اخبار عمومی خودرواخبار ویژه

حمله غیر منطقی پلیس راه به خودروسازان داخلی

رئیس پلیس راه کشور در حمله غیر منطقی به خودروسازان داخلی ، باردیگر انگشت اتهام تلفات در تصادفات جاده ای را به سوی آنان نشانه گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» ، متاسفانه تعطیلات نوروز بازهم با تصادفات و خسارات جانی و مالی به بخشی از هم وطنان همراه شد.

به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، ۸۱۳ نفر در تصادفات نوروز ۱۴۰۳ جان خود را از دست دادند.

سرهنگ شیرانی در این خصوص توضیح داد: طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ حدود صد هزار تصادف رانندگی رخ داده است. از میان ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی، ۶۶۷ مورد آن به فوت منجر شده‌اند. البته این آمار مربوط به جان‌باختگان تصادفات نوروز ۱۴۰۳ در صحنه تصادف است. بنابراین آمار دقیق کشته‌شدگان حوادث نوروزی طی روزهای بعدی توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد. بسیاری از مجروحان تصادفات رانندگی، متأسفانه در مراکز درمانی یا هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

مهم‌ترین دلایل حوادث خودرویی

 معاون عملیات پلیس راهور فراجا نیز، درباره علل وقوع تصادفات نوروز ۱۴۰۳ گفت: «تحلیل تصادفات امسال نشان می‌دهد که ۴۴ درصد تصادفات به‌خاطر عدم توجه به جلو است. این مسئله ریشه در خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان دارد و ادامه رانندگی با این شرایط منجر به وقوع تصادفات می‌شود. ۲۰ درصد از تصادفات ناشی از عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه است که این مسئله نیز ناشی از سرعت غیرمجاز است. هشت درصد از تصادفات، مربوط به سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه است که باعث تصادفات بسیار شدید و پرتلفات می‌شود که این تخلفات نیز سومین علل تصادف‌های جاده‌ای است.»

سردار محمدباقر سلیمی، در ادامه سخنانش افزود: «شش درصد از تصادفات ناشی از تغییر مسیر ناگهانی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم رعایت حق تقدم‌ها و گردش‌ها است. درمجموع چهار عامل اصلی عدم توجه به جلو، عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی ۷۸ درصد علت تصادفات را شامل می‌شوند.»

اتهام زنی دوباره به خودروسازان داخلی

در این شرایط و در حالی که نمی توان یک علت خاص را تنها عامل بروز این تصادفات معرفی کرد،رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه ۸۳ درصد خودروهای تصادفی منجر به فوت در طرح نوروزی، خودروهای داخلی بوده‌اند، گفت: از این آمار ۶۲ درصد تصادفات را خودروهای پژو و پراید تشکیل داده‌اند.

به گفته سردار حسن مومنی ، ۳۵ درصد خودروها پژو و ۲۷ درصد پراید بودند که نشان می‌دهد ۶۲ درصد تصادفات را پژو و پراید تشکیل داده‌اند.

با ارائه این آمار به نظر می رسد که رئیس پلیس راه کشور انگشت اتهام را به سوی دو خودروساز بزرگ کشور نشانه رفته است. البته این موضوع برای بار اول نیست که اتفاق می افتد و هرساله شاهد معرفی خودروسازان داخلی به عنوان عاملین اصلی تصادفات جاده ای هستیم.

هر چند این خودروسازان بنا به دلایل متعدد هنوز نتوانسته است تولیدات خود را به سطح بسیار مطلوبی برسانند. این در شرایطی است که با وجود فشارهای تحریم ، گزارشات از بهبود عملکرد کیفی محصولات تولید داخل خبر می هند.

اما به نظر می رسد که رئیس پلیس راه کشور ، گذشته از اینکه علاقه ای به بیان علل وقوع این حواث ندارد،سعی در فرافکنی داشته و با ارائه آمار سایر عوامل درگیر در بروز این تصادفات را نادیده می گیرد.

در این شرایط یک پرسش این است که چرا سردار مومنی اشاره به چرایی وقوع این تصادفات نمی کند و صرفا تاکید می کند که بیشترین آمار تلفات جانی به پژو و پراید ارتباط دارد.

در این میان به نظر می رسد که سردار مومنی فراموش کرده است که به میزان تیراژ و ضریب نفوذ این دو خودروساز در بازار اشاره کند.

در واقع با توجه میزان تولید و عرضه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور ، بیشترین آمار تردد نیز به نام خودروهای آنان ثبت می شود. چون سهم اصلی بازار در اختیار آنان قرار دارد. به خصوص اینکه خودروهای اعلام شده ، جزء خودروهای اقتصاد بازار به شمار آمده و خریداران به شدت بیشتری دارد.

بنابراین از یک سو باید سهم بازار و پراگندگی محصول در نظر گرفته شود و از سوی دیگر باید سهم سایر عوامل در بروز این تصادفات نیز تحلیل و بررسی شود.

اگر با بازاری روبرو بودیم که خودروهای داخلی و وارداتی سهم مساوی یا نزدیک به هم داشتند، با توجه به آمار ارائه شده باید سریع و به شدت با ایران خودرو و سایپا برخورد می شد.

ولی وقتی بیش از ۷۰ درصد بازار در اختیار این دو خودروساز قرار دارد ، اختصاص بیشترین آمار تصادفات ، مراجعه به نمایندگی و خرابی ها نیز به آنان تعلق پیدا می کند.

بنابراین به نظر می رسد که پیش از پرداختن به آمار و انتشار اخباری که سریع وایرال می شود ، باید عدلانه و منطقی به موضوع نگاه کرد.

همانطورکه اشاره شد خودروسازان داخلی هنوز نتوانسته اند آنچنان که باید به کیفی برسند.ولی معرفی آنان به عنوان عوامل اصلی نه تنها منصفانه نیست ، بلکه باعث کاهش اعتماد مردم به تولیدات داخلی می شود.

همچنین باید در نظر داشت که در خودرو یکی از عوامل تصادفات است و در کنار آن عوامل انسانی ، مدیریت ناکافی از سوی پلیس راهور ، بی اثر بودن عوامل بازدارنده و راه های نامناسب و حتی فرهنگ سازی بی تاثیر از جمله دیگر موارد منجر به حادثه در جاده های کشور می شود.

شاید اگر نسبت فراوانی خودروهای داخلی و خارجی با هم مقایسه شود ، همان ۱۷ درصد خودروهای خارجی منجر به فوت ، سهم بیشتری در تلفات انسانی در جاده های کشور داشته باشند.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا