اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

سرنوشت غول های جاده مخصوص بدون واردات فرانسوی ها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، پیش از جدی شدن از سرگیری واردات هر گاه سخن از واردات خودرو به کشور می شد،مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور به صراحت اعلام می کردند که به رغم تمام کم و کاستی ها و مشکلات موجود در این صنعت هم از واردات استقبال می کنند و هم برای رقابت آماده هستند. اما موضوع آن زمان هنوز جدی نشده بود.با این حال پس از نهایی شدن آئین نامه واردات باز هم مدیران ارشد این دو خودروساز همان موضع قدیمی را اتخاذ کردند.یعنی به صراحت از استقبال و آمادگی خود برای رقابت سخن می گفتند. مدیران ایران خودرو و ساپیا حاشیه نمایشگاه های خودرو که در ماه های گذشته در شهرهای مختلفت کشور برگزار شد با اعلام آمادگی برای واردات خودرو خبر از مذاکره با خودروسازان خارجی برای واردات و انتقال فن آوری به کشور دادند . حتی مدیر عامل ساپیا از تصمیم این شرکت برای واردات خودروهای رنو ساندرو، سیتروئن C3 و رنو مگان به واسطه شراکت آنها با طرف فرانسوی در شرکت سایپا سیتروئن خبر داده بود.

در همین حال قیود مطرح شده در آئین نامه واردات خودرو به نشانی دو خودروساز بزرگ کشور ختم می شد.چرا که در آن انتقال تکنولوژی، داشتن خدمات پس از فروش و ارائه برنامه تولید جزء اصلی ترین و اساسی ترین نکات ذکر شده به شمار می آمد.در همین راستا به جزء معدود خودروساز بخش خصوصی تنها دو خودروساز بزرگ کشور هستند که می توانند به راحتی از پس این قیود بربیایند.در واقع زیرساخت های تولید که به از بیخ و بن فرانسوی بوده است.شبکه خدمات پس فروش گسترده هم که مهیا است و تنها در بحث انتقال تکنولوژی تردید وجود دارد که می بایست به نوعی تضمین شود.

در همین رابطه وزیر صمت نیز چندی پیش در اظهارات خود در رابطه با واردات خودرو اعلام کرده است ” زمانی که خودرویی وارد می شود باید در مقابلش انتقال فناوری انجام بگیرد هرکسی که شرایط را دارا باشد می تواند مجوز واردات خودرو داشته باشد. ” در این شرایط بسیاری از کارشناسان این گفته های فاطمی امین را به مثابه چراغ سبز وزارت صمت برای واردات خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا میدانستند.چرا که تنها این دو خودروساز زیرساخت های لازم برای پاس کردن شرایط چند گانه واردات خودرو دارا هستند.

همچنان که وزیر نیز گفته بود از میان شرکت هایی که برای واردات تقاضا کرده بودند تنها دو شرکت واحد شرایط هستند. اما حالا به رغم تما شباهت ها و گمانه زنی ها،یک مساله باعث شده است که واردات خودرو و حتی همکاری با فرانسوی ها در هاله ای ابهام قرار بگیرد.چرا که احتمال دارد با پخش اعترافات دو جاسوس سرویس امنیت خارجی فرانسه همکاری اقتصادی ایران با این کشور وارد مسیر دیگر و تازه ای شود.هنوز در این مورد مقامات رسمی و ارشد کشور اظهار نظری نکرده اند.ولی وقتی این دو نفر به تلاش برای برهم زدن ثبات و نظم اقتصادی – سیاسی اعتراف کرده و یکی از اهداف را گرفتن امتیاز در مذاکرات اعلام کرده اند،می توان انتظار داشت که شرایط همکاری همانند گذشته نخواهد بود. در این میان به نظر می رسد که اگر این همکاری به دلیل اخلال در نظام اقتصادی به سرانجام نرسد بسیاری از برنامه های وارداتی دو خودروساز بزرگ کشور به هم خواهد خورد. یعنی از یک سو سایپا می ماند برنامه هایی که برای همکاری با رنو و سیتروئن داشت و از سوی دیگر ایران خودرو می ماند و پژو.هر چند که میان این دو خودرو ساز پرونده باز به دلیل ترک ایران وجود دارد. اما هرچه هست حالا برنامه واردات خودروهای فرانسوی از سوی هر دو خودرو سو فعلا هوا شده است.در واقع این یک بخش داستان است و بخش دیگر این است که آیا این دو شرکت می توانند به سرعت زیرساخت های لازم برای همکاری با خودروسازان غیر چینی و فرانسوی را فراهم کنند یا سایر خطوط و برنامه های وارداتی در اختیار اژدها سواران قرار خواهد گرفت.

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا