خودروسازی خارجی

راهبرد کشور برای بی اثر کردن تحریم‌ در صنعت خودرو چیست؟

به گزارش پایگاه خبری خودرو  پلاس، افزایش داخلی سازی از راهبردهای مهم برای مقابله با تحریم های جدید قطعات و مواد اولیه صنعت خودرو است.

بازگشت تحریم ها منجر به کاهش دسترسی تولیدکنندگان به قطعات خودرو شده و همین مسئله با کاهش تیراژ تولید، مجددا قیمت خودروهای تولید داخل را افزایش خواهد داد.

بنابراین ضروری است افزایش عمق ساخت داخل در صنعت خودرو افزایش یابد تا بدینوسیله، نیاز تولیدکنندگان خودرو و قطعه به واردات کاهش یابد.

راه اندازی و طراحی سامانه قطعات خودرو، اصلاح تعرفه قطعات یدکی خودرو و برگزاری نمایشگاه حمایت از داخلی سازی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو سه راهکار پیش رو برای بی اثر کردن تحریم های صنعت خودرو از طریق افزایش داخلی سازی است است.

راه اندازی سامانه قطعه به منظور شناسایی توان تولیدکنندگان

یکی از راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم های صنعت خودرو طراحی و راه اندازی سامانه قطعات خودرو است. در واقع پیش زمینه استفاده از توانایی قطعه سازان داخلی وجود یک بانک اطلاعاتی از این حوزه در کشور است. باید سامانه ای راه اندازی شود تا اطلاعات کامل قطعه سازان در آن ثبت شود تا مشخص شود تولیدکنندگان توانایی تولید چه قطعاتی را دارند.

با راه اندازی این سامانه این امکان فراهم می شود تا برای قطعه سازانی که توانایی تولید قطعات با ارزش افزوده بالا را دارند، امتیازات و تشویق های مالیاتی در نظر گرفت. بدین صورت که اگر قطعه سازی توانایی تولید این قطعات را دارد، از تسهیلات ویژه بانکی برخوردار شود.

تصحیح تعرفه واردات قطعات یدکی

یکی از مواردی که سبب شده داخلی سازی در بسیاری از قطعات روند رو به رشدی نداشته باشد، با وجود اینکه مشابه داخلی این قطعات وجود دارد، صحیح نبودن تعرفه واردات قطعات منفصله و یدکی است. به عنوان نمونه تعرفه واردات قطعات یدکی در بیشترین حالت به ۲۰ درصد می رسد.

همچنین ارتباطی بین داخلی سازی قطعات و خودرو با تعرفه واردات برقرار نیست. گره زدن تعرفه واردات لوازم یدکی با داخلی سازی قطعات و خودرو دیگر اقدامی است که سبب می شود تا داخلی سازی خودروها در شرایط پیش رو افزایش یابد.

مشخص است که لازمه اصلاح تعرفه واردات لوازم یدکی طراحی سامانه قطعات خودرو است. در واقع با راه اندازی این سامانه با شفافیت های به وجود آمده امکان دور زدن تعرفه واردات قطعه برای دلالان از بین خواهد رفت.

برگزای نمایشگاه حمایت از داخلی سازی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو

برگزاری نمایشگاه حمایت از داخلی سازی قطعات و مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو راهکار دیگری برای شناسایی تولیدکنندگانی است که توانایی بومی سازی قطعات و مواد اولیه خودرو را دارند.

در حال حاضر بخشی از مواد اولیه قطعه سازان همچنان به خارج وابسته است. این در حالی است که شواهد نشان می دهد توانایی تولید این مواد اولیه وجود دارد و مشابه داخلی آن نیز موجود است.

لذا ضروری است با ثبت اطلاعات تولیدکنندگان در سامان قطعات خودرو و برگزاری نمایشگاه حمایت از داخلی سازی قطعات و مواد اولیه خودرو این تولیدکنندگان شناسایی شوند.

بررسی ها نشان می دهد مواد اولیه قطعه سازان همچون پلی آمید، کاتالیست و ورق های دوضخامته داخلی نشده اند و وارداتی هستند. بخشی از قطعات خودروها نیز همچنان وابسته به خارج هستند و داخلی سازی نشده اند؛ قطعات خودرویی همچون ایربگ، پولوس، سنسورها، توربوشارژرها، واشر سرسیلندر، پمپ هیدورلیک و … داخلی سازی نشده اند.

با اجرایی شدن اقدامات گفته شده تیراژ تولید خودروسازان همچون گذشته روند رو به رشد خود را  طی خواهد کرد و خودروسازان با کاهش تیراژ همچون زمان اعمال تحریم در سال های ۹۰ و ۹۱ مواجه نمی شوند.

منبع:فارس

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا