرکت های خودروسازاعلام نموده اند که در تغییر مدل خودرو هیچ گونه اجباری نبوده است و به مشتری پیشنهاد شده است و صرفا مدل خودرویی که مشتریان رضایت به تغییر داشته اند و متمم قرار داد اعم ازفیزیکی یا الکترونیکی را امضاء نموده اند اعمال شده است.لذا اعضای شواری رقابت با اکثریت آراء حاضرین مصوب نموده اند که در مواردی که شاکی قراردادی را امضاء کرده و رضایت داده و سپس به شورای شکایت نموده است، قابلیت رسیدگی در شورا را ندارد.”

شواری رقابت در این رای تاکید کرده است که “ثبت نام در سامانه یکپارچه تعهدی برای خودروسازایجاد نمی کند و این نکته در سامانه نیز درج شده است” .

با این وجود خودروسازانی مانند بهمن موتور که به عنوان یکی از شاخص های بازار خودرو شناخته می شود و همچنین با توجه به تحمیل و اجبار برای حضور دراین سامانه برای اینکه بتواند رضایت مشتریان جلب کند، طرح جایگزین و تبدیل را به اطلاع ثبت نام کنندگان رساند.

در این مسیر هم آنها طرح تبدیل دیگنیتی و فیدلیتی به ریسپکت و فیدلیتی پرستیژ را به ثبت نام کنندگان پیشنهاد دادند. برخی از مشتریان استقبال و برخی دیگر نیز ترجیح دادند که دریافت خودروی ثبت نامی را با شکایت پیگری کنند.

حال با توجه به رای جدید شورای رقابت مشخص می شود که از یک سو ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو برای خودروساز تعهد ایجاد نمی کند و از سوی دیگر تخلفی صورت نگرفته است.

با این حال به نظر می رسد خودروسازانی مانند بهمن موتور که سامانه اولویت زیادی برای آنها به وجود آورده است همچنان در صدد آن هستند که از طریق طرح تبدیل ، اشتباه وزارت صمت در خصوص فروش سامانه ای را جبران کنند.

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا