اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

رقابت بیلبوردی تازه واردان ناشناس بازار خودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، با نهایی شدن آئین نامه واردات خودرو پس از رفع ایرادات مجلس و ابلاغ آن،بسیاری از شرکت های متقاضی دست به کار شدند.

به نحوی که به گفته مسئولان مرتبط وزارت صمت ۳۸۰ شرکت متقاضی برای اخد مجوز های لازم درخواست داده اند.البته تا کنون نام ۱۲شرکت به عنوان شرکت های مجاز به واردات اعلام شده است.البته نائب رئیس کمیسیون مجلس از تائید ۲۰ شرکت خبر داده است.ولی تا کنون نامی از آنها برده نشده است.

با این حال بیلبوردهای تبلیغاتی دو اسم دیگر را به این جمع اضافه کرده اند.دو شرکت مزین خودرو و کوشا خودرو،شرکت هایی هستند که نامشان در کنار اشکودا و کیا روی تبلیغات محیطی شهر دیده می شود. آنگونه که این بیلبوردها حکایت می کنند مزین خودرو قرار است محصولات یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن آلمان،اشکودا را وارد کند.کوشا خودرو نیز سراغ یکی از برندهای قدیمی و شناخته شده بازار ایران،کیا رفته است.

البته هنوز مشخص نیست که این دو شرکت که پیشتر نام و نشانی از آنها وجود نداشت،چگونه توانسته اند مجوزهای لازم را برای واردات اخذ کنند.با این حال قرار است در دور جدید وارد محصولات کیا توسط کوشا خودرو وارد کشور شوند.آنگونه که رسانه ها گمانه زنی می کنند،کیا سراتو و کسا پیکانتو از قابلیت های بیشتری برای ورود به ایران برخوردار هستند.

ضمن اینکه به نظر می رسد سراتو با مشخصاتی وارد کشور شود که پیشتر حضور داشته است.بنابراین این آشنایی باعث می شود که با اقبال مواجه شود.قیمت این خودرو نیز در حاشیه خلیج فارس با توجه به تفاوت تیپ ها تقریبا در محدوده ۱۶تا ۲۱هزار و ۲۰۰ یورو قرار می گیرد.

محصول دیگری که گویا قرار است کوشا خودرو آن را وارد کندکیا پیکانتو است.این نام نیز در ایران آشناست.پیکانتو به نوعی در کلاس خودروهایی مانند هیوندای ای ۱۰ و میتوبیشی میراژ قرار می گیرد.این خودرو نیز با توجه به تفاوت در نوع تیپ و آپشن ها در محدوده قیمتی ۱۲ تا ۱۶ هزار یورو قرار دارد.

اشکودا مزین خودرو یا پارس ساتر

اشکودا نیز که پیش از تحریم ها قرار بود توسط شرکت های دیگری وارد کشور شود،قرار است تا توسط مزین خودرو به کشور عرضه شود.البته اخیرا برخی رسانه نوشته اند که پارس ساتر واردات اشکودا را به عهده خواهد شد.البته هنوز هیچ چیز قطعی و رسمی اعلام نشده است.اما با این تفاسیر به نظر می رسد که پارس ساتز زیر مجموعه ای از مزین خودرو است.بر این اساس احتمال دارد که این شرکت دو محصول از اشکوادا به نام های اسلاویه و فابیا را وارد کند.اسلاویا محصولی است که در بازار هند حسابی یکه تازی کرده است.

اشکودا اسلاویا یکی از مدل های جذاب از سبد محصولات اشکودا است که توانسته در بازار هند آمار فروش بسیار خوبی را به نام خود به ثبت برساند و احتمال می رود به بازار ایران نیز عرضه شود.

اشکودا فابیا نیز یکی از محصولات پر فروش اشکودا به شمار می آید.قیمت این خودرو با توجه به تفاوت ها در تیپ و آپشن بین ۱۹ تا ۲۵ هزار یورو قرار دارد.

با این حال مشخص نیست که کدام مدل از این خودرو و با چه قیمت به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که هر دو برندی که قرار است توسط دو شرکت ناشناس وارد کشور شوند،پیشتر در ایران (البته محصولاتی دیگر از فولکس در ایران عرضه می شد) حضور داشته اند. هر دو نیز توسط دو شرکت صاحب نام وخبره وارد و فروخته می شدند.ضمن اینکه خدمات پس از فروش هر دو شرکت جزءبهترین ها قرار داشته و دارد.در این میان مشخص نیست که این شرکت ها که نه سابقه ای در تولید و نه سابقه ای در واردات خودرو داشته اند،با چه مدارکی توانسته اند مجوز های لازم را از وزارت صمت اخذ کنند.در همین حال باید در نظر داشت که مصرف کنندگان این برندها،سابقه و ذهنیت بسیار مثبت و مناسبی از فولکس و کیا دارند.همین مساله کار این دو تازه وارد را سخت خواهد کرد.البته در شرایط فعلی به نظر می رسد خریداران در وهله اول چندان اهمیتی به این موضوع ندهند.در هر صورت بعد از ۵ سال قرار است خودروهای به روز وارد کشور شود.اما در عین حال باید توجه داشت که عدم پاسخ دهی مناسب به نیازهای مصرف کنندگان می تواند آینده این شرکت ها را با خطر مواجه کند.حتی احتمال برندسوزی هم وجود دارد.

اما در هر حال دو برند خوشنام و خوش فروش به دست دو ناشناس افتاده است.در شرایط فعلی نمی توان چندان در مورد این شرکت ها اطلاعاتی منتشر کرد.چون در واقع اطلاعات زیادی وجود ندارد.به بیان ساده آنها مانند دیکته نانوشته هستند.دیکته نانوشته نیز غلط ندارد.بنابراین باید منتظر ماند و دید که کوشا خودرو و مزین خودرو یا همان پارس ساتر چگونه به بازار خواهند آمد ؟

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا