اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

دستان فاطمی امین زیر سنگ بزرگ واردات خودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، بر اساس گفته وزیر صمت قرار بود آئین نامه ۱۰ بندی واردات در جلسه اخیر هیات دولت تعیین تکلیف شود. فاطمی امین این خبر را روز شنبه ۱۰ تیر ماه جاری،در روز ملی صنعت و معدن در سالن سران اجلاس و در میان جمع خبرنگاران بیان کرد. به گفته وی قرار بود هفته پیش این طرح بررسی شود و در دستور کار نیز قرار داشته است،اما به دلیل کثرت کار،فرصت به آن نرسیده است.با این حال گویا این هفته نیز دولت فرصتی برای این طرح نیافته است.طرحی که از یک سو به شدت بازار چشم انتظار آن است و از سوی دیگر وزیر،اصرار ویژه ای برای به سرانجام رسیدن آن دارد.با این حال گویا واردات خودرو نیز جز آن دسته از وعده هایی قرار می گیرد که قرار است محقق نشود.وزیر صمت سال گذشته چند وعده داد که همان ها هم اکنون گریبان وی را گرفته است:افزایش تولید،کاهش قیمت و از سر گیری واردات.

تا به امروز اما هیچ یک از آنها محقق نشده اند. با این حال فاطمی امین سال گذشته اعلام کرد که ممنوعیت واردات خودرو تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ به پایان می رسد و بعد از آن بلامانع می شود.یعنی عملا منع قانونی نداشته است .

در واقع دولت تدبیر و امید در یک اقدام عجولانه و شتابزده راه ورود خودروهای وارداتی را مسدود کرد.با این حال به نظر می رسید که وزیر صمت دولت سیزدهم با توجه به زمان اتمام این ممنوعیت،پیش از این ها به دنبال گره گشایی و یا تدوین طرحی برای واردات باشد.با این حال این طرح که فقط می دانیم ۱۰ بند داره در پیچ و خم دولت گیر افتاده است.

“مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

 

البته فاطمی امین می گوید یک بند آن با ایراد همراه شده است. حال این بند چه هست مشخص نیست.در واقع از یک سو هنوز تعیین تکلیف نشده است و از سوی دیگر وزیر می گوید که وزارت قرار نیست واردات انجام بدهد و خودروهای وارداتی که قرار است تمرکز ویژه ای بر اقتصادی بودن داشته باشد باید سه قید خدمات پس از فروش،انتقال تکنولوژی و پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشند.

یعنی قرار است بخش عمده واردات توسط فعالان سابق یا علاقمندان انجام شود.در این میان اما هیچ کس از چند و چون کار خبر ندارد.یعنی همان کسانی که قرار است واردات را انجام بدهند،نمی دانند با چه مواچه هستند؟ اما فاطمی امین معتقد است که دو ماه پس از ابلاغ اولین محموله واردات صورت بگیرد.

در این جا این پرسش پیش می آید که آیا طی این دو ماه نقل و انتقال مالی و سفارش گذاری و حمل و نقل قابلیت انجام دارد ؟ آیا از پیش مشخص شده است که چه محصولی و با چه برندی قرار است وارد شود و کارهایش به طور پنهانی انجام شده که در صورت ابلاغ در عرض دو ماه وارد کشور خواهند شد؟ آیا مشکل اصلی ،کمبود ارز که دولت روحانی به ان بهانه سد راه واردات شد،برطرف شده است؟ ایا بانک مرکزی با این طرح همراه است؟ آیا در این مورد با فعالان عرصه واردات به عنوان عاملات طرح مشورت شده است؟ ایا انگونه که مدعی هستند خودروهای زیر ۱۰ هزار دلاری توان پاس کردن استانداردها را دارند .یا همانگونه که قرار است تعرفه ویژه برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر‌گرفته شود،می خواهند در استاندارد ها نیز نگاه ویژه داشته باشند؟
در هر صورت تا کنون هر وعده های خودرویی وزیر صمت محقق نشده اند و همین مساله باعث می شود که حرف های وزیر صمت تنها حرف باشند.از آن دست حرف هایی که مردم زیاد شنیده اند و کمتر باور می کنند.

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا