اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بزرگیاداشت روز

سوختن امید واردات در گرمای سوزان تفکر دولتی

با توجه چالش جدیدی که برای واردکنندگان به وجود آمده است به نظر می رسد بازارخودرو شاهد سوختن واردات در گرمای سوزان تفکر دولتی خواهد شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودرو پلاس ، طی هفته اخیر با توجه به انتشار اخبار مثبت و امیدوارانه نسبت به آینده واردات خودرو و نزدیک اعلام شدن زمان ورود آنها ، از یک سو شور و شعف مضاعفی برای مصرف کنندگان واقعی ایجاد کرد و از سوی دیگر تکانه های شدیدی در بازار ایجاد کرد.هرچند بازار خرید و فروش برعکس دمای این روزها سرد است ، اما افزایش حجم اگهی های فروش بر تاثیر گذاری و نقش واردات خودرو در بازار صحه گذاری می کند.

این موضوع طی ماه های اخیر و به فواصل زمانی مختلف بارها تکرار شده است.حتی در اولین لیست اشتباه شورای رقابت که باعث ایجاد اختلاف و موضع گیری علیه خودروسازان بخش خصوصی شده بود ، استفاده ابزاری از واردات توانست جبهه گسترده ای علیه خصوصی ایجاد کند.به بیان دیگر با تکیه بر حربه واردات و ایجاد فضای امید و دست گذاشتن روی نقطه حساس بازار ، از یک سو رد و اثر خود در وضعیت فعلی را گم کنند و هم با موج سواری سرعت تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده بیشتر کنند.

در این مدت بازار تنها به بهانه ورود خودروهای جدید دست از داد و ستدها کشید و چشم انتظار ورود خودروهای صفر کیلومتر به روز ماند.در واقع با شلوغ کاری و جو روانی علیه تولید کنندگان مانع از پیگیری وضع موجود شدند.مردم فراموش کردند که چرا سمت و سوی بازار به جهتی حرکت کرده که دست بسیاری از افراد برای خرید یک خوذروی اقتصادی هم کوتاه شده است.

فراموش کردند که چگونه قیمت خودروها سر به فلک کشید .تمام این ها در سایه هیجان و شور واردات خودرو فراموش شد.با این حال هر چه زمان گذشت حجم اخبار از میزان واردات بیشتر و بیشتر می شد.این روشی بود که از اواخر سال گذشته آغاز شده بود و تا امروز نیز ادامه دارد. اما افزایش فشارها و تصمیماتی که وارد کنندگان برای اینده کسب و کارشان در شرف اتخاذ بود باعث شد که مرحله عبور از سازمان ملی استاندارد کلید بخورد.

با شدت گرفتن اعتراضات و مقصر جلوه دادن این نهاد که در زمینه مجوز ندادن سابقه هم داشت ، فضا را اماده کرده بود.البته هنوز مشخص نیست که واقعا مشکل وجود داشت یا این هم بهانه برای خرید زمان و به تعویق افتادن واردات بود. در این شرایط مجوز چانگان های مانده در گمرک و دو محصول کره ای صادر شد.انتشار این خبر به مثابه کوتاه شدن مسیر ورود خودروهای وارداتی تلقی شد و بسیاری از خریداران مترصد آغاز فرایند فروش و عرضه شدند. اما به نظر قرار نیست اتفاق تازه ای رخ بدهد تا در ادامه روزهای باقی مانده از تابستان بازار شاهد ورود خودروهای وارداتی باشد. هر جند ابلاغیه وزارت صمت یک الزام قانونی است اما با توجه به وضعیت امروز بازار خودرو و همجنین لاینحل ماندن مساله تامین ارز ، شاید تاکید بر آن حربه ای دیگر برای خرید زمان باشد.

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا