خودروسازان و بستن راه‌های انتقاد

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
خودروسازان و بستن راه‌های انتقاد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، اصولا یکی ازاصلی ترین راه هایی که خودروسازان بزرگ دنیا با نظر و نگاه کارشناسان،مصرف کنندگان و منتقدان آشنا می شونداستفاده از توانمندی های روابط عمومی است.این بخش بسیار مهم در بدنه شرکت ها وظیفه بسیار مهم و حساسی بر عهده دارند. در واقع روابط عمومی های علاوه […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، اصولا یکی ازاصلی ترین راه هایی که خودروسازان بزرگ دنیا با نظر و نگاه کارشناسان،مصرف کنندگان و منتقدان آشنا می شونداستفاده از توانمندی های روابط عمومی است.این بخش بسیار مهم در بدنه شرکت ها وظیفه بسیار مهم و حساسی بر عهده دارند.
در واقع روابط عمومی های علاوه بر برقراری پیوند و ارتباط میان اجزای مختلف شرکت،وظیفه خطیر دیگری نیز بر عهده دارند؛ برقراری ارتباط با بخش های بیرونی شرکت.این بخش عمدتا به طبقه مختلفی تقسیم می شود.منتقدان ،کارشناسان و مصرف کنندگان عمده ترین طبقه هایی هستند که در تقسیم بندی قرار دارند.کارشناسان و منتقدان به طور عمومی با استفاده از ابزارهای مختلف،از جمله رسانه‌ها به اظهار نظر می پردازند. از سوی دیگر مصرف کنندگان نه ارتباط مستقیمی با رسانه ها دارند و نه توان ارتباط گیری با روابط عمومی ها را دارند.در این شرایط با توجه به‌پیشرفت های وسایل ارتباط جمعی،شرکت ها نیز با تجهیز و فراهم کردن زیر ساخت ها،از این امکان برای دریافت نظر،پیشنهاد و انتقادات استفاده می کنند.
یکی از اصلی ترین این راه های ارتباطی استفاده از شبکه های مجازی از جمله اینستاگرام است.

برخورد یگانه با رسانه ها

اما به نظر می رسد در استفاده از این امکان نیز روابط عمومی خودر‌وسازان از یک استاندارد استفاده می کنند و با این ابزار نیز همانند سایر ابزارها استفاده می کنند.به بیان دیگر روابط عمومی شرکت ها به هیچ عنوان جبنه و ظرفیت شنبدن نقد و یا حتی توان و درک چرایی شنیدن نقدها را ندارند.
به بیان ساده اصلی ترین توقعی که آنها از رسانه ها دارند، انتشار اخبار مثبت است.اگر کسی نظری خلاف آن داشته باشد،با تهدیدهای اقتصادی ، درخواست رفاقتی و در نهایت سعی در بستن دهان رسانه منتقد می کنند.

بستن کامنت،چشم پوشی از حقیقت

در استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید نیز همین رفتار را ادامه می‌دهند. معمولا بیشتر این شرکت ها در تلگرام و واتساپ اقدام به تشکیل گروه می کنند.
اما تنها راه برای مطالب مثبت و تعریفی باز است و اگر کسی مطلبی خلاف نظر آنان داشته باشد،از گروه بیرون انداخته می شود.
روابط عمومی های خودر‌سازان با اینستاگرام نیز با همین روش رفتار می کنند،با این تفاوت که کامنت ها را مسدود کرده و راه نوشتن نقد و نظر را می بندند.

اعتماد به نفس در حد صفر

هر چند این عمل به منظور خشنودسازی مدیران ارشد شرکت ها انجام می شود اما از سوی دیگر نشان میدهد که انها با توجه به محصولاتی که تولید می کنند به هیچ وجه اعتماد به نفس نداشته و تنها تشویق ها را دوست دارند.
این در حالی است که استفاده از نظرات مخاطبان به راحتی می تواند به عنوان بازوی تحقیقاتی برای خودروسازی ها عمل کند.به بیان دیگر بستن نقد و نظر نشانه ای از عدم بزرگ شدن و توان شنیدن انتقادات است.قرار نیست تمام کامنت ها مبتنی بر رضایت باشد.چرا که در هر صورت بخشی از مصرف کنندگان نظراتی دارند که شاید به مذاق روابط عمومی ها خوش نیاید.اما همین نظرها میتواند راهگشای این شرکت ها باشد.
به بیان بسیار ساده شرکت های خودروسازی به الگو برداری سطحی از همتایان بزرگ خود اقدام کرده اند.با گشت و‌گذاری در فضای مجازی مشاهده می شود که شرکت های خودروساز بزرگ دنیا اینستاگرام دارند و بخش کامنت های آن نیز باز است.آنها نه تنها از نقد فرار نمی کنند بلکه استقبال کرده و ارتباط بیشتری نیز با متقدان برقرار می کنند تا مشکل را رفع کنند.اما به نظر می رسد خودروسازان ایرانی نه تنها مشکلی ندارند بلکه حتی از شنیدن نظری مخالف خود واهمه دارند.شاید با بستن کامنت ها کسی نقدی نبیند ‌ نشنوذ،اما در عالم واقع آیا خودروسازان کشور بی نقص هستند؟

برخی از صفحات اجتماعی خودروسازان بزرگ  دنیا که میتوان آن را با صفخات اجتماعی خودروسازان داخلی مقایسه کرد.

خودروسازان و بستن راه‌های انتقاد

خودروسازان و بستن راه‌های انتقاد

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟