اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

آیا افزایش نرخ ارز فاطمی امین را خوشحال می کند؟

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، ،اولین روز کاری هفته در حالی آغاز شد که با افزایش نرخ ارز،قیمت ها در بازار باز هم دستخوش تغییر شدند. هر چند تغییرات مانند تغییرات اخیر سرسام آور نبود .با این حال در محصولات ایرانی شاهد افزایش قیمت ۸ تا ۱۳ میلیون تومانی و در مونتاژی ها نیز بازار با افزایش قیمت های مابین ۸ تا ۵۰ میلیون همراه شد.البته این نوسانات و بالا پائین شدن ها دیگر برای بازار عادی شده است.یعنی دیگر کسی از چرایی این ماجرای غم انگیز نمی پرسد.چرا که بعد از تحریم های سال ۹۷ یکباره قیمت ها سر به فلک کشیدند و هیچ میلی هم برای پائین آمدن ندارند.

دولت نیز یا توانایی ندارد و یا نمی خواهد که آرامش به این بازار بازگردد.البته در این میان نباید از تفکراتی که تحریم ها را کاغذ پاره می دانست غافل شد.با این حال وضعیت امروز بازار به نحوی است که هر کسی سعی می کند به اندازه توانایی و وسعت دارایی اش سهمی از آن داشته باشد.

در این میان باید در نظر داشت که تمام حضورها و تقاضاها مبتنی بر سفته بازی و دلالی نیست.بلکه بسیاری از افراد برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود اقدام به خرید خودرو می کنند.چرا که با توجه به نوسات نرخ ارز،فعلا بازارهایی مانند خودرو توانایی بسیار بالاتر و بیشتری برای این کار دارند.یعنی افراد به این نتیجه رسیده اند که با خرید خودرو اگر به سودهای آنچنانی دست پیدا نکنند،

حداقل ارزش دارایی خود را حفظ کرده اند.در این گیر و دار اما به نظر می رسد یک نفر در آستانه واردات خودرو از این وضعیت رضایت کامل دارد.یعنی هر چه قدر قیمت ها در بازار و بورس کالا متاثر از نرخ ارز افزایشی و صعودی باشند،لبخند رضایت عمیق تری بر لبانش نقش می بندد،آن شخص کسی نیست جز وزیر صمت،رضا فاطمی امین.همان شخصی که وعده کاهش ۱۵ درصد قیمت خودرو را داده بود.

این روزها به نظر کناری نشسته است و با افزایش تومان ،تومان ارز به افزایش درآمدهای حاصل از واردات فکر می کند.البته در ظاهر وی تلاش هایی برای کنترل اوضاع می کند.وعده تزریق ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو طی ۶ ماه آینده بخش از این تلاش ها به شمار می آید.اما با توجه به نوع نگاهی که به واردات وجود دارد و نحوه تقسیم سود،دیگر بر کسی پوشیده نیست که هر چه قدر قیمت ارز افزایش یابد به همان میزان درآمدهای حاصل از واردات نیز بالاتر می رود.چرا که قیمت تمام شده از یک سو و از سوی دیگر انتظار بازار،قیمت های فعلی را در جایی بالاتر می نشانند.

در این میان طبیعی است که دولت کاملا از وضعیت فعلی رضایت داشته باشد؛وزیر صمت نیز از این حالت خوشحال باشد.به بیان ساده قدم به قدمی که یک خودروی وارداتی وارد کشور می شود برای دولت و نهادهای حکومتی به فراخور سهمی که دارند،درآمد محسوب می شود.حال اینکه چه عامل و عواملی مسبب اوضاع فعلی شده اند،گویا اصلا مهم نیست.یعنی دولت و وزارت صمت به این نتیجه رسیده اند که باید از آب گل آلود فعلی ماهی بگیرند.این ماهی اگر از سفره مردم هم باشد

،هیچ اشکالی ندارد.البته به نظر توجیه هم دارد.یعنی معتقد هستند جایی که قرار است دلال های و شرکت های وارد کننده این سودها را جیب مردم کنده و به حساب های خود واریز کنند،دولت باید این نقش را ایفا کند.بنابراین هر چه قدر قیمت ارز افزایش پیدا کند،به همان اندازه نیز فاطمی امین خوشحال تر خواهد شد.به بیان دیگر از این افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده محصول را بالا می برد،بازار نیز متاثر از این قیمت بالا می رود،بورس کالا هم مهر تائید می زند و قیمت ها تثبیت می شود. این تثبیت را می توان عادی شدن قیمت ها و یا ناچار بودن خریداران دانست.اما در هر صورت این وزارت صمت و دولت است که سود اصلی واردات را به جییب می زند و در این میان جادوی نرخ ارز،برای آنها ریال به ارمغان می آورد.

 

عباس مغاری

انتهای پیام

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا