خودروسازی داخلی

سرنوشت همکاری با ایران چه می شود؟

PSA 2

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،PSA برای این که هزینه راه اندازی نمایندگی ها را کاهش دهد و به فروش راحت تری در بازار بشدت پر رقابت آمریکای شمالی دست پیدا کند، به دنبال استفاده از فن آوری های جدید همچون واقعیت مجازی است. در واقع این برنامه به احتمال بسیار زیاد شبیه به Hyundai Shopper Assurance شرکت هیوندای خواهد بود که یک روش مدرن برای نحوه فروش خودرو به صورت آنلاین با مدت زمان تست و قابلیت بازگشت پول در صورت عدم رضایت مشتریان است.

همچنین این احتمال وجود دارد که پژو سیتروئن اپل یا به عبارت بهتر، هولدینگ PSA، ورود به بازار آمریکای شمالی را منوط به استفاده از خودروهای اشتراکی کند، در واقع مشتریان می توانند با پیوستن به برنامه اختصاصی اشتراک خودرو، بدون خرید خودرو شخصی از مزایای داشتن اتومبیل بهره مند شوند. استفاده از این فن آوری ها باعث افزایش حاشیه سود نمایندگی ها خواهد شد.

اما در طرف دیگر سکه، بر اساس اطلاعات انجمن نمایندگان صنعت خودروسازی، به ازای فروش نرفتن هر خودروی جدید، نمایندگی ها بیش از ۴۲۱ دلار ضرر پرداخت می کنند. حتی در خودروهای کارکرده نیز بیش از ۲ دلار ضرر را شاهد هستیم. این رقم در سال ۲۰۱۵ معادل ۲۲ دلار ضرر به ازای فروش هر خودروی جدید و ۱۳۲ دلار سود به ازای خودروی کارکرده بود.

Peugeot 405 S in Manhattan

شکست پژو ۴۰۵ در بازار آمریکا پرونده حضور این شرکت در آمریکای شمالی را برای ۲۵ سال بست.

به همین دلیل سرمایه گذاری در این زمینه با ریسک بسیار بالایی همراه است و عملا کسی برای یک برند جدید و ناشناخته سرمایه گذاری نخواهد کرد.

نفر اصلی PSA در آمریکای شمالی در مصاحبه ای اعلام کرده است که”ما معتقد هستیم به مدد فن آوری جدید، سطح درخواست جدید مشتریان و با استفاده از ابزارهایمان، می توانیم تجربه جدیدی از خرید خودرو را به مشتریان القا کنیم.

Peugeot 405 in the USA

او می افزوید: ما به دنبال ساخت ساختمان های بزرگ و گران قیمت برای فروختن محصولاتمان نیستیم.

ما به دنبال ساختن بنایی شبیه به تاج محل برای فروش خودرو نیستیم. ما باید به دنبال تغییر زیربنای این صنعت بزرگ به خصوص در بخش فروش باشیم.

در حال حاضر گروه PSA خود را برای تحول در بازار آمریکای شمالی برای سال ۲۰۲۶ میلادی آماده می کند اما هنوز مشخص نیست که کدام برند از این گروه خودروسازی پایش به آمریکا باز شود.

از سوی دیگر با توجه به تحریم مجدد صنعت خودرو سازی ایران ظرف سه ماه آینده، باید دید واکنش این شرکت فرانسوی برای ادامه حضور در بازار ایران چه خواهد بود. طبق تجربه قبلی گروه PSA که در آن زمان با جنرال موتورز دارای سهام مشترک بود، ناچار به کناره گیری ناگهانی از بازار خودرو کشورمان شد، اما اینبار به نظر می رسد که مدیران فرانسوی از آزادی عمل بیشتری برای ادامه حضور در ایران برخوردار باشند.

البته مسلم است که در صورت تداوم وضعیت فعلی برای طولانی مدت، حضور قدرتمند PSA در ایران با استراتژی بازگشت این شرکت به بازار آمریکا در تضاد خواهد بود.

با این وجود پس از اعلام تصمیم خروج آمریکا از برجام، تاکنون هیچ یک از مدیران ارشد پژو سیتروئن نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده اند و این موضوع به خودی خود می تواند نشان دهنده روشن نبودن موضع این شرکت و منوط بودن فعالیت آن به تصمیم کلی اتحادیه اروپا باشد.

تمام این موارد درحالیست که شرکت ایکاپ به عنوان شاخه فرانسوی ایران خودرو تا حدی از برنامه های اولیه خود عقب افتاده است و برای مثال عرضه سری جدید پژو ۲۰۰۸ آغاز نشده و زمان دقیق تولید نسخه مونتاژی مدل پژو ۳۰۱ نیز مشخص نیست.

اما از طرف دیگر، آغاز فروش سیتروئن C3 در روزهای اخیر را می توان نشانی از برنامه جدی PSA برای تداوم حضور (حداقل کوتاه مدت) در بازار ایران توصیف کرد.

منبع:دیجیاتو

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا