اخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگ

عیدی وزیر صمت به خودروسازان

 به نظر می رسد آخرین جابجایی در تیم خودرویی وزارت صمت را باید عیدی وزیر صمن به خودروسازان دانست چون منطقی رفت.

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» ،عباس علی آبادی طی دو حکم احمد آقایی را به عنوان سرپرست معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت منصوب کرد و منوچهر منطقی را نیز به عنوان مشاور وزیر و مدیر پروژه ارتقا و نوآوری در صنعت خودرو منصوب شد.
بر اساس این احکام وزارت صمت از تیم خودرویی فاطمی امین خالی شد و به نظر می رسد خودروسازان می توانند نفسی تازه کنند.چرا که از اسفند ماه سال گذشته و با علم کردن بساط سامانه یکپارچه نه تنها قرعه کشی از صنعت خودروسازی کشور حذف نشد ، بلکه بر خلاف دستور صریح رئیس جمهور قرعه کشی به روشی دیگر ادامه یافت.منطقی از اواخر سال ۱۴۰۰ با حکمی از سوی فاطمی امین به سمت معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت منصوب شد.
با توجه به سابقه خودرویی اش و مدیرعامل ۷ ساله در ایران خودرو،بسیاری وی را وزیر خودرومی دانستند. هر چند تمام طرح ها و برنامه ها از زبان فاطمی امین شنیده می شد،اما در هر صورت همه می دانستند که وزیر سابق صمت از نظر تجربه خودرویی در مقابل منطقی حرفی برای گفتن ندارد. ضمن اینکه مدیریت ۷ ساله منطقی در ایران خودرو به اندازه کافی می توانست باعث آشنایی با پیچ و خم های این صنعت باشد.با این حال به نظر می رسد که اطلاعات و دانش وی در همان دهه ۸۰ (منطقی از پائیز ۸۱ تا فروردین ۸۸ مدیرعامل ایران خودرو بود) مانده بود و اعتقادی به بخش خصوصی نداشت.در واقع منوچهر منطقی غیر از اینکه تنها با بعضی از رسانه های خاص صحبت می کرد،خود را به هیچ وجه ملزم به پاسخگویی نمی دانست.
ضمن اینکه نظروی در خصوص بخش خصوصی را نیز می شود به طور خلاصه در این سخنان خلاصه کرد:اولین نکته در این زمینه توجه ویژه ما به ‌خودروسازان خصوصی در ۲بعد افزایش تیراژ و عمق ساخت است، چون ما در حوزه ساخت خودرو ۲ جور بنگاه داریم؛ یکی کارخانه‌هایی که محصول را از یک مجموعه خارجی می‌گیرند، مونتاژ می‌کنند و برخی قطعات را نیز داخلی‌سازی می‌کنند که این خیلی قابل اتکا نیست. دیگری صنعت خودرو است که برمبنای نیاز بازار، خودرو را طراحی و اجزا را بومی‌سازی می‌کند و نهایتا حداکثر ارزش افزوده و حداکثر اشتغال را در محیط ملی ایجاد می‌کند.
ما داریم تلاش می‌کنیم که خودروسازان ما از حالت کارخانه‌ای به سمت صنعتی بروند.”به بیان دیگر به جای اینکه به دنبال فراهم کردن شرایط برای افزایش میزان تولید و بزرگ و اقتصادی شدن مقیاس تولید بخش خصوصی باشند ،سعی بر تحمیل برنامه های وزارت صمت بر آنان را داشت.اما همانطور که اشاره شد شاخص ترین کار منطقی را می توان نزول بلای فروش در سامانه یکپارچه دانست که در آستانه سال ۱۴۰۲ بر سر خودروسازان فرود آورد.سامانه ای که بدون در نظر گرفتن شرایط خودروسازان و صرفا برای کارنامه سازی و عبور موقت و ظاهری از مشکلات ، تکالیف سنگینی را بر خودروسازان تحمیل کرد.با این حال به نظر می رسد که وزیر صمت قصد دارد سال جدید را به روش خود آغاز کند. در حال حاضر دیگر از تیم خودرویی فاطمی امین کسی در راس مدیریتی قرار ندارد. البته مشخص نیست که وزیر صمت سال جدید را بازهم با توجه ویژه و خاص به خودروهای برقی آغاز خواهد کرد یا متوازن با آن بحث واردات و خودروهای بنزینی را هم پیش خواهد برد.در هر صورت می توان این تغییر و تحول را هم ترفیع عنوان کرد و هم برکناری نام نهاد.اما مساله مهم این است که گویا وزارت صمت قرار است با افکارمنطقی و منطقی ها خداحافظی کند و اندیشه ای جدید را در جاده مخصوص جاری کند.
عباس مغاری

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا