اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگ

جلسه بی حاصل وزیر صمت و شورای رقابت

با حضور وزیر صمت در شورای رقابت به نظر می رسید اخباری در خصوص خروج از قیمت گذاری دستوری در آستانه واگذاری سهام دولتی خودروسازان به گوش برسد.اما  جلسه بی حاصل وزیر صمت و شورای رقابت نتیجه ای جز تکرار همان قبلی ها نداشته است.

به گزارش «خودروپلاس»، به گفته “سخنگوی شورای رقابت در جلسه دیروز شورای رقابت با حضور وزیر صمت به موضوع تولید و واردات مناسب در راستای کاهش قیمت خودرو تاکید شد.

سپهر دادجوی توکلی  با اشاره به حضور وزیر صمت در جلسه امروز شورای رقابت گفت: با توجه به اینکه وزیر صمت در جلسه ۶۵۳ هفته گذشته شورای رقابت حضور نیافت در روز جاری این جلسه برگزار و لذا وزیر صمت به همراه معاونین مربوطه در جلسه شورای رقابت حاضر شد.

سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان تنظیم گر فنی دستورالعمل‌های متعدد شورای رقابت در حوزه‌های مثل فولاد، روغن پایه و خودرو  … است و وزارت صمت نیز در حال اجرای آن است.

وی بیان داشت: لذا با توجه به وظیفه نظارتی شورای رقابتی بر حسن اجرای دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ و اصلاحیه ۶۳۳ در روز جاری جلسه مشترکی بین شورای رقابت و وزارت صمت برگزار شد تا چالش‌ها  و موانعی که در حوزه خودرو وجود دارد مرور شد تا به وزارت صمت کمک شود تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.

توکلی بیان داشت: در نتیجه مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد و در این جلسه به موضوع تولید تاکید شد تا برنامه‌های تولیدی که در سال گذشته بوده محقق شود. شورای رقابت معتقد است افزایش تولید و واردات مناسب به تنظیم بازار و کاهش قیمت منجر می‌شود لذا  شورای رقابت در جلسه اصرار داشت که همکاری‌های دیگری در بخش‌های دیگر دولت با وزارت صمت انجام شود تا تولید مناسب‌تری صورت گیرد.

وی افزود: کما فی‌السابق دستورالعمل مذکور پابرجا است و شورای رقابت خود را موظف می‌داندکه کمک کند تا وزارت صمت وظایف خود را انجام دهد.

سخنگوی شورای اظهار داشت: در مورد تمام زاویای بازار خودرو در این جلسه صحبت شد. وزارت صمت باید مطابق با دستورالعمل خودرویی شورای رقابت عمل کند و در این دستورالعمل نحوه عرضه، میزان تولید و نحوه قیمت‌گذاری مشخص است.”

گذشته از اینکه در پاسخ های سخنگوی شورای رقابت مسائل کلی و تکراری مطرح شده است ، انتظار می رفت که به صورت مشخص تر و دقیق تر در خصوص نحوه قیمت گذاری و حتی فراهم شدن مقدمات خروج دولت از قیمت گذاری بحث هایی نیز مطرح شود.

البته شاید در خلال مباحث مطرح شده ،به این موضوع نیز پرداخته شده باشد.ولی از محتوای سخنان دادجوی توکلی چنین چیزی برداشت نمی شود.

این در حالی است که امسال در هر صورت سهام خودرویی دولت باید واگذار شود. در مسیر واگذاری ها چالش های زیادی نیز وجود دارد. یکی از این چالش های بحث قیمت گذاری است.به خصوص اینکه بر نظارت به جای دخالت نیز تاکید شده است.

بنابراین به نظر می رسید که در جلسه وزیر صمت با شورای رقابت باید پیش از هر نکته ای در خصوص این مساله بحث و تبادل نظر صورت می گرفت. موضوعاتی که سخنگوی این نهاد مطرح کرده است از یک سو تازگی ندارد و از سوی دیگر نشان می دهد که در خصوص موضوعات و کلیات تکراری صحبت شده است.

بنابراین این جلسه بیشتر به یک دید و بازدید شبیه بوده است و حاصلی برای صنعت خودروسازی نداشته است.

عباس مغاری

انتهای پیام

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا