خودروسازی خارجی

عدم پاسخگویی رنوپارس خودروسازان را سردرگم کرد

به گزارش چند صباحی است مشتریان خریدار محصولات رنو در ایران با مشکل عدم تحویل این محصولات مواجه شده اند ،اما در این میان خودروسازان داخلی که از سوی شرکت مشترک ایرانی فرانسوی رنو پارس خیالشان از تامین قطعه راحت شده بود اقدام به پیش فروش کردند و حالا با دست درپوست گردو از سوی شرکت رنو پارس مواجه شده اند وتوان تامین قطعه برای انجام تعهدات را ندارند ،قطعاتی که بر اساس قرارداد قرار بود توسط شرکت رنوپارس تامین ودراختیار خودروسازان قرار بگیرد .

همین چند روز پیش بود که شرکت پارس خودرو در یک اطلاعیه علت تاخیر در تحویل خودروهای رنو را منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده بود:همان گونه که مشتریان گرامی استحضار دارند با خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای (برجام) و اعمال تحریم های ظالمانه علیه صنعت خودرو کشور، شرکت رنو فرانسه به پیروی از این سیاست و با تعلیق فعالیت های خود در ایران، موجب شده تولیدات گروه رنو شامل تندر ۹۰، پارس تندر، ساندرو و ساندرو استپ وی در شرکت پارس خودرو کاهش داشته باشد که این امر زمینه بروز تاخیر در تحویل این محصولات به مشتریان را فراهم کرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: مذاکره با شرکت رنو پارس به عنوان نماینده شرکت رنو در ایران در خصوص رفع مشکلات تولید ادامه دارد.

اما وظیفه پیگیری و تامین قطعات و همچنین انتقال دانش فنی محصولات رنو به ایران وظیفه ذاتی شرکت رنو پارس است که در اساسنامه خود این مهم را یدک می کشد. وظیفه ای که شاید با داشتن مدیران خارجی و حداقل داشتن مدیرانی که استخدام شرکت رنو فرانسه هستند دور از ذهن است که در این شرایط انجام شود.

 

در این میان شرکت ایرانی فرانسوی رنو پارس (شرکت مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رنو فرانسه)که در حال حاضر بسیاری از مدیران وکارکنان آن در استخدام رنو فرانسه هستند چه کارایی را برای طرف های ایرانی دارند آیا در وضعیت موجود این کارکنان ومدیران برای طرف ایرانی غش میکنند ویا برای انکه بتوانند پله های ترقی را طی نمایند خودرا فدای طرف فرانسوی میکنند ومنافع ملی را در نظر نمیگیرند .

رنو پارس تا امروز نه واکنشی در مورد خروج رنو از ایران نشان داده نه شفاف سازی در مورد این موضوع انجام شده است .نه رسانه ها میدانند برنامه رنوپارس برای ادامه همکاری با خودروسازان به کجا می انجامد نه قطعه سازان برنامه شفافی از سوی رنو پارس در اختیار دارند ودر این میان خودروسازان نیز سرگردان تصمیمات این شرکت شده اند ومشتریانی که اقدام به خرید محصولات رنو کرده اند سرگردان سکوت رنو پارس شده اند.

جالب ماجرا اینجاست رنو پارس که در یک سال گذشته سومین مدیرعامل خود را تجربه می کند، مدیرعاملی که هنوز هم به صورت رسمی و هم ثبتی فعالیت خود را در این شرکت آغاز نکرده است.

با این اوصاف جا دارد هم نمایندگان مجلس و هم وزارت صنعت تمرکز و نظارت بیشتری بر فعالیت این شرکت ایرانی و فرانسوی داشته باشند، شرکتی که معلوم نیست چه سیاستی اتخاذ کرده و اصلا منافع طرف ایرانی و مشتریان براش مهم است یا خیر.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا