خودروسازی خارجی

خودروسازان چینی: بازار ایران را حتی با تحریم، رها نمی کنیم

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ سکاندار ریاست جمهوری آمریکا شده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام و ۲ بازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه را برای بازگشت تحریم ها تعیین کرد.
توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال ۱۳۹۴ (چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شده بود.
در پی این تصمیم، برخی شرکت های اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.
خارج شدن آمریکا از برجام، خروج شرکای خودروسازان ایرانی از جمله پژو- سیتروئن، هیوندای موتورز، فولکس واگن و کیاموتورز را به دنبال داشت.
در دور پیشین تحریم ها، خودروسازی نظیر رنو از بازار کشور خارج نشد اما محدودیت های بانکی نقل و انتقال پول بین رنو و ایران را با مشکلاتی روبرو کرد و نتوانست همه قطعات مورد نیاز را برای مونتاژ خودروهای خود در ایران ارسال کند که در نتیجه تولید محصولات آن به شدت کاهش یافت- اما قطع نشد.
کمتر از ۲ ماه دیگر صنعت خودرو کشور بار دیگر از سوی آمریکا تحریم می شود، تحریم هایی که این بار سخت تر از دوره های گذشته عنوان شده است.
با وجود این، برخی خودروسازان چینی که در سال های گذشته راه خود را به خوبی در بازار ایران باز کرده اند، معتقدند با وجود فشاری که آمریکا بر آنها برای قطع رابطه با ایران می آورد و با ارسال نماینده، به تطمیع یا تهدید آنها دست می زند، اما به تعهدات خود در قبال مشتریان ایرانی پایبند بوده و حتی چند برابر شمارگان تولید خود، قطعه و تجهیزات دپو کرده اند.
قائم مقام مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش یکی از این شرکت خودروسازی همکار با چینی ها امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دلایل اساسی حضور شریک چینی در بازار ایران، سرمایه گذاری آنهاست.
«فریبرز زارعی» که شرکت متبوعش بزرگ ترین واحد تولید خودرو در شمالغرب ایران است، اضافه کرد: تولید خودرو این شرکت با شمارگان ۶۰ دستگاه در روز و با داخلی سازی ۳۰ درصدی انجام می شود که تا پایان سال به ۱۲۰ دستگاه در روز افزایش می یابد.
زارعی ادامه داد: افزایش عمق داخلی سازی این خودرو نیز با هدف کاهش وابستگی به خارج و افزایش اشتغال، بتدریج اجرایی می شود.
این مسوول بیان داشت: به منظور مقابله با تحریم ها، چند برابر تولید مورد نیاز شرکت قطعه و لوازم یدکی در انبارها دپو شده است تا تولید و در نتیجه تعهد آنها به مشتریان دستخوش تغییر نشود.
تولید خودرو سواری این شرکت در سه تیپ گیربکس دستی، اتوماتیک و توربو انجام می شود و دارای ۲۳ شبکه فروش و خدمات پس از فروش است.

** آرامش در بازار با ثبات قیمت ها
زارعی تصریح کرد: این روزها در حالی که عوامل متعددی بازار خودروهای داخلی و خارجی کشور را دستخوش تغییرات قیمتی کرده و نوسان های از چند درصدی تا چند برابری را در قیمت انواع خودروها شاهدیم، این شرکت محصولات مونتاژی خود را بدون تغییر قیمت روانه بازار می کند.
به گفته وی، اکنون این شرکت برای بیش از ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرده که در آینده و با افزایش شمارگان تولید، همچنین توسعه فروش و خدمات پس از فروش بیشتر می شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش مدیر یک شرکت خودروساز چینی با اشاره به برنامه های توسعه ای این شرکت در ایران گفته بود: هرگونه تغییر در وضعیت برجام نمی تواند سد راه برنامه های این گروه در ایران و منطقه شود.
وی از ثبت برند برلیانس در ایران خبر داد و افزود: از این طریق می توانیم علاوه بر افزایش تولید و تیراژ، به ارتقای کیفی محصولات تولیدی و خدمات پس از فروش پرداخته و کاستی های موجود را جبران کرد.
«اریک» با اشاره به طرح مطرح شده از سوی رییس جمهوری چین برای احیای راه ابریشم موسوم به «یک کمربند- یک جاده» گفت: برلیانس در یک گام توسعه ای، به دنبال تاسیس یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با گروه سایپا (یا زیرمجموعه آن، پارس خودرو) است تا در قالب آن، از سرمایه های شرکت مادر برلیانس چین برای توسعه فعالیت ها در ایران بهره مند شویم.
منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا