خودروسازی داخلی

قطعات وارداتی خودرو برای عمل به تعهدات پسابرجامی کافی است

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، «آرش محبی نژاد»افزود: تولید این خودروها پس از اعمال دور جدید تحریم های آمریکا علیه کشور و پایان قطعات منفصل به حالت تعلیق درمی آید.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه صادر کرد.
در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.
پژو۲۰۰۸ نخستین محصول «ایکاپ»- شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه- به شمار می رود و نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که به تولید محصولات روز اروپا در ایران منجر شد.
همچنین فعالیت شرکت های سیتروئن و سایپا پس از اجرای توافق هسته ای برجام (دی ماه ۱۳۹۴) با حضور مدیران بلندپایه این شرکت ها به صورت رسمی ثبت و آغاز شد.
داخلی سازی خودرو پسابرجامی سی۳ مربوط به شرکت خودروسازی سایپا- سیتروئن کاشان نیز پنج تا ۱۰ درصد است که مطابق برنامه ریزی ها مقرر بود تا حدود ۸۰ درصد در سال های آینده افزایش یابد.
بدنه این خودرو به صورت سی.کی.دی (قطعات منفصل) از اسلواکی وارد و در شرکت سایپا- سیتروئن مونتاژ می شود.

** مزایای داخلی سازی ۵۰ درصدی پژو ۳۰۱
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان درباره خودرو پژو۳۰۱ یادآوری کرد: قرار بود روی پلتفرم این خودرو، خودروهای دیگری تولید شده و بومی سازی و افزایش داخلی سازی آنها در دستور کار قرار گیرد.
محبی نژاد به عمق داخلی سازی ۵۰ درصدی پژو۳۰۱ اشاره کرد و افزود: این موضوع به نفع قطعه سازانی شد که توانستند تجهیزات خود را بموقع به روزرسانی کنند؛ البته این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده است و با شرایط موجود، باید داخلی سازی ۵۰ درصد باقیمانده را فراموش کنیم.
به گزارش ایرنا، چندی پیش «محمدرضا معتمد» مدیر شرکت ایکاپ از مشتریان پژو ۲۰۰۸ به دلیل دیرکرد در تحویل خودروهای ثبت نامی عذرخواهی و تاکید کرد این شرکت به تحویل همه خودروهای ثبت نام شده، متعهد است و مشتریان درباره تولید و تحویل محصول نگرانی نداشته باشند.

منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا