خودروسازی داخلی

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،  طراحی و توسعهٔ نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ موستانگ در سال ۲۰۰۵ آغاز شده بود و در اواخر سال ۲۰۰۶ طراحی بیرونی خودرو به طور قابل ملاحظه ای اصلاح شد که موجب بهبود عملکرد آئرودینامیکی موستانگ گردید به گونه ای که به ادعای فورد، ضریب آئرودینامیک در نسخهٔ پایه چهار درصد و در مدل GT هفت درصد کاهش یافته بود. بدین ترتیب نهایتاً نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ نسل پنجم موستانگ رسماً در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۰۸ یعنی پیش از آغاز نمایشگاه لس آنجلس رونمایی شده و برای اولین بار در نمایشگاه لس آنجلس به نمایش عمومی درآمد. تولید این مدل جدید نیز از ژانویهٔ ۲۰۱۲ آغاز شده و فروش آن از مارس ۲۰۰۹ با مدل ۲۰۱۰ آغاز گردید.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

هرچند در موستانگ ۲۰۱۰ پلت فرم D۲C قبلی همچنان حفظ شده بود اما این مدل جدید یک نسخهٔ کاملاً بازطراحی شده از موستانگ مدل های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ محسوب می شد تا جایی که می توان آن را نسل پنج ونیم دانست؛ بنابراین موستانگ ۲۰۱۰ در ظاهر تغییرات بسیار کلی و زیادی را تجربه کرده بود که ازجملهٔ برجسته ترین آن ها می توان به دماغهٔ کاملاً جدید با کاپوت برجسته، سپر جدید، جلوپنجرهٔ جدید و چراغ های جدید با راهنماهای یکپارچه داخل چراغ های اصلی، پروفیل جانبی عضلانی تر، آینه های جانبی باریک و چراغ های عقب جدید با لامپ های LED (البته همچنان طرح سه بخشی چراغ های عقب حفظ شده بود) اشاره کرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

در موستانگ ۲۰۱۰ در مدل GT همچنان چراغ های مه شکن درون جلوپنجره تعبیه شده بودند اما این چراغ ها کوچک تر از نمونه های پیش از فیس لیفت شده بودند. همچنین چراغ های مه شکن کوچکی که قبلاً در پکیج پانی برای مدل V۶ ارائه شده و درون جلوپنجره قرار می گرفتند، در مدل جدید به درون سپر یعنی زیر چراغ های اصلی انتقال پیدا کردند اما لوگوی کلاسیک موستانگ همچنان در جلوپنجره باقیمانده بود. دیگر تغییرات ظاهری موستانگ ۲۰۱۰ نیز شامل انتقال آنتن رادیو به عقب و حذف قفل درب صندوق بار می شد؛ بنابراین درب صندوق فقط از طریق ریموت باز می شد. ولی علیرغم این تغییرات کلی، ابعاد بیرونی موستانگ ۲۰۱۰ تقریباً مشابه نمونه های پیش از فیس لیفت بود و تنها افزایشی جزئی در حد یک سانتیمتر را تجربه کرده بود اما به طورکلی موستانگ جدید از استایلی بسیار عضلانی تر و باابهت تر از قبل برخوردار شده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

اما تغییرات و به روزرسانی های موستانگ ۲۰۱۰ صرفاً در بخش بیرونی آن خلاصه نشده بود چراکه در کابین آن هم تغییرات نسبتاً قابل توجهی صورت گرفته بود به گونه ای که در اینجا داشبورد، غربیلک فرمان، کنسول میانی و دریچه های تهویه تغییر کرده، کیفیت متریال داخلی بهبود یافته و تریم آلومینیومی واقعی برای آن ارائه شده بود. البته این طراحی جدید تا حدودی از ماهیت خطی و کلاسیک قبلی فاصله گرفته بود. همچنین حالا سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC فورد به عنوان یک آپشن کارخانه ای برای تمامی تیپ ها به جز تیپ پایه قابل سفارش بود. دیگر آپشن های قابل سفارش برای موستانگ ۲۰۱۰ نیز شامل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه ای، سیستم ناوبری بروز شده و دوربین دید عقب می شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

در بخش پیشرانه ها اما موستانگ ۲۰۱۰ تغییرات چندانی را تجربه نکرده بود به گونه ای که مدل پایه همچنان از همان موتور ۴ لیتری V۶ استفاده می کرد که نسبت به قبل بدون تغییر باقیمانده و مثل گذشته ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. گیربکس های نیز همان نمونه های پنج سرعتهٔ دستی استاندارد و پنج سرعتهٔ اتوماتیک سفارشی بودند. همچنین برای مدل V۶ نسخهٔ بروز شده ای از پکیج پانی هم ارائه می شد. در زیر کاپوت مدل GT هم همچنان همان موتور ۴.۶ لیتری سابق قرار گرفته بود اما خروجی این موتور نسبت به مدل های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ افزایش یافته و حالا ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

اما موستانگ ۲۰۱۰ به منظور بهبود کیفیت سواری و کنترل، به کمک فنرهای جدیدی مجهز شده بود و سیستم کنترل کشش و ثبات پیشرفتهٔ فورد نیز به صورت استاندارد برای آن ارائه می شد. علاوه بر این، مدل پایه به صورت استاندارد به رینگ های ۱۷ اینچی مجهز شده بود درحالی که رینگ های ۱۸ اینچی هم برای آن قابل سفارش بود. در مدل GT اما رینگ های استاندارد ۱۸ اینچی بودند که یک اینچ بزرگ تر از قبل شده بود درحالی که رینگ های بزرگ تر ۱۹ اینچی نیز به عنوان یک آپشن برای موستانگ GT قابل سفارش بود. همچنین در مدل GT به منظور بهبود صدای موتور، سیستم اگزوز هم ارتقاء یافته بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

برای مدل ۲۰۱۰ به تبع نسخه های معمولی موستانگ، مدل شلبی GT۵۰۰ هم کاملاً بروز و از نو طراحی شد. شلبی GT۵۰۰ جدید همانند مدل های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ از دماغهٔ منحصربه فرد، کاپوت برجسته و اسپویلر بزرگ تر عقب برخوردار بود و با رنگ های بیرونی جدید ارائه می شد. GT۵۰۰ هم همچنان از همان موتور ۵.۴ لیتری V۸ قبلی استفاده می کرد ولی خروجی آن به ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته بود. این افزایش خروجی که به لطف استفاده از ارتقاءهای مدل GT۵۰۰KR قبلی به دست آمده بود، مصرف سوخت شلبی جدید را هم کاهش داده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

علاوه بر این، SVT تعلیق موستانگ شلبی GT۵۰۰ را هم از نو تنظیم کرده و آن را به رینگ های ۱۹ اینچی فورج کاری شده با لاستیک های گودیر مجهز کرده بود. البته این رینگ های جدید فقط در مدل کوپه ارائه می شد و نسخهٔ کابریولت همچنان از همان رینگ های ۱۸ اینچی قبلی استفاده می کرد. به لطف این تغییرات، موستانگ شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۱۰ می توانست ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی که توانایی تحمل شتاب جانبی ۱.۰ جی را هم داشت. تولید GT۵۰۰ اما محدود به دو هزار دستگاه در سال بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

Mustang Shelby GT۵۰۰ ۲۰۱۰

اما درحالی که موستانگ جدید ۲۰۱۰ در ابتدا در بخش پیشرانه ها تغییراتی را تجربه نکرد و همچنان از موتورهای ۴ لیتری V۶ و ۴.۶ لیتری V۸ قبل از فیس لیفت استفاده می کرد، یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ فورد به طور کامل موتورهای موستانگ را تغییر دارد. بررسی تغییرات موتورها را از مدل پایه یا همان V۶ آغاز می کنیم. در این سال موتور سالخوردهٔ ۴ لیتری V۶ که از سال ۲۰۰۴ برای موستانگ پایه ارائه شده بود با یک موتور جدید ۳.۶ لیتری V۶ جایگزین شد. این موتور به دلیل برخورداری از ویژگی های مدرن، با وجود حجم کمتر، خروجی بالاتری نسبت به موتور قبلی داشت به نحوی که ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد؛ بنابراین حالا قدرت موستانگ پایه تقریباً هم اندازهٔ مدل GT سال قبل شده بود. این موتور جدید مصرف سوخت کمتری هم داشت به نحوی که در هر صد کیلومتر در شهر ۱۲ لیتر و در بزرگراه ۷.۶ لیتر بنزین مصرف می کرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

اما همان طور که گفته شد، در سال ۲۰۱۱ موتور موستانگ GT هم تغییر کرد. این موتور که از اواخر سال ۲۰۱۰ برای مدل ۲۰۱۱ ارائه شد، از نوع ۵ لیتری V۸ تمام آلومینیومی ۳۲ سوپاپ بود؛ بنابراین درحالی که در سال ۱۹۹۶ در نسل چهارم موستانگ، پیشرانهٔ اصلی و نمادین ۵ لیتری V۸ موستانگ GT با نمونهٔ ۴.۶ لیتری جایگزین شد که تا سال ۲۰۱۰ در زیر کاپوت موستانگ GT قرار می گرفت، از سال ۲۰۱۱ بار دیگر این ماشین به موتور ۵ لیتری مجهز شد؛ اما مثل موتور ۵ لیتری سابق، حجم دقیق این موتور جدید هم ۴.۹ لیتر بود اما مثل گذشته ۵ لیتری نامیده می شد. این موتور که از طراحی پیشرفته ای برخوردار بود، ۴۱۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

بنابراین موستانگ GT برای اولین بار قدرتمندتر از GT نسل اول شد. البته این خروجی صرفاً در صورت استفاده از بنزین با اکتان بالاتر از ۹۱ به دست می آمد و در صورت استفاده از بنزین معمولی این اعداد به ۴۰۲ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا می کرد؛ اما هم زمان با تغییر موتورها، گیربکس های موستانگ هم تغییر کرد به گونه ای که حالا گیربکس های جدید شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین نمونه های پنج سرعتهٔ قدیمی شدند. این گیربکس های جدید موجب کاهش مصرف سوخت موستانگ GT شده بود به گونه ای که طبق اعلام EPA نمونه های دستی موستانگ GT در هر صد کیلومتر در شهر ۱۴ لیتر و در بزرگراه ۹ لیتر بنزین مصرف می کردند. همچنین با تغییر پیشرانهٔ موستانگ GT در سال ۲۰۱۱، نشان ۵.۰ جایگزین نشان GT روی گلگیرهای جلوی خودرو شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

اما غیر از قوای محرکه، موستانگ GT مدل ۲۰۱۱ ارتقاءهای فنی دیگری را هم تجربه کرد که ازجملهٔ آن ها می توان به مواردی چون پکیج ترمز برمبو شامل دیسک های ترمز جلوی ۱۴ اینچی برمبو گرفته شده از شلبی GT۵۰۰، رینگ های ۱۹ اینچی منحصربه فرد با لاستیک های فوق عملکردی پیرلی P-Zero، کالیبراسیون منحصربه فرد سیستم پیشرفتهٔ ثبات پیست با حالت اسپرت و پیشرفت هایی در تعلیق مانند کمک فنرهای سفت تر اشاره کرد. تعدادی از این ارتقاءها برای نسخهٔ پایهٔ V۶ مدل ۲۰۱۱ هم ارائه شدند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

همانند مدل های پایه و GT، مدل شلبی GT۵۰۰ هم برای مدل ۲۰۱۱ به روزرسانی هایی را تجربه کرد که مهم ترین آن ها، تجهیز خودرو به یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V۸ آلومینیومی جدید بود. این موتور از موتور آهنی قبلی ۴۵ کیلوگرم وزن کمتری داشت. این موتور همچنین ۱۰ اسب بخار قدرت زیادتری نسبت به موتور قبلی تولید می کرد و بنابراین قدرت GT۵۰۰ به ۵۵۰ اسب بخار رسید؛ اما علاوه بر وزن کمتر و قدرت زیادتر، موتور آلومینیومی جدید این ماشین مصرف سوخت کمتری هم داشت به گونه ای که در هر صد کیلومتر در شهر ۱۶ و در بزرگراه ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کرد. در اینجا اما چهاردهمین قسمت از سری مطلب تاریخچهٔ فورد موستانگ هم به پایان رسید و باید ادامهٔ داستان زندگی این اسب اصیل آمریکایی را به هفتهٔ آینده موکول کنیم. با ما همراه باشد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم)

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا