خودروسازی خارجی

خودروسازی موتور محرک صنعت است نگذاریم خاموش شود

به گزارش خبرنگار پایگگاه خبری تحلیلی خودروپلاس، نفت را بی شک می توان به عنوان بیشترین تولید ناخالص کشور دانست اما بخش صنعت پس از نفت بیشترین میزان تولید ناخالص را طی سالهای گذشته داشته است و در میان تمامی صنایع کشور خودروسازی را می توان یکی از موتورهای محرک صنعت کشور دانست ، موتوری که در حال حاضر وبا توجه به شرایط پیش امده با مشکلات بسیاری دسته وپنجه نرم می کند.
با نگاهی به امار ها طی چند سال گذشته میتوان بخوبی رشد صنعت خود را در سالهاس ۹۳ به بعد وتاثیر بسزای آن در صنعت کشور دید، سهم ارزش تولیدات خودرو از تولید صنعتی از ۱۹.۰ درصد در سال ۸۳ به حدود ۴ درصد در سال ۹۲ کاهش‌یافت. همچنین سهم تولید قطعات و بدنه نیز از تولید صنعتی از ۴ درصد در سال ۸۳ به حدود ۱.۴ درصد در سال ۹۲ کاهش‌ یافت. سهم ارزش تولیدات صنایع خودرو و قطعه‌سازی از کل ارزش تولیدات بخش صنعت از ۲۳.۴ درصد در سال ۸۳ به حدود ۵.۴ درصد در سال ۹۲ رسید و این امر دقیقا در زمانی بود که تحریم‌ها به بیشترین حد خود رسیده بود. اما از سال ۱۳۹۳، ورق برگشت و با رفع تحریم‌ها، نقش خودروسازی در رشد اقتصادی سالانه و تولید ناخالص داخلی پررنگ تر شد.
آمارها نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی سهم ۲۱ درصدی در ایجاد ارزش افزوده و همچنین سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی طی سال‌های اخیر داشته است و به نوعی یک موتور محرک برای صنعت کشور محسوب می‌شود.
اما چه شد که به یک باره جان این صنعت بزرگ کشور به خطر افتاده است ؟
طی شش ماه گذشته وبا آغاز تحریم ها و با لارفتن ارزش دلار در کشور خودروسازی کشور هر روز با مشکلات مختلفی روبرو شده است از افزایش قیمت ارز تا مواد اولیه وعدم تجدید نظر در قیمت محصولات تولیدی توسط وزارت صنعت همه وهمه باعث شد این صنعت امروز با مشکلات بزروگ وکوچک خود در حال مبارزه باشد مشکلاتی که راه برون رفت از آن را خودروسازان وکارشناسان آزاد سازی قیمت خودرو ها وواقعی نمودن آن می دانند .
خودروسازی کشور در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر را بصورت مستقیم در خود جایی داده است ،این درحالی است که اگر بخواهیم افراد شاغل غیر مستقیم با خودروسازان را محاسبه کنیم این تعداد به بیش از یک میلیون اشتغال خواهد رسید رقمی که برای دولت واقتصاد کشور بسیار حایز اهمیت است .
بی شک امروز نباید از نقش اساسی خودروسازان در اقتصاد کلان کشور چشم پوشی کرد زیرا با راه اندازی مجدد این چرخ محرک میتوان شاهد روزهای خوب این صنعت پویای کشور باشیم در حال حاضر خودروسازان قدیمی وجوان کشور با طراحی پلتفرم های خود در راه صادرات محصولات داخلی به کشور های منطقه برآمده اند و می توان با کمک به صنعت خودروسازی شاهد جان دادن دوباره این صنعت به چرخه اقتصاد کشور بود .
نقش چنین صنعت بزرگی در روزهای که حال اقتصاد کشور زیاد خوب نیست میتواند مرهمی باشد بر اقتصاد کشور وبا خواب این صنعت میتوان شاهد روزهای بدی برای اقتصاد این کشور باشیم .
کارخانجات خودروسازی کشور در همین شرایط تحریم با همکاری وعقد قرارداد با شرکای چینی خود میتوانند بخوبی به اقتصاد کشور جان دوباره ببخشند وتولیدات خود را با همکاری شرکای چینی به دیگر بازار های منطقه صادر نماید وبر خلاف ارز بری برای دولت ارزآوری داشته باشند .پس باید دانست این صنعت هم میتواند ارزآوری داشته باشد وبا بهبود شرایط این کارخانجات میتوان شاهد اشتغال بیشتر در آنها باشیم وهمین امر میتواند در شرایط بد اقتصادی این روزهای کشور کمک رسان اقتصاد ایران باشد .

عباس مغاری

انتهای پیام

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا