اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

خودروهای وارداتی گرفتار هزارتوی سازمان استاندارد

در حالی که نزدیک به پنج ماه از ورود خودروهای صفر غیر چینی به دروازه های کشور می گذرد،خودروهای وارداتی گرفتار هزار توی سازمان استاندارد مانده و مجال ورود به خیابان ها را نیافته اند.

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس» ، از طرح اولیه آئین نامه واردات خودرو بیش از یک سال می گذرد.این آئین نامه پس از رفت و آمدهای بسیار میان دولت ، مجلس و شواری نگهبان سرانجام در آبان ماه سال گذشته نهایی و ابلاغ شد. پیش از آن شرکتهای مجاز به واردات کشورهای مبدا هم مشخص شده بودند.

مقدمات واردات با درخواست ثبت سفارش به سرعت آغاز شد.به نحوی که پیش از پایان سال ۱۴۰۱ محموله هایی از خودروهای کره ای و ایتالیایی به کشور رسیدند.

در این شرایط با توجه به وضعیت بازار ، عطش پنج ساله برای ورود خودروهای وارداتی غیر چینی و زمانی که برای نهایی شدن آئین نامه واردات صرف شد به نظر می رسید که مسیر ورود این خودروها از تمام زوایا بررسی و تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

بنابراین با انتشار اخبار ورود خودروهای صفر وارداتی و حساب ویژه ای که دولت روی درآمدهای حاصل از آن بازکرده بود،باعث شد که بازار به طرز عجیبی چشم انتظار بماند. هر چند در مقطعی قیمت ها افزایش یافتند.

اما از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری با جدی تر شدن واردات خودروهای کارکرده در کنار صفر کیلومتر، بازار به رکود فرو رفت. ولی تا به امروز خبری از ورود این خودروها به خیابان های کشور نشده است.
در این شرایط بسیاری سازمان ملی استاندارد به عنوان اصلی ترین مانع در مسیر واردات شناخته می شد.در این وضعیت رئیس این سازمان ، مهدی اسلام پناه چندی پیش به صراحت اعلام کرد که شرایط برای ورود فوری میلیون ها خودرو به کشور فراهم شده است.

با این حال به نظر می رسد که این صحبت ها فقط حرف هایی بوده است که بتواند نگاه و فشارها را از این سازمان دور کند.
این درحالی است بنا بر ادعای این سازمان علاوه بر پذیرش استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس ، برای سهولت در صدور مجوزهای لازم ، استانداردکشورهایی مانند چین ، هند و عراق هم پذیرفته شده است. ولی همچنان غیر از یک خودروی تجاری و چانگان های سایپا موفق به اخذ مجوزهای لازم نگشته اند و سایر خودروها در هزارتوی سازمان ملی استاندارد گرفتار و سردرگم مانده اند.

در این شرایط تکلیف ۵هزار خودروی ثبت سفارش شده که ارز آنها نیز تامین شده است چه خواهد شد؟

در واقع نزدیک به ۵ ماه است که خودروهای مانده در گمرک خاک می خورند وسرمایه های واردکنندگان بلوکه شده است.در واقع به نظر می رسد که مشکل استاندارد بیش از مساله کمبود و تخصیص ارز به این بخش از صنعت خودرو فشار وارد کرده و می کند.

ضمن اینکه واردکنندگان خودروهای کره ای برای تسهیل در کار استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس که مورد پذیرش این سازمان است را نیز تحویل داده اند. در همین حال چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس به نقل از رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که برای برندهای معتبر و شناخته شده مانند کیا و هیوندا ، سخت گیری خاصی وجود نخواهد داشت.

در این میان با توجه به اینکه هنوز هیچ کدام از این برندها موفق به اخذ مجوزهای لازم استانداردی نشده اند به نظر می رسد که این سازمان یا معنی سخت گیری خاص را نمی داند یا اینکه درکی از فضای امروز بازار کشور ندارد. چرا که با عرضه ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی و شوکی که به بازار وارد می شود،قیمت ها چاره ای جز عقب نشینی نخواهند داشت.

اما در حال حاضر اسلام پناه به رغم ادعایی که داشته است به عنوان اصلی ترین مانع در مسیر ورود خودروهای وارداتی به کشور شناخته می شود. البته سنگ اندازی از سوی این سازمان مسبوق به سابقه است. به عنوان مثال تا زمانی که رئیس جمهور نسبت به تاخیر در اخذ مجوز استاندارد به خودروهای برقی انتقاد نکرده بود ، این خودروها نیز مثل خودروهای وارداتی در پیچ و خم های سازمان ملی استاندارد گیر کرده بودند.

حکایت خودروهای مانده در گمرک نیز گویا باید به همین روش به پایان برسد. البته شاید چون حکم اسلام پناه از سوی رئیسی امضاء شده است ، خود را تافته جدا بافته دانسته که نیازی به پاسخگویی در قبال تصمیمات خود احساس نمی کند.

این در حالی است که معاونت ها برای این وجود دارند که کار تخصصی تر و با سرعت بیشتر پیش برود. با این حال در حال حاضر سازمان ملی استاندارد نه تنها گره ای بازار خودرو باز نکرده است بلکه با تاخیر در ارائه مجوزهای لازم ، امکان ورود خودروهای وارداتی به بازار را از مردم و واردکنندگان سلب کرده است . آیا این یک اخلال تعمدی محسوب نمی شود ؟ اسلام پناه چه توضیحی دارد؟

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا