خودروسازی خارجی

قرچکی ها راه را بر خودروهای عمومی ورامین و پیشوا بستند

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس، این تصمیم روز پنجشنبه هفته گذشته گرفته شده است.
شهرستان قرچک که تا ۶ سال پیش بخشی از ورامین بود و در دولت نهم از ورامین جدا شد، دروازه خروجی شهرستان های جنوب شرق استان تهران به سمت پایتخت محسوب می شود.
همه خودروهای شهرستان های ورامین، پیشوا و روستاهای اطراف که جمعیتی افزون بر ۴۵۰ هزار نفر دارند برای رسیدن به تهران مجبورند از قرچک عبور کنند.
ترافیک بالا در نتیجه تردد خودروهای عمومی این شهرستان ها از داخل قرچک مهمترین عامل این تصمیم اعلام شده است.

به دلیل مهاجرپذیر بودن شهرستان های جنوب شرق تهران و فرصت های شغلی اندکی که در این مناطق وجود دارد، بسیاری از مردم برای کار مجبورند به پایتخت عزیمت کنند؛ مردمی که بسیاری از آنان به دلیل وضعیت مالی می گویند توان پرداخت کرایه های شش یا هفت هزارتومانی خودروهای شخصی را ندارند و عمدتا با اتوبوس و مینی بوس به تهران می روند.
همچنین بسیاری از معلمان، دبیران، کارکنان ادارات و کسبه شهرستان قرچک ساکن ورامین هستند و این افراد روزانه مسیر ۱۰ کیلومتری بین این دو شهرستان را طی می کنند و شب به محل زندگی خود باز می گردند.
طی سال های اخیر حجم زیاد خودروهای عبوری باعث ایجاد ترافیک شدید در کمربندی جنوبی و خیابان اصلی قرچک شده و مسئولان شهری برای گذر از این بحران پروژه کمربندی جنوبی این شهرستان را آغاز کردند؛ پروژه ای که فاز نخست آن پس از ۹ سال، خرداد امسال به بهره برداری رسید اما به دلیل قرارگرفتن یک تپه باستانی ثبت ملی شده در مسیر آن هنوز فاز ۲ آن به سرانجام نرسیده است.

بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک قرچک، همه افرادی که با ناوگان عمومی ورامین و پیشوا قصد عزیمت به قرچک را دارند مجبورند در میدان ورودی این شهرستان از ماشین پیاده و سوار خودرو دیگری شوند و این یعنی صرف وقت و هزینه بیشتر برای مردمی که از توان مالی زیادی برخوردار نیستند.

**رضایت شهروندان قرچک برای ما مهم است
فرماندار قرچک هدف از ابلاغ این مصوبه را کاهش ترافیک در این شهر اعلام و بیان کرد: بر اساس نظرسنجی از مردم قرچک بیش از ۴۷ درصد از آنان از اجرای مصوبه شورای هماهنگی حمل و نقل و ترافیک راضی هستند چراکه این امر باعث کاهش ترافیک می شود.
«مسعود مرسل پور» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: اینکه یک شهروند قرچکی برای رسیدن به محل زندگی خود باید دقایق زیادی را در ترافیک سپری کند برای مسئولان این شهرستان پذیرفتنی نیست؛ برای ما مهم رضایت شهروندان قرچک مهم است نه جای دیگر.
وی افزود: کنارگذر جنوبی با هدف کاهش ترافیک احداث شده و خودروهای عبوری از سایر شهرستان ها باید از این معبر بدون توقف در طول مسیر عبور کنند.
فرماندار قرچک همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا این مصوبه باعث ایجاد اختلاف بین مردم ورامین و قرچک نمی شود، اظهارداشت: با تمهیداتی که برای مردم می اندیشیم از بروز این اختلاف جلوگیری می کنیم.
مرسل پور گفت: ما شهرستانی مستقل هستیم و در اجرای برنامه ها رفاه مردم خودمان را در نظر می گیریم.

**شهرداری قرچک: سرویس های عمومی مجوز می گیرند
«محسن خرمی شریف» شهردار قرچک نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دراین باره گفت: این حق قانونی ماست که اجازه ندهیم ناوگان عمومی یک شهر دیگر از داخل شهر ما عبور کند و در همه شهرها مرسوم است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا وضع موجود وسایل عمومی قرچک پاسخگوی نیاز تعداد مسافران برای انتقال به تهران خواهد بود، اظهارداشت: در قرچک ۴۵ دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافر به تهران داریم که با آنها می توانیم به شهروندان خودمان خدمات دهیم و نیازی به اتوبوس های ورامین وجود ندارد.
خرمی شریف درباره مشکلات ناشی از این تصمیم برای سرویس های عمومی هم گفت: برای سرویس های حمل و نقل عمومی مثل سرویس مدارس و معلمان مجوز صادر می کنیم که از داخل شهر قرچک عبور کنند.

**فعالیت بیش از ۵۰۰ معلم ورامینی در قرچک
« مهد ی نیکبخت» مدیر آموزش و پرورش قرچک از فعالیت ۵۰۰ معلم ورامینی در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: تعداد زیادی از این افراد از سرویس مدارسی که آموزش و پرورش برای آنان در نظر گرفته است به منظور رسیدن به محل کار خود استفاده می کنند.

**اتوبوسرانی ورامین: مصوبه، غیرکارشناسی است
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری ورامین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این مصوبه به طور قطع بدون کارشناسی و در نظر گرفتن منافع مردم تصویب شده و تنها ثمره آن نارضایتی مردم است.
«حسن خوانساریان» افزود: پس از صدور اطلاعیه شورای حمل و نقل و ترافیک شهرستان قرچک، عده زیادی از اتوبوسداران ، مینی بوس داران و مردم ورامین اعتراض خود را به صدور چنین اطلاعیه ای اعلام کرده اند و خواستار رسیدگی مسئولان برای ابطلال آن شده اند.
وی گفت: سازمان اتوبوسرانی ورامین طی نامه ای اعتراض خود را نسبت به مصوبه شورای هماهنگی حمل و نقل قرچک به استانداری تهران منعکس کرده و خواستار ورود مسئولان استان به این امر شده اند.
خوانساریان بیان کرد: بیش از ۶۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی ورامین روزانه مردم را به سمت قرچک و تهران جابه جا می کنند ، مردم می خواهند در مبداء سوار و در مقصد از خودرو کولردار ایمن پیاده شوند نه اینکه برای رسیدن به شهر قرچک بارها از خودروهای مختلف استفاده کنند.

**فرمانداری ورامین پیگیر است
فرماندار ورامین نیز با اظهار نگرانی از مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک قرچک، از پیگیری مجموعه فرمانداری در رفع مشکلاتی که این مصوبه برای رانندگان و مردم این شهرستان به وجود می آورد خبر داد.
«محمدرضا یوسفی» گفت: ما هم راضی نیستیم اتوبوس ها و مینی بوس های ورامین از داخل شهر قرچک تردد کنند و بر گره کور ترافیکی آن بیافزایند ولی در تمام شهرهای کشور وجود کمربندی ها برای تردد خودورها در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: اینکه اجازه ندهند وسایل حمل و نقل عمومی داخل شهرها عبور یا توقف کنند قابل قبول نیست.
یوسفی گفت: دشت ورامین با مشکلات بسیاری پیش رو است و مسئولان باید با همدلی به رفع آنها بپردازند نه اینکه با این مسائل بر مشکلات آنان بیافزایند.
شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر در خطی مستقیم در امتداد یکدیگر قرار دارند.
فاصله قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا ۲۰ کیلومتر است.

منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا