خودروسازی داخلی

صنعت خودرو در دوران تحریم‌ها چه تغییری خواهد کرد؟

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، امیر حسن کاکایی درباره مسیرهای محتملی که سیاست‌گذاران صنعت خودرو در جهت مدیریت صنعت و بازار خودرو در دوران تحریم‌ها طی خواهند کرد، عنوان می‌کند: قطعا اولین اولویت مدیریت درست منابع ارزی محدود است و در این راستا دیگر ارزی برای واردات خودرو تخصیص نخواهد یافت. اما در ازای آن، حتما با شناخت بهتر از اوضاع، اولویت اول تامین مواد اولیه خام و بعد از آن قطعات خاص خواهد بود.
وی در ادامه تحلیل خود که متن کامل آن را در اینجا می‌توانید بخوانید، اضافه می‌کند: نگاه فعلی مسئولان نسبت به واردات فناوری و خطوط تولید برای تولید قطعات خاص که هم‌اکنون جزء اولیت چهارم تخصیص ارز محسوب می‌شود و در نتیجه اقدام به خرید آنها ممنوع تلقی می‌شود، به‌تدریج تغییر خواهد نمود. مسئولان در آینده‌ای نه‌چندان دور، ناچار خواهند شد که موضوع توسعه فناوری و امکان تولید قطعات خاص را جدی بگیرند و برای تامین خطوط تولید لازم راه‌حلی بیابند.
کاکایی همچنین تصریح می‌کند: اما در ادامه تامین‌کنندگان چینی جایگزین اندک تامین‌کنندگان خاص اروپایی خواهند شد و همچنین برای توسعه داخلی‌سازی برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده خواهد شد. البته متاسفانه به‌طور طبیعی هزینه‌های تامین و تولید به‌شدت افزایش یافته و دولت ناچار خواهد شد که قیمت‌ها را آزاد بگذارد تا در مقابله پویا بین عرضه و تقاضا به تعادل منطقی برسند تا سرمایه‌گذاری در تولید داخلی اقتصادی شود.
وی یادآور می‌شود: جذب سرمایه‌های سرگردان یکی از تبعات مثبت این تصمیم‌گیری خواهد بود. همچنین دولت ناچار خواهد بود که برای تداوم تولید و از آن مهمتر رفع نیاز واقعی مردم به خودرو، از برخی از خواسته‌های رویایی استاندارد (مانند مدیریت برخورد) و غیراستاندارد (مانند خودروی برقی) از صنعت خودرو، کوتاه بیاید.
کاکایی متذکر می‌شود: همچنین دولت برای هدایت سرمایه و نقدینگی به سمت صنعت و به‌خصوص پیش‌برد برنامه‌های توسعه‌ای در صنعت برنامه‌هایی را تدارک خواهد دید و در این راستا بهترین روش، توسعه روش‌های بورسی و چاپ اوراق مشارکت در طرح‌های سودآور توسعه‌ای در این صنعت خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا