خودروسازی داخلی

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C۱۱۱ مدل ۱۹۷۰

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،بزرگ ترین و برجسته ترین ویژگی رادیکال و غیرمعمول C۱۱۱ پیشرانهٔ آن بود زیرا مرسدس بنز هم مانند بسیاری از خودروسازان در آن دوران پیشرانه های وانکل، روتاری یا همان دوار را مورد آزمایش قرار می داد و در همین راستا، اولین نمونه از C۱۱۱ که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۶۹ رونمایی شد نیز به یک پیشرانهٔ وانکل سه روتوره با ۲۸۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. سپس چند ماه بعد پروتوتایپ دومی بنام C۱۱۱ II در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۰ رونمایی شد که به یک موتور وانکل ۲.۴ لیتری چهار روتوره مجهز شده بود. این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. این موتور، عملکرد فوق العاده ای را برای C۱۱۱ II پدید آورده بود به گونه ای که ماشین می توانست ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

برای درک این اعداد می توان سوپراسپرت موتور وسط لامبورگینی میورا P۴۰۰S متعلق به همان دوران را در نظر گرفت که برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به یک ثانیه زمان زیادتری نیاز داشت و حداکثر سرعت آن هم ۲۰ کیلومتر در ساعت کمتر بود. حتی مدل AMG GT که حدود نیم قرن بعد از C۱۱۱ ساخته شده نیز در شتاب صفرتاصد تنها کمتر از یک ثانیه سریع تر از پدربزرگ سالخورده اش است؛ بنابراین C۱۱۱ برای دوران خودرو سوپراسپرت واقعاً فوق العاده ای بوده است؛ اما مشکلات ذاتی موتورهای وانکل همچون مصرف سوخت بالا موجب شد که مرسدس بنز نهایتاً این موتورها را کنار بگذارد. همچنین با توجه به بحران نفتی سال ۱۹۷۳ تصمیم مرسدس بنز عقلانی و هوشمندانه بوده است. امروزه اما C۱۱۱ به خاطر اهمیت تاریخی و کمیاب بودنش، ارزش بسیار زیادی پیدا کرده و قیمتی در حدود ۶ میلیون پوند برای آن تخمین زده می شود.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

اما بااین وجود و در کمال تعجب، مرسدس بنز اجازه داده یک دستگاه C۱۱۱ از موزهٔ خود در اشتوتگارت خارج شده و برای آزمایش در اختیار خبرنگاران قرار گیرد. ازاین رو ما توانستیم فرصت ناب رانندگی با این شاهکار آلمانی را کسب کنیم و لحظاتی تکرار نشدنی را با آن سپری کنیم. نمونهٔ مورد آزمایش از نوع C۱۱۱ II است اما صدایی که از عقب آن به گوش می رسد (محل نصب پیشرانه) صدای یک موتور وانکل نیست بلکه صدای موتوری V۸ شنیده می شود. داستان ازاین قرار است که هرچند پیشرانهٔ وانکل اصلی این خودرو هنوز وجود دارد ولی بسیار ارزشمند و قیمتی است و بخش کلاسیک مرسدس بنز تعداد بسیار محدودی از قطعات آن را در اختیار دارد. به همین دلیل پیشرانهٔ وانکل خودرویی که برای آزمایش در اختیار خبرنگاران قرار داده شده با یک موتور ۳.۵ لیتری V۸ متعلق به مدل ۳۵۰SL دههٔ ۷۰ تعویض شده است.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

این موتور نه تنها مناسب استفاده در C۱۱۱ است بلکه از لحاظ زمانی و تاریخی هم با آن تطابق دارد. البته این موتور V۸ تنها ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۶ نیوتن متر گشتاور دارد که این یعنی قدرت آن ۱۵۰ اسب بخار کمتر از موتور وانکل اصلی خودرو است. همچنین درحالی که ردلاین موتور وانکل برابر ۱۰ هزار rpm بود، ردلاین این موتور هشت سیلندر تنها ۶۵۰۰ rpm است؛ اما تمامی ناراحتی ها و تأسف های ناشی از این پیوند قلب هنگام توجه به این واقعیت که این موتور V۸ است که امکان آزمایش رانندگی با C۱۱۱ را فراهم کرده، رنگ می بازد. C۱۱۱ II برای آزمایش در پیست آماده است و من در صندلی راننده نشسته ام درحالی که پیشرانه در پشت سر من در حال کار کردن است.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

هرچند این خودرو نمونه ای آزمایشی بوده است اما به طرز شگفت آوری کابین آن تکمیل شده و همانند یک خودرو تولیدی است. کیلومتر شمار نیز عددی بیش از ۱۸ هزار کیلومتر را نشان می دهد که این یعنی این خودرو واقعاً مورداستفاده قرار گرفته است. در سمت راست غربیلک فرمان آمپرهای سوخت، دمای آب و فشار روغن قرار گرفته اند درحالی که در زیر آن ها نیز کنترلرهای سیستم گرمایشی و تهویه به همراه سیستم صوتی تعبیه شده اند. سیستم صوتی و تهویه که هردو کار می کنند برای چنین خودرویی کاملاً قابل توجه هستند. هرچند دید بیرون محدود است اما همانند سوپراسپرت ها و به ویژه مدل های موتور وسط بوده و طبیعی است. البته به منظور بهبود دید، در پروتوتایپ دوم یعنی همین مدل C۱۱۱ II پوشش موتور تغییر کرد. آینه های جانبی هم با استانداردهای امروزی کوچک و ناکارآمد هستند اما باید توجه داشت که درهای خودرو از نوع گالوینگ هستند.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

هرچند پیشرانهٔ C۱۱۱ در قسمت عقب قرار دارد اما رادیاتور آن در جلو نصب شده و برای برجسته کردن این ویژگی، روی ورودی های هوای جلو خطوط مشکی رنگی کار شده که با رنگ پوشش موتور نیز هماهنگ است. چراغ های جلوی خودرو از نوع مخفی هستند و چراغ های عقب نیز به صورت یکپارچه درون قاب مشکی رنگی قرار گرفته اند؛ اما طراحی بیرونی C۱۱۱ حتی امروزه هم تازه و مدرن به نظر می رسد و تنها چراغ های مخفی و رینگ های ۱۵ اینچی آلیاژی کوچک، سن آن را نشان می دهند. درهای گالوینگ نیز که میراث سوپراسپرت های مرسدس بنز هستند به راحتی بالا رفته و پایین کشیدن آن ها هم راحت صورت می گیرد.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

پیشرانهٔ قرضی C۱۱۱ عملکرد روانی دارد درحالی که وزن کلاچ خوب بوده و فاصلهٔ پدال تا کف ماشین نیز ایده آل است اما تعویض دنده با گیربکس پنج سرعته نیاز به کمی تمرین دارد تا از صحت انتخاب دنده ها اطمینان حاصل گردد. هرچند عملکرد سیستم تهویه نیز برای خنک کردن کابین چندان کارآمد نیست اما به اندازهٔ کافی توان دارد که با آفتاب ظهر مقابله کند. سیستم تعلیق در جلو از نوع دو جناقی و در عقب چند اتصالی است که در آن دوران نوآورانه بوده و بعداً در مدل های تولیدی مورداستفاده قرار گرفتند. بااین حال حرکات گهواره ای بدنه بسیار زیاد است ولی نگران کننده نیست و خودرو پایداری خود را حفظ می کند. ترمزها نیز بسیار خوب عمل کرده و خودرو را سریعاً متوقف می کنند. البته این موضوع تعجبی ندارد زیرا یکی از آزمایش هایی که با C۱۱۱ II در دههٔ ۷۰ انجام گرفت توسعهٔ سیستم ترمز ABS بود.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

اما آزمایش ها بر روی مدل C۱۱۱ صرفاً محدود به سیستم ترمز نبود چراکه در سراسر دههٔ ۷۰ از مدلی بنام C۱۱۱ II D نیز برای توسعه و آزمایش سیستم توربوشارژر و اینترکولر در موتورهای توربودیزل استفاده شد. این مدل به یک پیشرانهٔ پنج سیلندر دیزلی بنام OM۶۱۷ مجهز شده بود که ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت؛ اما برای مهندسان مرسدس بنز مرز و محدودیتی وجود نداشت چراکه در سال ۱۹۷۹ آخرین نسخه از C۱۱۱ با کد IV ساخته شد که به یک موتور ۴.۸ لیتری V۸ بنزینی توئین توربو با ۵۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. این مدل که بدنهٔ فوق العاده آئرودینامیکی داشت، با دستیابی به سرعت ۴۰۴ کیلومتر در ساعت در پیست ناردو در جنوب ایتالیا، رکورد سرعت در پیست را بنام خود به ثبت رساند.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

وقتی می بینیم که همهٔ این آزمایش ها در دههٔ ۷۰ میلادی صورت گرفته است، متوجه می شویم که C۱۱۱ خودروی خارق العاده ای بوده است اما درحالی که افراد بسیاری خواهان خرید آن بودند مرسدس بنز از تولید آن خودداری کرد؛ البته هرچند سازندهٔ آلمانی بجای تولید این سوپراسپرت، آن را برای انجام پیشرفته ترین آزمایش های آن دوران مورداستفاده قرار داد، C۱۱۱ بازهم به یکی از درخشان ترین نقطه ها در تاریخ مرسدس بنز تبدیل شد که همچنان تا به امروز باقیمانده است.

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

سفر در زمان، تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز C111 مدل 1970

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا